|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hero02: Jodå, de säljer reparationssats med fläktmotstånd. Jag bytte det själv ganska nyligen. Reparationssatsen gick på 380:- och mitt är del 8 här: Länk. Sök på ditt eget chassinummer (7 sista) här Länk för att kontrollera partnummer. // Länk |
|
|
pbengtss: ja det stämmer att motståndet säljs löst på BMW. Det var en annan tråd om AC där det verkade som om en del inte kunde köpa endast motståndet , kan ju bero på var man bor eller att en del återförsäljare saknar kunskap. Jag ringde själv och kollade med BMW , och visst säljs motståndet löst. Om fläkten inte går på någon hastighet är det då motståndet eller är det någon av ventilerna. |
|
|
Fläkten styrs av två parametrar: Temperaturen i kylaren och trycket i AC:n (kompressorn osv). Vid låg hastighet är motståndet inkopplat, på högsta hastigheten är den direktkopplad och snurrar även med defekt motsånd men då skall det först bli rejält varmt och/eller högt tryck i systemet. Tänkbara fel är trasiga relä, kablage och kopplingar, säkringar eller fläktmotorn, fastkärvad fläkt, lossnade magneter inne i motorn osv. FP |
|
| på min 528ia så ser man att kondensorfläkten rycker till först en gång sendan efter några sekunder så startar den på fullvarv, misstänker motståndet,någon som har en annan teori? | |
|
Helt riktig funktion, efter -99 finns inget motstånd, fläktmotorn drivs steglöst från ett effektsteg liknande som för kupéfläktar osv. Vid varje kallstart varvas fläkten upp och kör en självtest, om den är blockerad ges larm. När sedan temp/tryck är uppe så smyger fläkten igång, precis som på det sätt du beskriver, fast på rätt lågt varvtal, som sedan ökar steglöst vid behov. FP |
|
| Jag har aldrig sett att den går på något annat varv än fullvarv och det gör den så fort man saktar in eller stannar,på 530:in däremot så gör den på "steglöst"varv | |
|
Min startar och snurrar exakt som jag beskrev ovan. Manualer och beskrivningar säger samma sak. Om du har den äldre varianten med två hastigheter så startar den utan att rycka till först och den gör ingen självtest vid kallstart. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.