AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
388

Bilköp

Superbra site måste jag säga till att börja med.
-Tänker köpa en Bmw, kanske en 528 ,iallafall från mitten av 80 talet,jag undrar nu hur pass dyr idrift ett sådant ekipage kan tänkas bli, hur mycket bensin drar dom ungefär vid ´´hyfsat`` normal körning,vanliga fel?? Undrar också om det är stor skillnad på en sådan modell och en lite mindre tex 520 eller rent av en större modell i 3 klassen prestandamässigt och soppamässigt??.Kort sagt om jag vill ha en ´´rolig`` lite äldre Bmw vad skulle ni som verkligen kan just Bmw rekomendera för modell till mig som inte har jättekoll direkt ??
VÄLDIGT tacksam för svar.

Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag rekommenderar absolut en 528 om det är en så gammal BMW som lockar. Det går inte att jämföra med 3-serien av samma ålder. Har själv haft en 528iA -82. En toppen bil som tyvärr rostade bort. Bensin - ja det drar den och ganska mycket, men det är den värd! 1 liter/mil landsväg och 1,5-hur-mycket-du-vill i stan. Kostnader? Tjaa.. om motor och vxllåda är i fint skick så är det nog el och rosten som pajar. El kan man leva utan (även om det är trist) men välj en som är välvårdad och helst inte nyss omlackad (bättre att se ev. skavanker än luras av en fin lyster).
Lycka till! Det är en kanonbil!

< Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain >
E23
Så gamla bilar bör ej köras på vintern, saltet tar
död på den på ett par vintrar.

E23
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
528i har jag en som står klar för antingen reparation eller skrot, har inte riktigt bestämt mig än.....

En roligare bil får man leta efter!

Bensinförbrukningen är verkligen avhängig högerfoten!
Och den har en tendens att bli tung, åtminsone på mig.
men landsväg (har 6½ mil sådan till jobbet varje dag) drog min 0.82 med en del "snälla" omkörningar.
Men gasade jag lite mer drog den utan vidare 1.1 - 1.2 liter/mil.... i snitt då!

Faror med en sådan bil?

Rost, japp, de ÄR känsliga för detta, tyvärr.
Tanken ofta rostig.
Torpedvägg/golv rostfångare
Dörrar/koffertlucka

Avgassystem är rätt dyrt om man handlar origan eller originaltyp.

Styrleder med mera slits rätt hårt.

Men den är KUL att köra och en i bra skick är man stolt över att ha!

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Det är JÄTTE skillnad mellan 520 och 528!
hade en 520 innan ich den var seeeg jämfört med min 528...

soppaförbrukningen är det inte nån större skillnad tycker jag. på landsväg drar dom lika mycket.

Om du sen vill ha en fin 528 så köper du min 528i -86 =) som är till salu.

///Tomas M
BMW M528i -86
BMW E28 registrer #001
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.