AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.722

konstig tomgång,525tds-93

Sida 1 av 2
det är en automatare,när den står med "D" i stillaastående börjar den vandra upp å ner mellan typ 800-1100varv,typ om det finns nån tomgångskompensatorliknande grej,nån som vet??
verkar som slitet ställverk i pumpen. går att höja tomgången med bmw,s dator och se om det hjälper.
320-325
instämmer... kan gå att fixa på bmw öka bränsle. annars är nog ställverket slut. alternativt potensiometern i på gaspedalen. båda sistnämnda ganska dyra. pump byte i värsta fall. finns beg eller sätta på mekanisk pump.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
hur,var sitter den där delen vid gaspedalen,har nämligen en tds till som håller på att skrotas
vad/var går bmw-verkstaden in för att öka tomgången,har nämligen en polare som har chipföretag,som åxå har mappat om den för ca 2500mil sedan,han kanske kan höja bränslet mer på tomgången
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
du har ett pump byte innom 1000 mil iaf!!

häll i 1liter motor olja på full tank så slutar den ojämna tomgången
men den kommar att gå sönder innom några tusen mil bet är bara att köra

du kan även lossa dom fyra skruvarna som håller fast den övre kåpan på dieselpumpen och flytta den bakåt då ökar du mängden bränsle

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
320-325
ska bli gött med mekanisk.. med herdlig wire.

men varför går det inte att byta bara ställverket?? är det långt inne i pumpen då ántar jag. har sett at kabeln går in ganska långt ner på pumpen .

jag kan förstå att det är lite dyrt att byta pump eftersom det är ett helsikes jobb. man plockar ju isär 68%av motorn typ kanske mer tillomed. men som tur är så är det ganska lätt mekat.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ne tycker du de:) jag låssar bara pumpen när jag byter pump hehe...

ställvärket kan man byta men det är lite jobb med de... och så är det ignen ide för man får en bättre beg pump för ett nytt ställvärk....

Hade

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
då förklarar det ju en heldel att problemet uppstår när jag INTE har 0,5L 2-t olja i en full tank,för det kommer då,nu när jag tänker på det
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
hmm byta pump? det är ju bara att lossa på insugsröret ,rören , sätta i avdargaren å sen ta ur pumpen.. jag skulle nog prova att knacka på ställverket lite som Thorsella säger..

//Fredrik

Mmmm Diesel......
320-325
vadå.. .. jag har rivit bort allt på framsidan maskin. så jag passar på att byta kamkedja .. allt är väck tillomed sumpen . det bara toppen kvar typ.. helt för djävligt att man ska behöva ta loss såhär mkt.

vadå avdrgare???

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
var samma på min gammla 525 tds justerade bara pumpen och sen gick den som en klocka i c 2,5år sen bytte jag bort den, under de sista månaderna var pumpen på väg att rasa helt, men den höll ju som sagt i minst 2år efter justeringen
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Det sitter släpringar på ställverket som blir slitna och börjar kärva
det är precis som nämnedes tidigare i tråden..häll i olja MEN..
du ska hälla i 2-takt utombords olja lowsmoke..
och inte 1 liter på 1 tank..utan 1.5-2 dl tank..
tror att dina problem försvinner då..
om du hädanefter gör denna olje tillsats så kan jag nästan svära på att den tuffar på i många år till..;)
på köpet så får du smörjda och rengjorda spridare åxå..=)

Dogge
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
Min 525 tds gick också ojämnt på tomgången, stannade tom ibland, och jag misstänkte självklart det dyraste, dvs insprtuningspumpen. Så fick jag veta att det sitter en förpump i tanken. Fixade den och motorn började gå mycket bättre så kolla det först är mitt råd.

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
Om ställverket är slitet hjälper det väl inte med lite 2-takt olja i tanken?
Ställverket är pumpens elektronikdel och har inte kontakt med diesel.
Eller har jag fel?
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
det mekaniska ligger i dieselbad..
och ställverket är inte elektronisk på tds:en förren årsmodell 95 tror jag det var..
det är ett mekaniskt ställverk..=)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Kan väll nämna..när förpumpen i tanken lägger av så blir bilen slö och man får ett liknande fel som ställverk fel i form av att den hostar till när du exempelvis drar på en förbrukare som fläkt och ac..sen så brukar tankpumpen suga tjuvluft när den börjar bli sliten allternativt dålig o-ring till sugröret så att när tankmätaren precis passerar 20 liter så stannar bilen och är stendöd..
men hoppande och ojämn gång bör du inte få av att tankpumpen är trasig..
Ok, verkar stämma som du säger. Läste en gammal tråd där dieselmeken förklarar skillnaden på pumparna...
320-325
kan nån länka till den tråden .. vill gärna läsa. hittar inget

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
sökte på dieselpump...
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
Både ställverket och själva insprutningspumpen har kontakt med diesel, returen sitter på ställverkets lock. Sitter tätningar mellan ställverk och pump och även i ställverkets lock.
Så vitt jag vet så har alla 525 tds/td elektriska ställverk, däremot så tror jag att det komme en annan typ av ställverk efter -95, en bättre modell.

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.