AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.898

Kärcher Clean Park och liknande runt om i landet och Europa

Snart är det semester gott folk!!! Och då vill man hålla bilen ren utan att behöva uppsöka automattvätts helvetet på resan.

Var hittar jag Kärcher Clean Park och liknande anläggningar??? I Tyskland så finns det förståss ---> Länk Men inte i Sverige vad jag kan hitta. Dessutom så hade det varit bra med POI att ladda hem till GPS:en för att underlätta. Någon som vet eller tror något?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I sverige är det väl OKQ8 som har tvättmöjligheter och som är rikstäckande...

Bra länk till cleanpark.de !

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Finns en vid solvalla i sthlm tror det är landets första. OKQ8 är bara dyra och folk tar för lång tid på sig:)

Hittar ingen Clean park i danmark heller, vilket är märkligt då Kärcher är ett Danskt företag vad jag förstår. Inga andra tvättkedjor som någon kan tipsa om?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
I Kristianstad heter det 24H Carcare eller något sånt. En anläggning med enbart Kärcher.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
I Karlstad finns det liknande bås på parkeringen vid Willys/Rusta på Wåxnäs.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Någon här som känner till vart man hittar sånna tvättar i södra Frankrike? Kör Köpenhamn-St. Tropez i slutet av nästa vecka, så efter 1.800 km, skulle en tvätt vara skönt, så bilen inte ska stå med insekter i två veckor i 30 graders värme. Någon som har en hemsida eller som har erfarenhet med sånna tvätta/spola själv platser runt St. Tropez?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Pe
130
Peteess
520i -88
Varför inte ta med en liten hopfällbar campinghink, svamp, sämskinn och insektsborttagare och köra manuellt vid behov? Tar ju bara 10 minuter och så får man lite gymnastik för muskler som annars bara slappar av bilkörandet.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är redan nerpackat ;-) Men man behöver ju ngt stället att stå också... Finns det en vattenslang med rinnande vatten på campingplatsen, där vi ska bo är detta perfekt ;-)

Så länge man kan få tvätta av alla insekter, så kan bilen få vara dammig.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Någon som vet var man kan tvätta bilen själv i Borås?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Sim

Det brukar finnas såna där självtvätt anläggningar i närheten av deras storköp. Finns en med en elefant som logga. Vet inte vilken sorts tvättar dom har med det är med poletter och olika program, förtvätt, skum avrinningsmedel och skölj. Kolla även in på de lite mindre mackarna. Annars finns det ju de vanliga automattvättarna men de är INTE att rekommendera.

Hoppas resan går bra, tänk på att det kan vara köer bitvis på deras Peage (betalmotorvägarna) då i samband med betalstationerna. Kör även försiktig hastighetsmässigt på deras Route Nationales, dvs stora vägar som inte är motorvägar eller betalmotorvägar. Polisen kan vara lite tjurig om man far fram.

Men man ska inte ha bråttom i Frankrike!! Kör hellre på mindre vägar och se er omkring, det är väldigt trevligt och mycket att se på den vägen ner!!!

Niklas

Fransosen
Pe
130
Peteess
520i -88
För några år sedan körde jag en sväng i Frankrike - de hade öppna stationer med högtryck och grejor. Varning dock för att använda de borstar som är fastskruvade på högtrycksslangarna. Bönderna åker dit och tvättar sina maskiner. Borstarna är bemängda med fett och olja!
Vid rastplatser brukar det finnas någon bäck med vatten och medan resesällskapet lagar lunchen så fixar man själv bilen.
Jag kan nämna att i Ungern, före järnridåns fall, var jag på en biltvätt. Motsvarande 5 kronor kunde man få bilen handtvättad.
Betalade mina 5 kr. och ställde bilen på en tvättplatta. Ut kom 4 unga damer i minimala bikinis med varsin hink och svamp!
Det var en fröjd att se hur bilen blev skinande blank.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fransosen:

Tack! Jag håller ögonen öppna! Vi är vana vid at köra i Frankrike. När vi bodde i Danmark tidligare hade vi som tradition att åka till trakterna runt St. Tropez varje sommar, med 20-25 andra vänner. Då fick vår E34 jobba med husvagn bakom :-) Så vi känner till vägarna mycket bra! När vi bodde i Sverige ett tag var det sthlm's skärgård som gällde. Nu är vi tillbaka i DK igen, och en ny tur till södra Frankrike väntar (utan husvagn:).

Vi har alldrig bråttom, 130-150 km /t med farthållare är lagom :-)

Det skulle i övrigt alldrig falla varken jag eller pappa in att tvätta bilen med de börstar som finns vid sånna tvättställen, eller använda en automattvätt!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Kan rekommendera OKQ8 i Ystad om du/ni är i dessa trakter. Testade deras manuella "utetvätt", helt suverän!! Inte en kalkfläck. Vattnet var avhärdat m.m. Problemet annars i denna landsdel är ju kalkrikt vatten. Kan jämföras med OKQ8 i Helenelund/Stockholm, högtryck modell äldre i GDS-hallen ger kalkfläckar till förbannelse.
Pe
130
Peteess
520i -88
Kan det vara så att de återcirkulerar tvättvattnet? Görs ju i många tvätthallar så när man tvättar på vintern är det saltlake man spolar med.
I GDS-hallarna vet jag inte vad som är vanligt, kan det vara möjligt att man i GDS-hallar återanvänder vattnet? Med tanke på vad som spolas ner i det avloppet känns det ju inte speciellt "kul". Man hoppas att fler (affärsidkare)får upp ögonen för detta med biltvätt modell manuellt. Det finns ju uppenbarligen tvättar som är i en annan klass än de man idag vanligen stöter på.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu är Clean Park nummer 2 Asken-testad. Höllviken på vägen mellan Malmö och Falsterbo. Tag vänster och sen direkt vänster i Rondellen vid OK/Q8.
Funkar kalasbra. Tack Powermac för bra trådstart och semestertvätttips.
Med denna tråd behöver man bara wap, pengar och en flaska av varje fluglösare och fälgrengöring för att hålla bilen fin och ren under semestern.
Nu har jag spanat in en kopia i Karlshamn-Blekinge. Ecoclean strax utanför Scandic. Det blir nästa test.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.