|
|
|
|---|---|
|
Har köpt min första e39:a Instruktionsböckerna är beställda så jag har några funderingar! Fick med ett klistermärke med 8 små urklipp i 4 färger. Blå röd grön och svart. Det vissas på bilden att en av färgerna ska klistras på nyckeln! Vad är det för??? På klistermärket står det " The smart key- get in touch witch BMW Service". Sen gäller det dubblt glas i bilen. Är det bara i dörrarna eller ävven fram? För i kombin är det bara enkelt glas eller? Standart frontspoiler finns det på byggnads delar till dessa?? som tex den här: Länk Eller bätre satsa på m front? MvH Bmw 4-ever | |
|
klisterlapparna är så att bilen kan komma ihåg de olika nycklarna och identifiera föraren, t.ex. du har en nyckel och din fru en annan, då är det bra att kunna se skillnad på dem... Identifikationen vid upplåsning åtföljs av automatisk justering av stolar/speglar m.m. till det Du hade inställt sist. Rutorna har jag ingen aning om... tyvärr //Martin |
|
|
En fråga till: Enligt instruktionsbok så ska 540 ha andra dimesioner där bak både på fälgar och däck. fram 235 och bak 255 på 17" så måste man hade det på 18" fälgar/däck med? eller varför rekomenderar dom det? MvH Bmw 4-ever |
|
|
KOm på en grej till! Vad är det för grej i taket som sitter efter takluckan! mellan fram och baksätet. Sitter det några sensorer i den där plastdosan? MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: Grattis till bilen:) En V8 är mycket rolig och kompetent och jag personligen tror att det kommer bli svårt att byta ner mig i framtiden:) Ljudet är beroendeframkallande. Angående spoiler. Det finns en del "läppar", splitters m.m. som man kan montera på standard spoilern. Hamann, Scnitzer, Rieger m.fl. tillverkar sådana men personligen tycker jag M-fronten är den snyggaste men det är förstås en smaksak. Angående däckbredden så kan man köra med 235 både fram och bak med samma fälgbredd. Att fälgen skall vara bredare bak beror just på om man vill ha breddare däck bak. På min 540 så sitter det 235 fram på 8" samt 255 bak på 9". Anledningen till att man vill ha bredare däck bak är att bilen blir stabilare, om du sen kör på 17 eller 18 tum spelar mindre roll mer en visuell aspekt. Som en liten historia angående bredden bak, så kan jag berätta att i vintras så körde jag på min 17" med 235 runt om. När det blev barmark så upplevde jag att den krängde bak när man svänger. Jag tänkte direkt att "jaha, det måste vara bussningarna som gett upp" åkte in till min mekaniker och han kollade. De var hur tighta som helst inga tendenser till att vara slitna. Han rekommenderade att avvakta tills jag satt på sommardäcken och sedan känna om det blev ngn skillnad....och visst blev det de. krängningstendenserna försvann med bredare däck bak. Vinterdäcken är också lite mjukare i stommen, så det kan också vara en bidragande orsak men bredden var den största. Så mitt råd, satsa på lite bredare däck bak det är kanon och gör under för väghållningen:) Angående dubbelglas: Finns en tråd på forumet där det diskuteras väldigt bra:) Sök på: dubbelglas AND 540, så hittar du den. Vet inte varför man inte kan länka till andra länkar längre.....konstigt. Angående plastluckan: Om du har Bmw original larm så tror jag bestämt att det är rörelsesensorerna för kupén som sitter där. Vh/Kermit. |
|
|
Jaha det är nog till larmet! Tänkte inte på det! Vi åkte ner med en kompis e39 och han hade ju inget sånt så det var ett stort frågettecken vad det var för nå! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ang däck så sitter det 16! med 225 eller vad 235 på alla 4 och det kändes spårigt på nåt sätt! Så det blir breddare däck bak! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Gratulerar till en trevlig bil! Har själv haft min i över 3år och får fortfarande ett brett leende på läpparna när jag gör omkörningar ibland. :) Gällande däck så har jag 235/45 17 som vinterdäck(högfarts, dubbfria) på de BBS fälgar som bilen levererades med från fabrik. Jag känner inga negativa tendenser med dessa däck annat än sådant som kan härledas till vinterdäck. På sommaren har jag kört med 245/35 19 samt 275/30 19 och visst är det stor skillnad i väghållning men tycker nog spårigheten är mer kännbar med dessa. Sommardäcken är förresten Continental Sport Contact 2 på BBS Challenge så det är inga budget saker... MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Jag går nog efter bmw rekomendationer. 235 fram och 255 bak. ska det vara 8 eller 8,5 fram och 10 bak på fälgarna?? Har utrustning 220 SELF-LEVELING SUSPENSION är det nivåreglering? Bak eller både bak o fram? Vad gör man för att sänka den lite? Nu ska vi inte toksänka utan så att det blir mer normalt. Bak vet jag inte om jag ska göra utan främst fram! Vet inte hur jag ska förklara men efter man har hört en hel del nu så märkte jag en grej som är lite irriterande! När man stannar med bilen så liksom gungar den till framåt bakåt! Bilen är nybesiktigat och servat så vad det gäller dämpare så är dom friska och bra! Gör den så för att den är så tung och standart dämpare? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Grattis till bilen :) Self-Leveling är nivåreglering bak. Gungningen när du stannar kan vara bussningar som är mjuka, mina silentblock var tvärslut och den gungade en del i vågrät riktning.. Här kan du kolla mina "options" som jag monterade på min 540: Länk spoiler fram + bak är köpta på BMW, kan kolla nr. på dom om du är intresserad. Facelift lysena är oxå från BMW, blir nog enklast/bäst med original grejor. Hjulen finns hos Molway i Lanskrona: Länk Jag köpte ett nytt bakhjul med följande mått från Molway: Fälg - Design 58 18 x 10,0 5-8 serien 5 x 120 Däck - 255/35 x 18 Kumho 712 Fram satt det nog 8,5" fälgar med 235'or, minns inte riktigt men dom var smalare än bak. /Thomas |
|
|
tack! Men ta reda på det tozzy! MvH Bmw 4-ever |
|
| ta reda på vad? om det är fälgarna du menar så blir det svårt då jag sålt bilen :) | |
|
Tozzy: Jag menade det du skrev: "spoiler fram + bak är köpta på BMW, kan kolla nr. på dom om du är intresserad". MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: är du säker på att det du läser i instruktionsboken om däckbredd gäller Touring? Vad jag vet så har E39 Touring alltid samma bredd runt om. Ett bra exempel är ju bilar med M-sportpaketet med style 66 där sedan och touring levererades med olika bredd på bakfälgarna. Sen är det ju en annan femma att bredare fälgar får plats där bak även på touringen. ___ //Ulf |
|
|
Bakspoilern har nr: 82 63 9 408 273 Frontspoilern: 82 62 9 407 929 Dom kosta drygt 2000-2500:- st. + lack Frontspoilern är en del från ett kitt som även innehåller trösklar och nederdel på bak stötfångaren: 82 61 9 408 619 men denna vet jag inte vad den kan kosta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.