|
|
|
|---|---|
|
Kan någon hjälpa mig? Hämtade en 325i -06 häromdan. Har urkopplingsbar airbag så barnstolen sitter där fram. Problemet är bara att vår dotter öppnar dörren hela tiden. Vi prövar stängningsknappen, men det behövs ju bara två försök så öppnas den igen. Barnsäkringslås finns bara på bakdörrarna. Tacksam för råd. (Dock inga uppfostringsförslag, är bortom det just nu ;-) | |
|
Sätt något i vägen? Kan inte komma på något bättre. Märker hon att det inte går, tappar hon snart intresset. /M Min bil: Länk |
|
|
Beamer O: Vet inte om det finns till BMW men till Volvo X40 i alla fall så finns det en form av plastgrej som man sätter i handtaget så blir det väldigt svårt att öppna dörren innifrån. Borde väl finnas till BMW också, det är ju ingen svår grej direkt. //Stenback |
|
Diva |
Barnstolen ska vara bak inte fram Även om du har urkopplingsbar airbag så kan du inte stänga av den till 100% Vi en ritkigt hård smäll så kommer den att öppna sig. Detta enligt försäkringsbolag o BMW själva |
|
Precis, stolen ska sitta bak. Allt annat är ett våghalsigt risktagande...med en alldeles för hög insats. Såvida inte airbagen OCH drivsatsen är bortplockade helt och hållet. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Tycker inte att man ska vara så generell. Risken att sätta ett barn framför en avaktiverad airbag är oändligt mycket mindre än att sätta barnet i bilen över huvud taget. Det finns inga som helst belägg för att en avaktiverad airbag skulle lösa ut, det har aldrig hänt, och vid "en riktigt hård smäll" finns det inget kavar av varken bil, barn eller airbag ändå. /M Min bil: Länk |
|
|
Ni gör naturligtvis som ni vill. Det jag kan om sprängämnen (har sprängkort t ex) gör att jag ALDRIG sätter mina barn vid en airbag. Det behövs ingen elektrisk impuls för att drivsatsen ska explodera. Det räcker att den utsätts för ett högt tryck, t ex vid en olycka. För mig var det ett lätt beslut att barnen skulle sitta bakvända i baksätet. Det är ju lite svårt att vara efterklok om det skulle hända något. tegel: ditt första stycke förstår jag inte alls. Menar du att bilen skulle stå stilla då? Annars måste det ju bli två risker på en gång? Åka bil + sitta vid urkopplad airbag. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Jag menar att åka bil = stor risk (relativt sett), sitta framför avaktiverad airbag = oändligt liten risk. Av akademiskt intresse kanske men det är oändligt mycket säkrare för ett barn att sitta framför en avaktiverad airbag i en stillastående bil än att sitta bältat, utan airbag, i en rullande bil. En avaktiverad airbag har aldrig skadat ett barn eller någon annan genom att lösa ut. Som föräldrar gör vi alla vårt bästa för att skydda våra barn och jag försöker alltid ha bra däck, aldrig köra trött, alltid köra med säkerhetsmarginal i säker och väl underhållen bil. Alla är fastspända och vi försöker hålla barnen nöjda och glada i bilen trots ibland långa körpass. Sammanräknat försöker jag minimera de risker som är störst i trafiken. Om vi trots allt krockar i hög hastighet för att jag har somnat eller för att en annan trafikant kommit över i vår fil....och dessutom med en sådant krockvåld att en avaktiverad kudde löser ut...ja då kvittar det om barnet sitter fram eller bak. /M Min bil: Länk |
|
|
tegel: Kan inte annat än hålla med dig. Fast själv så har jag inte det problemet eftersom det saknas airbag till passageraren. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.