|
|
|
|---|---|
| som rubriken lyder så undrar jag om det är stor skillnad mellan 328(E36) och 528(E39) prestanda mässigt. 0-100, 0-200, 100-200. ska förmodligen köpa någon av dem när jag bestämt mig för vilken och fått sålt min bil. Personligen så tycker jag E39:an ser lite elegantare ut. | |
|
0-100: 328 - 7,3s. 528(iA) - 9s 0-200: 328 - 34s. 528(iA) - vet ej 100-200: 328 - 26,7s. 528(iA) - vet ej Nu var det kanske lite orättvist pga automatlådan på e39an men en sek ner lr nåt tror jag :P e36an e något snabbare men vill du ha komfort så är e39an ett klart bättre val. |
|
|
Ingen av bilarna är någon racer direkt men självklart bidrar den högre vikten i e39 till sämre acceleration. Dessutom uppfattas e36 ofta som råare då isoleringen i e39 är bättre, så känslan då du accelererar är mer övertygande i en e36:a i jämförelse med en e39:a som är en tyst och komfortabel bil. |
|
zupra1 |
328I e36 gör 0-100 på 7,3s... en 528i gör det på 7,5. Toppfart 328i - 236km/h... toppfart 528i - 236 km/h - fram t om årsmodell 1998... sedan ökar toppfarten till 240 km/h på 528:an. Så... ingen större skillnad alls när det gäller prestandan. Dock... mycket bättre komfort i E39:an. Har själv kört mot många 328:or vid olika tillfällen och det är mest... föraren bakom ratten som avgör eller... skicket på bilen. |
|
E36an känns nog lite kvickare att slänga runt med, men när det gäller kvalitetkänsla, förarmiljö, åkkomfort, utrymmen, säkerhet osv får den naturligtvis storpisk av E39an. Jag hade alla gånger valt 528 i ditt exempel :) /Olof |
|
|
Du är ung, klart du ska ha en sportig 328 istället för en tung och stor 5-serien. Det kan man ha när man blivit lite äldre och ska ut med frugan och ungarna och glida. ;) Köp en fin 328 är alltså mitt råd, men tänk på att det finns mycket skräp ute på marknaden när det gäller E36 så ha ett STORT tålamod. Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy, vet man i förväg att man ska göra om bilen kan man leta upp något halv skrot för en billig peng och sedan fixa till, är väl kanske inte riktigt alla som är så sugen på det. Jag tillhör dock den kategorin, ställer av till vintern sen får vi se hur länge den blir undangömd. Bl.a helrenoverad 328 motor ska i den, ny lack, pulverlacka saker o ting, byta inredning, ja.. det mesta. Men som sagt var, ska man hitta en pärla rakt av som man knappt behöver fylla i ett stenskott på, då får man leta en stund :) |
|
Diva |
Vad är bränsleförbrukningen på dessa? |
|
Diva: Länk ___ //Ulf |
|
| Jimmyboy: Såg att du hade k&n sats, antar att det är ett aircharger kit (63-1112)?? Hur funkar det på dinn 330 kännde du någon skillnad på effekt/ljud? Några fördelar/nackdelar, fungerar isolationen bra? Funderar själv o köpa ett nämligen. | |
|
Bimmer: Helt riktigt, det är ett K&N 63-1112 som ligger monterat i min 330. Det funkar kanon, men om det är/blir någon effektskillnad kan jag tyvärr inte svara på jag har nämligen inte kört bilen utan det då det redan va monterat vid köpet. Fördelar som jag ser det är ju främst ljudet, vilket blir underbart, speciellt tillsammans med AC Schnitzer systemet. På höga varv mullrar den grymt fint :)). Men även på låga varv vid fulltgaspådrag kommer det ett härligt insugsljud från filtert. Nackdelar har jag ännu inte funnit. Man har ju dock hört div. historier/berättelser om att det smiter igenom större och skadligare partiklar genom dessa filter än genom Orginalfiltert i boxen. Isolationen fungerar utmärkt har inte märkt att den får varm luft. Jag kan fixa dessa kitt till bra priser genom en polare, ska jag kolla upp detta kittet till dig eller har du bra kontakter kanske? Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.