AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
999

Gasmängd (r134a) i en E34 (530 touring)

ta
17
taxel
530i Touring -94
Har nyligen bytt kondensor på min 530 touring vars AC aldrig har fungerat under min ägo. Var hos min lokala Fordhandlare som ska göra fyllningsjobbet och när han såg skyten under huven att systemet ska fyllas med 1550g +/-25 så höll an på att ramla baklänges. Han påstod att 700-800g var normalt. Ska det verkligen vara 1550gram i E34?? Har sökt lite i forumet men inte hittat svaret.

je
211
jensa78
523i -97
Står det så på skylten så ska det säkert vara så.
BMW är ju lite utöver det vanliga om man jämför med ford
rsarits
Det beror på att den har dubbla kyl för kupe'n, du kan ju ställa höger och vänster sida individuellt
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Jepp det stämmer, min är fylld med den mängden för bara en månad sen
ta
17
taxel
530i Touring -94
Tackar! Då kan man ju lungt fylla min med den mängden.

rsarits sa: "Det beror på att den har dubbla kyl för kupe'n, du kan ju ställa höger och vänster sida individuellt"

Betyder det att den har dubbla värmepaket också då eller är det ett antagande från din sida? Utan att veta så tycker jag det verkar som otroligt. Bara för att det är 2st vred för temperatur så betyder väl inte det att det sitter dubbla uppsättningar av kyl och värmepaket. Styr dom inte enbart spjäll för blandning av kall och varm luft från en uppsättning?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På min 525 Touring är det hisnande 1800g (+/-25g) så 1550 låter OK.

Lite lustigt är det att yrkesmän inte kan ha koll på saker och ting...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Iofs var det ju ford ja... =)

Den har inte dubbla kylelement för höger/vänster, däremot är värmepaketet uppdelat på två halvor med varsin vattenventil osv. Man kan därför skapa separat temperatur, från svalka till värme på varje sida.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag har märkt, är att ju nyare bilen är, desto mindre mängd gas i ac-systemet verkar de generellt ha.

I E46:an har jag för mig att det skall vara typ 1225 gr (+-25gr) och i E91:an har jag för mig att det är typ 850 gram.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ta
17
taxel
530i Touring -94
folke! ..roligt med folk som vet fakta innan man skriver!

Har bytt endast kondensor, någon som vet hur mycket olja som behöver fyllas på när man inte har rört kompressor och torkfilter. Totalt ska systemet innehålla 120ml har jag fått reda på.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Svårt att säga, men låt oss säga att du slänger in några "ml", det är inte så precis, har inte listan framför mig, men det är +/- en del ml även där, så det finns marginaler.

Finns e34 med mindre gasfyllning också, t.ex. Tds, tror de endast har 850g
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.