|
|
|
|---|---|
|
Min lille bil har fått för sej att varna för "oiledruck motor" vilket jag antar är oljenivån eller oljetryck IBLAND när den har stått på tomgång ett litet tag, varvar man upp den 100 rpm så försvinner detta och återkommer inte för än nästa gång man kört och sen stannar till och står på tomgång ett tag, oljenivån är upp till översta strecket på stickan vid varm motor så det är ju inte för lite olja, antar att det är givaren som börjar säga upp sej!? Vad tror ni? MVH Robban B | |
Paap Reeder |
... den sitter i botten av nedre tråget ... tv. Släpp ur oljan - sedan kan du lossa givaren som sitter med tre M6. Den är konstruerad enligt principen att en magnetkärna åker upp och ner på en stång. När den inte åker upp - då den skall sluta kontakterna ... eller om det är tvärtom att den i nedre läget tänder pixlarna ... så fungerar den inte. Varför blir det så? ... motorn har gått med skitig olja som kleggat på pinnen och hindrar magnetkärnans rörelser ... när den blir varm glider det lättare. MVH /// Paap R |
|
Tack för svaret Paap! Lite mysko för innan jag rev ner tråget och bytte trågpackning så varnade den inte för motoroljan, däremot nu med nybytt olja så detta problem. MVH Robban B |
|
|
Kan man rengöra den givaren på något sätt eller är det bara till att skruva loss och köpa ny? MVH Robban B |
|
|
"oiledruck motor" betyder ju oljetryck, inte oljenivå, så du har troligen lågt oljetryck. /Mats J |
|
|
okej vad kan det komma sej av? Det räcker med att jag varvar motorn 100 rpm över tomgång så försvinner det. Det är inte heller alltid på tomgång den varnar för det och oftast efter att bilen stått på tomgång ett tag MVH Robban B |
|
|
Varm olja som tappar i viskositet. Ooljetrycket brukar vara som sämst på tomgång. Kanske behöver du kompensera att motorn är sliten så att alla lagerspel ökat något genom att köra med snäppet högre viskositet. /Mats J |
|
|
Hej! Ska sitta en oljetrycksgivare där oljefiltret sitter,är inte säker på din årsmodell men på min 92:a satt det en givare lite längre ner.Kostar 250: på Bmw men kolla kontakten och sladdarna under damasken,kan vara ett enkelt glapp där och det räcker med ett gaspådrag så börjar det plinga och blinka. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
... bra Mats att du är observant! Glöm mitt inlägg ovan ... handlade ju om oelstand! MVH /// Paap R |
|
mycket riktigt dic, det var där det glappade! Tusen tack för tipset! MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.