AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.418

Smakråd 19'' till Z4

Sida 1 av 2
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Det finns visserligen flera trådar på samma ämne men jag vill inte "kapa" nån annas tråd för mina egna frågor och funderingar så jag startar helt enkelt en ny tråd.

För närvarande kör jag en Sterlinggrå Z4 3.0i med 18'' (BMW Sternspeiche, modell 108) samt sportchassi och vita blinkers. Nu funderar jag på om jag kanske ska byta upp mig till 19-tummare, dels för att inte "försvinna i mängden" (bor i München och här fullkomligt dräller det av Z4:or!) och dels för att jag tycker RunFlat-däcken är lite väl stötiga.

Valet står mellan följande modeller:

BBS Challenge
Alpina Dynamic
Breyton Vision
Breyton Spirit
AC Schnitzer Typ III

Främst intresserar jag mig för de första tre fälgarna:

- BBS Challenge har fördelen att de är billigast (finns att få för ca. 18'-19' kr med märkesdäck monterade), dock så är de ganska vanliga.
- Breyton Vision (ca. 23'-24' kr) är ett intressant mellanalternativ, tyvärr har jag knappt sett några bilder på dessa.
- Alpina Dynamic är "premium"-alternativet, väldigt snygga fälgar som dock är ganska dyra (ca. 26'-27' kr).

Vad hade ni rekommenderat? Är det värt att lägga ut i storleksordningen 8' kr extra för att "sticka ut" från mängden. Finns det andra bra alternativ? Eller ska man kanske vara nöjd med originalfälgarna och bara satsa på en diskret sänkning, eventuellt i kombination med spacerplattor?

Alla funderingar och kommentarer samt naturligtvis bilder är varmt välkomna. Tack på förhand!

Hälsningar
Peter
alla tre du nämner är ju väldigt snygga men jag hade nog funderat även på breyton spirit... annars är det ett svårt val :D
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Härligt i-landsproblem som du står inför. Vanskligt detta med smakråd, då alla är sig själv närmast.
Min åsikt är att dina originalfälgar är riktigt snygga. Men naturligtvis blir ju alla mätta så småningom och "mycket vill ha mer"... Jag tar för givet att det inte hänger på pengarna, för i så fall är valet lätt, behåll originalarna som ju är riktigt fina, utan du är ute efter någon form av förändring.
Du bad om råd, här är mitt:
-Alpina är i mitt tycke inte tillräckligt stiliga för att kompensera priset.
-BBS är som du säger "vanliga".
-Vision är goda kandidater, men jag går på bmw-jerrys åsikt: Spirit, om jag skulle välja en Breyton fälg.

Nej mitt bud blir ytterligare två varianter som min smak anser vara stilfulla. Dels SSR GT3 fälgen: javascript:jsNewWindow('cgi-bin/picturewindow1024.pl?directory=randy330&picture=randy330-01', 1044, 833)
men även Hamann HM2: Länk som skulle ligga i mitt garage om tillgångarna vore på andra nivåer.

Dessa två nya kandidater är kanske inte mer/mindre exklusiva/unika än någon annan fälg utan jag går enbart på vad jag tycker är stiligt.
Lycka till i din förädlingsprocess.
Mats
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Testar länk till SSR GT3 igen: Länk eller Länk

Jag röstar för Alpina Dynamic. Väldigt snygga och sitter perfekt på Z4.

/Micke
varför inte Länk eller Länk
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Kromade fälgar är inte min grej, SSR GT3 ligger prismässigt i helt andra regioner och Hamann-fälgarna har jag tittat på men dessa kräver karosseriarbeten. Således kommer dessa tre alternativ tyvärr inte i fråga.

Pengarna är alltid viktiga, har ju precis pyntat en bra bit över 300' kr för bilen och det är klart att man försöker tänka något så när ekonomiskt, trots att bilen i sig knappast har mycket förnuftigt över sig. Alternativet med originalfälgarna är fortfarande aktuellt, speciellt som jag också tycker dessa är väldigt snygga.

