AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
865

Låter den här 325:an prisvärd?

Länk

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Verkligen inte prisvärd, alldeles för dyr

BMW CS #5139
te
303
ted81
BMW M3 E92
hadde det varit m-optik och en coupe så kanske ..... men nu e det ju en limo å dom betingar ett lägre pris.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
...och AC fungerar inte heller...

Min gamla pärla: Länk
Inte prisvärd alls för de pengarna, men enligt mina erfarenheter ang. E36 325, så kommer den väl gå för 55´k. Oavsett vad div. värderare på forumet säger. (dock kan den vara undantaget som bekräftar regeln)...
Så runt 50-55.000:- bör en sån ligga på?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
35-40 om du frågar mig

BMW CS #5139
Jag håller med J.L, absolut max 40'. 20.000 mil, trasig AC och rostlagad (ganska sannolikt att det blossar upp igen) samt att det faktum att den är 12-13 år gammal tycker jag personligen gör det svårt att motivera ett så högt pris.

// Erik
Vad många hakar upp sig, rostlagad? Jag tro att det är mycket svårt att hitta en rostfri E36, frågan är hur det är lagat, detta exemplar har det många söker = högre pris, vi som håller E38 som mall i prisvärdhet tycker självklart att den är hutlöst prissatt men då glömmer vi samtidigt att 3 serien är den enda BMWmodell som tilltalar en viss kategori köpare, om dom inte köper en E36, hade det blivit en Nissan 200SX eller liknande vilket driver upp priserna, jag reagerar på att många värderar bilar till den nivån att det inte går att hitta några till salu för det priset, vilket gör att dom som köper för högre pris känner sig dumma, det är en utopi att tänka jag måste kunna sälja "om ett år" för samma pris jag köpte för, det är det nästan inga som kan, acceptera värdeförlust på inköpspriset, det är den slutsumman = värdeförlust + reparation + drift som räknas, eller är det någon annan som betalar driften av bilen så det bara är inköpspriset du behöver stå för?

M-ratt har 325: an, trevligt, om jag skulle köpa den? Nej då, jag hade köpt en Cosmossvart 323iM-Sport-96 från Tysk BMWhandlare pris? €3870, delläder, klimaautomatik, 17500mil, 3 ekrad sportratt, riktigt aptitlig=)

Mvh Stephan
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Stephan:
Jag köper mina bilar till priser som jag tycker är "rätt", brukar sällan betala för mycket (hittils iaf)
Jag brukar alltid resonera att om jag av nån anledning skulle behöva sälja min nyinköpta bil nästan direkt, får jag igen de jag har gett? Därför skulle jag inte ge mer än 35-40 för en sådan 325a, för att jag tror inte jag skulle kunna få ut mer för den.

BMW CS #5139
Jag tror inte heller att det finns många rostfria E36 men därmed inte sagt att det inte är en negativ egenskap hos bilen. Jag säger bara att beakta alla "fel" på bilen och gör värderingen utefter det. Finns det rost eller om den är rostlagad så tycker jag att det är ett skäl för prisavdrag oavsett hur det generellt ser ut rostmässigt för övriga E36. Är den rostig så är den rostig.

Sen håller jag med om att det är många som vägrar göra en förlust på ett bilköp (inköpspris kontra pris när du sedan säljer den) men värdetappet på en bil är ändå oftast den största kostnaden du har gällande bilköp så att betala rätt pris för bilen tycker jag mycket viktigt. Sen är ju frågan vad som är rätt pris men en början är ju att räkna vad samtliga fel kostar att åtgärda och själv bedöma om annonspriset är vettigt eller inte. Till inköpspriset tycker jag att du måste lägga kända fel såsom trasig AC, tex du köper den för 42' + lagar AC för 8' = 50'. 50' tycker jag är ett hyffsat pris på bilen, även om det finns bättre bilar för den pengen. Men som Stephan säger riktar den sig mot en ganska specifik målgrupp som kanske inte har så många andra alternativ.

// Erik
Den lilla rosten som fanns va ytterst lite ytrost på ena bakskärmen, vilket är blästrad och grundlackad och sedan lackad. Ingen annan rost finns.
30 000 är den värd, inte mer...
Inte lätt att bestämma pris tydligen allt ifrån 30-50.000:- kr.
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Tycker att den är värd omkring 45.000kr, sålde min själv för 39.000kr.
Tyvärr så ser man ovanligt många e36:or för fantasipriser, nuförtiden.

Mvh, Jan.

Prisets rimlighet bör ju vara i jämförelse med andra motsvarande bilar, saknar exemplen läder och 17" så går det inte göra en bra jämförelse eftersom dom detaljerna kanske var ett krav, visst allt går att eftermontera, men många människor kan inte ens byte till vinterdäck själva, alltså innebär det att dom måste anlita yrkesfolk som kostar pengar, byta inredning frågan dom inte ens om, dom allra flesta vill ha en färdig bil, ta mig som exempel, det är först på senare år som jag har bytt dörrar, instrumentbräda, airbagratt, medan fortfarande drar mig för motor/växellådsbyte, även om det vore i högsta grad spännande=)

Alltså vissa är kan vara mycket precisa i sina krav = högre priser, ja det är trevligt att kunna sälja en nyinköpt bil veckan efter utan värdeförlust, men hur många kan göra det? 5-10tkr back får man nog räkna med på dom flesta privatköpta bilar vid snabb affär, men som alltid en välformulerad annons är bästa vapnet... Länk denna bil skulle jag kunna sälja för 65tkr lätt, om den är så fin som historiken antyder.

När många 5år gamla E39/E46 är rostiga, så tycker jag att det är svårt att dra av för rost på 5år äldre E36: or, jag minns den Bilsport från 1998 där en 325i-92 var ombyggd till M3 look, dens baklucka var genomrostad efter 5-6år, den främsta frågan är hur länge har det pågått, och hur är det lagat?

Det allra värsta korrosions exemplet jag känner till, är den fabriksnya Range Rover som stod på Stockholmsbilsalong i år, hela kanten av bakluckan var skadad på en helt ny bil?!

Det finns så otroligt många faktorer speciellt för äldre bilar, så att utifrån en annons säga om priset är rätt är mycket svårt, om man som värderare inte uppskattar detaljer på en bil, som sportig utrustning gör ju att man lätt antingen värderar ner den eller till samma pris som en utan, ta mig som exempel, jag värderar Sv-sålda bilar till lägre pris än "bra import, märkeshandlare, vettiga privatpersoner i båda fallen med omfattande historik" men så kan jag inte resonera inför en person som kräver Sv-sålt, då har ju alla importbilar försvunnit och man får inrikta sig på vad ligger övriga Sv-sålda på, samma sak gäller om kravet är en speciell färg, 4wd, automat, navigator osv.

Mvh Stephan

Ps; Vad just denna bil är värd? Om man just vill ha en stylad 325i Sedan, försök få ner den så långt det går, om du inte är intresserad av styling men vill ha en vettig 325i Sedan oavsett utrustning välj en annan, det är bättre att låta personer som uppskattar styling få ta del av den, om det inte dyker upp en sådan person? Ja då får säljaren gå ned i pris, men jag spår att den komma att gå i väg för betydligt mer än en ostylad 325i som brukskörts, så 30tkr är nog att hoppas i stjärnorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.