AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
826

Fel vid nyckelinitiering E32 -93

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Okay, asså jag har lusläst forumet ifall någon har samma problem som jag, men inte hittat något som stämmer riktigt.

Jag har en 740i E32 -93 med original-larm. Dock inte "fällknivsnyckeln", utan en vanlig nyckel, med två knappar på. En rektangulär, och en rund (med beemer-loggan på), samt en liten röd lysdiod, snett till vänster ovanför den runda knappen om jag håller så att själva nyckeln pekar från mig.

För att komma till sak. Jag kan inte låsa/låsa upp/larma/larma av bilen med fjärren. Jag har provat mektipset på hur man initierar nyckeln (även om det inte är samma nyckel) utan framgång, och då har jag provat på alla möjliga upptänkliga sätt.. Ena knappen, andra knappen, båda knapparna, ovanifrån, snett frammifrån, tändning på läge 1, tändning på läge två, motor på...

inget hjälper...

När jag håller inne en knapp, oavsett vilken, så blinkar den först långsamt, två gånger, i ca två sec. Sen börjar den blinka raskare. (ca 4ggr per sec. enligt mina noggranna kalkyleringar) :)
Detta oavsett om jag håller nyckeln ovanför dioden på instrumentbrädan, eller borta från bilen.

Kan tillägga att när jag larmar bilen med nyckeln rent "mekaniskt", dvs. vrider nyckeln 90 grader, så börjar dioden på instrumentbrädan först blinka, sedan lysa med fast sken. Jag vet att knappen på batteriet inte är inkopplat som det ska. Kan detta påverka initieringen ?

Jag vet också att larmet fungerar. Har provat genom att öppna huven med larmet aktiverat.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Ska tillägga att IR-dioden "fungerar"... iaf. i den aspekten att man kan se att den blinkar.
Dels med blotta ögat, men jag har även testat den mot IR-filtret på min dv-kamera, och där ser man riktigt tydligt att det blinkar och har sig...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Initieringsförfarandet skiljer på de nyare nycklarna, läs i instruktionsboken hur man gör.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Uhm...

-Fahretü shliessen, Zündshlüssel.... etc. etc...
Jag ger upp... jag var tyvärr inte tillräckligt uppmärksam på tyskalektionerna i högstadiet.. :S

Hmm, kanske ska prova att översätta med babelfish.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Yes, babelfish is the shit..

För att initiera den typen av nyckel som jag har (inte fällkniv) så ska man göra följande.

1. Hoppa in i bilen, och stäng dörren.
2. Vrid tändningen till läge 1, och sen tillbaka till noll inom 5 sek.
3. Ta ur nyckeln, och tryck ner den rektangulära knappen, och håll den intryckt medans du trycker tre gånger på den runda knappen.
4. Nu börjar lysdioden på nyckeln att blinka långsamt (i ca. 10 sek)
5. Rikta nyckeln mot undersidan av backspegeln, ca 10-15 cm ifrån, och tryck till valfri knapp på nyckeln, medans lysdioden blinkar.
6. Nu kommer dörrarna att låsas, och sedan låsas upp.
7. Klart :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.