|
|
|
|---|---|
|
som frågan lyder, idag har jag shiftligt på 6000 varv. bilen är en m3 -95.(det handlar om stillasående start). möte igår en evo2 o de gick ju bra :) han fegade i starten.(vilket jag inte gorde :) ps, någon som vet hur mkt olja motorn rymmer. johnny.s | |
| Till varvstoppet är inga problem. Varvar du "bara" till 6000 rpm tappar du värdefull kraft då maxeffekten finns vid 7000 rpm. | |
|
ok tack för svaret, då får jag väll ställa om shiftlighten lite :) johnny.s |
|
|
Du ska utan problem kunna varva till 8000 utan att ändra något alls i motorn. Jag varvar 8800 i min GT och den håller utmärkt...Iofs har jag bytt lite godis i motorn, men ändå. När min motor var original så funkar det fint att varva till 7400 ca men topp effekt ligger ca på 7100 RPM. Du kan checka filmklippet så kanske du vågar varva mera :) www.rnb-racing.com/Movies/GT_1.mpg |
|
|
LotecM3: Satan va den M3:an varvade. Ha ha ha ///Micke M5:an Länk |
|
|
tack för hjälpen, jag höjde shiftlighten till 6,800 varv. vart helt perfekt då kom ju växlingen vid ca: 7000. lyckades köra ifrån. *volvo s40 t4 *ford focus rs *impreza gt men fick se mig slagen av en evo6 med ca 350 hk.(ganska väntat). summa summarum, jag älskar min M3à. johnny.s |
|
| Jag skulle nog försöka växla precis innan varvstoppet för optimal prestanda. Varvstoppet ligger om jag inte minns fel på 7400 rpm. | |
|
LotecM3: satans vad den varvade. Vad är de du har bytt ut i motorn? MVH Mattias |
|
|
Motorsport ventilfjädrar med lätta alu-retainers ( Klarar ca 12000 RPM, vid felväxling osv) Kolfiber luftbox och andra 284 graders kammar. Lättat M30 svänghjul moddat för att passa med S50 kopplingen Mappat chip till detta. Så kan man varva 8600 utan att vara rädd. Ska man upp i 8800 så ska man få alla balanserat och vägt oxo. Har några kompisar som kör med ca 8400 rpm med endast hårdare ventilfjädar och alu-retainers. Och det funkar fint... |
|
|
Nice, kör du till vardags med bilen eller är de bara "racebil". Är nämligen väldigt sugen på andra kammar och kolfiberinsug på min M3. Men jag funderar på om bilen blir körbar också till vardags, tjejen lånar ju pärlan ibland när hon ska ut å shoppa. ;) hehe. Tack för svar. MVH Mattias |
|
|
Kör bilen till vardags och min tjej brukar oxo låna den ibland. Hon tycker bara den är lite hård i stötdämparna, men annars funkar bilen som vilken brukis som helst(förutom att man kan varva som fan ) Med original kammar och kolfiberbox drar motor fint upp till 8200, sen tappar den effekt. Med andra kammar slutar den inte dra förrän vid 8800 rpm Ett bra setup är: Ventilfjäderkit Kolfiberbox Lätt svänghjul 284 graders kammar Mappat chip till detta så är bilen riktigt snabb och repsonsen är underbar. Vanosen gör ju att bilen blir hur körbar som helst på låga, mellan och sen full krut på höga. |
|
|
Låter ju inte så dumt den "setup" du skriver. Fasen också, ska man få lov att investera i lite dyra prylz. Inte så billigt kit om man tar allt i en smäll. Får ta mig en funderare, har redan unichip i bilen så mappningen blir ju tämligen enkel. Din kolfiberbox, kör du med original luftmassemätate eller kör du mappsensor? Sen besiktning, vad säger bes. pöjkarna när du ska besikta? Inga konstiga avgasvärden eller så? MVH Mattias |
|
|
Bygger in LMM in i boxen, blir mera effekt och mera korrekt mappning. Besiktning är inga problem om din vanos är frisk, den ska ju dra tillbaka kammen till rätt läge, och även om man har 284 graders så funkar det bra Iaf för mig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.