Är det tramsigt att fundera på mellanskillnaden mellan exempelvis BBS-fälgarna och Alpina-fälgarna när man ändå lägger ut så mycket pengar på fälgar? Jag tycker i sig BBS Challenge är oerhört snygga men som sagt inte helt ovanliga, å andra sidan är det ju inte bara för att avvika från mängden man köper fälgar, eller hur?!

Är det någon som har bilder på Z4:or med ovanstående fälgar?
dem som sitter på den här mercan ser ju snygga ut... vet tyvärr itne vilken modell det är men snygga var dem i alla fall :D Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag vill passa på att slå ett slag för BBS Le Mans, det finns enligt mig INGEN fälg som slår den: Länk
Kineto, köper du såna så ska jag gå med i din fanclub! :)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
BBS LM är sjukt dyr... Vet inte heller om den gör sig lika bra på en z4 som på en z3!?

Breyton Spirit! Enkelt val för mig...
Leon Hardritt Lance Hyperchrome (eller vad de heter) tror jag skulle kunna se bra ut på en z4, spana in dem!!
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Masten: Håller helt klart med dig om att BBS Le Mansen är snygga men det finns ett par som slår den. Har sagt det förr och säger det igen HRE C20 fälgarna :) grymt färscha och passa säkert ypperligt bra! Sånna får det bli till nästa år! Visserligen är dom snor dyra också och kantstöter man dom är det bara att hoppa i ån :P

Länk

Sååå vackra!

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Breyton Spirit gillar jag också, har till och med funderat på svartlackade. Tyvärr är de dock i mina trakter inte helt ovanliga.

@Masten
Det är ju ett erbjudande som är svårt att motstå. :) Tyvärr har banken en annan åsikt...

Nej, ärligt talat tycker jag att BBS Le Mans är lite för dyra, dessutom håller jag med Svebba om att de inte passar lika bra på Z4:an som på många andra bilmodeller.

@Svebba
Hittar inte dessa fälgar. Har du nån bild eller en lämplig länk?
Ett märke med många snygga fälgar på programmet.
Länk

En favorit bland BBS fälgar är helt klart Challenge, de är makalöst snygga, tyvärr är det ont om bilder på webben, hittar bara en som är väldigt liten. Men de borde vara snygga på en Z4.

BBS LeMans är grymt snygga, även på en Z4.

/Fredrik
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@Fredrik M
HRE är fina men där säger TÜV Länk
Länk

:)
S2 Lanze eller kanske S5 Bügel skulle se bra ut!
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag har också funderat lite på ett par original CSL-fälgar, tror det skulle passa väldigt bra på Z4:an. På grund av "fel" ET passar tyvärr inte bakfälgarna utan karosseriarbeten. Är det någon som vet om man på något sätt kan ändra ET?

Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Passar de här på en Z4 3.0 med M-sportchassi? Har hört att originalfälgarna till M3 har en ET på endast 27 så de sticker ut för mycket. Här har vi en med originalfälgarna:

Länk

Hursomhelst, här är M3 19" Evo som frågan handlar om:

Länk

* STRUCTURE: 1 Piece Cast Alloy
* SIZE: 8" x 19"
* BOLT PATTERN: 5x120
* OFF-SET: 42mm
* FINISH: Hi-Power Silver
* SUITABLE FOR: BMW - 1 Series E81
* 3 Series E36, E46,
* Z3 - Z4
* X3

Ser ut att vara 8" x 19" med 235/35/19 runt om. Vad tror ni?

Jag funderar även på Breyton Spirit Black 19", blir förstås lite dyrare, men jag tror de skulle vara snygga på min Saphirsvarta:

Länk

Fast svarta fälgar då förstås, med kromad list, bild här:

Länk
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Just Breyton Spirit Black 19" har jag faktiskt också sneglat på, men det är nog ganska vågat att välja till en sterlinggrå Z4 utan att ens ha sett en bild på kombinationen.

Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Japp jag har också sökt efter bilder efter kombinationen på en Z4, har endast sett vanliga Spirit. Men jag tror det är riktigt snyggt. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.