AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.380

motstånd till kondensorfläkt? e39

Sida 1 av 2
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Någon som vet vart det sitter på en e-39 -99
Fläkten startar endast i max varv
ma
43
masen
525i-01.
Under hansfacket.GÅ IN PÅ "Gör det själv"/masen
ma
43
masen
525i-01.
HANDFACKET/masen
ma
43
masen
525i-01.
Byte av Fläktmotstånd 2004-02-02/masen i mekar tips./Masen
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
jag menar till kondensorfläkten inte kupefläkten som jag antar att du menar
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det sitter i fästramen för kondensorfläkten om jag inte minns fel.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
man blir alltså tvungen att riva ner fronten...
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
någon som vet exakt var motståndet sitter , även var och vilket nr säkringen sitter.
Kan det även vara ett relä som gett sig?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hero02:
Säkringsplacering: Länk
Motståndet finns inte som reservdel, isåfall får du prova på t.ex. ELFA.

Festlund: Ja, du får riva fronten. Men det är relativt lätt, så mitt tips är att du byter hela fläktpaketet inkl. motstånd. Gjort på max 2 timmar.
Fläkten brukar ge sej p.g.a. allt löv och elände den suger i sej.
Kolla länken nedan
Länk

Lycka till.

Freude am fahren
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Någon som vet mer exakt var motståndet sitter eller ser man det när
man rivit fronten?
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
STOPP STOPP !!!

Kolla hos BMW efter art nr 67 32 8 371 873 (Reperationssats motstånd)
Det är vad jag har på bild från bmw i alla fall kan du vänta någon dag skall jag fota min gamla fläkt. Gör inte samma misstag som jag och ha sedan en fläkt hängandes i garaget till ingen nytta.
De sitter mycket riktigt i fästramen till fläkten.

B M W
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
så det är alltså möjligt och köpa reparations-sats till motstånden. Min Bmw återförsäljare sade att jag skulle köpa hela fläkten och hela köret för 2700 inkl moms. Vad kostar den där reparations-satsen till motstånden Kowe??

Min fläkt hade skärt men jag fixade den. så jag måste antagligen också få tag på sådana motstånd för att han ska gå igång när han skall...

Motstånden sitter mellan fläkt och kondensator. precis över fläktmotorn. Är två stycker gjorda i aluminium ser ut som en liten rektangel.... när min fläktmotor skärde ihop så pajja väl mostånden också..
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Pratade med den lokale handlaren, såg ut som ett frågetecken ang. repsats.

I vanlig ordning undrade han var jag fått infon ifrån, säskilt när jag hade ett artikelnummer att referera till.

Freude am fahren
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Jo så här ligger det till när jag skulle byta min fläkt efter att fått konstaterat att den ej gick igång så fick även jag infon att den måste bytas (3600:- ink jobb) Detta gjordes då givetvis då jag löste det med företaget jag köpt den av stod för halva kostnaden. I samband med att jag hämtar bilen bad jag få se vad som var bytt i datorn och han visar mig en sprängskiss från deras databas och jag ber om en utskrift. :)

Så jag har sprängskiss på hela motorn alla rt nr på alla små detaljer som finns till fläkten däribland rep-sats till motstånden. Det är lite speciella motstånd med metall hölje för att klara en hel del värmeavledning. Siemens minns inte exakt värde på dessa men de lär vara på minst 60-100 W effektålighet. Lite svårt att hitta hos radiohandlarn men kolla efter detta art nr jag skrivit någon måste kunna leverera detta annars tar jag personligen tag i detta och mäter de hela motstånden och kollar exakt effektålighet och följer upp detta med Elfa om de har några lämpliga ersättare.
Mvh
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
En polare föreslog att jag skulle köra fläkten direkt på ström från batteriet till exempel... fläkten snurrade på men det blev inte någe kylningseffekt på 16 grader celsius i bilen inte... *besviken*

det kanske är så att dom där motstånden styr nån enhet som i sin tur bestämmer om kliman skall kyla eller inte ????? nån som vet
Motstånden är enbart för reglering av hastigheten under max på fläkten. Om det inte kyler så ligger felet troligen i kompressor, brist på gas eller liknande. Om t.ex lågtrycksvakten hindrar start av kompressor så startar inte kondensorfläkten heller.

FP
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Enligt diagnos så har jag ett fel "19 solenoid valves" (magnetventil).
Är det magnetkopplingen i kompressorn som gett sig?
Njae. Detta betyder nån slags magnetventil, inte kopplingen (magnetic clutch).

FP
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Okey , men den har att göra med AC systemet .
så här stod det:
19 Solenoid Valves
MV2 Lock MV
MV of WK
AC monitoring.

Är det någon som har ELFAs artikelnummer på motståndet ?
Jag mailade ELFA och bifogade bild och artikelnr från RealOEM , men dom hade inga uppgifter från BMW.
För att dom skall kunna hitta rätt motstånd måste dom veta
Resistans & Effekttålighet.
Är det inte klimatanläggningen inkl värmeventiler som kanske avses i diagnosen?
Frågan om motståndsvärde osv har varit uppe tidigare, bör gå att söka fram bland trådarna på kondensorfläkt osv. Har för mig att motstånd för hastighetssänkning på fläktmotor av denna storleksklass ligger runt 0,5-2 Ohm och de bör tåla min 50W.
Elfa har en serie metallkapslade effektmotstånd t.ex 60-670-60 som monteras mot plåt osv. Sen får man själv fixa kablage och väderskydda anslutningar osv. Har för mig att originalmotstånd hos BMW inte är så värst dyra om man ser till att de är plug-in osv.

FP
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Tackar för svaret Folke.

jag har faktiskt inte kollat med BMW , jag kollade på en annan tråd om detta och uppfattningen jag fick då var att BMW inte längre säljer motståndet löst utan man är tvungen att köpa hela fläktpaketet.
Jag får kolla med BMW om dom säljer det löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.