AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

Instrumenthus 7 serie vs 5 serie.

Thommy
Nån som vet om det är samma instrument hus till olika modeller. T.ex. om man kan sätta i ett, som ser lika ut, från en 7 serie i en 5 serie. Problemet jag har är de sk. SI kondensatorerna som tydligen gör att trippmätarens siffror försvinner. Tänkte kanske få tag på ett på skroten som funkar.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det skilljer ett par millimeter.. tyvärr.

Beemer, a way of life.
fjamsetramsa
lättare att byta batterierna för några 20 lappar
Thommy
Batterier??? Jag läste i forumet nånstans att det är de sk. SI-kondensatorerna
Det finns inga batterier i de modernare mätarhusen som sitter i t.ex Thommys bil. Det är som sagt kondensatorer.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Thommy
Ja då är jag rätt ute i allafall. Men kan vilken TV reparatör fixa det eller??
Absolut, kan man lite mer avancerad komponentlödning är det inga problem. Jag fick nya kondningar + hela kortet kollat efter kallödningar osv för 100:- hos en Tv-reparatör.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det är samma instrumenthus i E38 (7-serie) som i E39 (5-serie)...

Mvh Björn
Thommy
F--n vad gillar det här. Bara kasta ur sig en fråga om vad som helst, så får man många och dessutom bra tips om allt möjligt!! Ska plocka ur den och knalla in till en Tv service så får vi se. "I´ll be back".
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Många svar i denna tråden, men tyvärr inte ett enda rätt… ;-)

Eftersom det är en 520iT-96 du har, är det en E34. E32 och E34 har samma mätarhus, dock har 518i, 520i, samt diesel den enklare instrumentringen utan checkkontroll. Efter 9/90 fick vägmätaren digitala siffror, innan dess var det mekaniska hjul som rullar
ram.

Att dessa siffrorna bleknar eller försvinner på mätarställningen r ett standardfel på det enklare huset, och absolut ingenting att göra med SI-kondensatorerna eller –batterierna. Många här har det felet, men jag vet ingen som lagat det. Det är glapp i överföringen mellan kretskort och display. Även min E34 lider av det till och från.

Det kan kanske fungera med ett från skroten, men risken är mycket stor att det är samma fel på det. Mätarställningen behålls eftersom du bara flyttar över kodpluggen från ditt gamla hus. Eventuellt får man flytta över vissa komponenter inne i huset, eftersom dieslar har en annan varvräknare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Thommy
OK nu var det flera bud. Men ska kolla på Redox bilfarm där står flera E 32:or och E 34:or med ena foten i graven.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
E32 finns bara med det stora mätarhuset så det passar inte i en 520.
Lars

Finbilen:Länk
Thommy
Nu var det mångas teorier här. Kanske dags för en pristävling?? Känner trycket att ta och reda ut detta. Pratade med Redox idag och dom ville veta ett "serienummer", kanske dom har rätt. "I´ll be back".
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Vad ErikW säger stämmer ville bara klargöra att för dig som har en 520 så är det bara 520,518 samt diesel som gäller.
lars

Finbilen:Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Precis.. ditt fel beror inte på kondensatorerna som annars är en vanlig felkälla... trasiga kondensatorer har dock andra symptom....

Det Erik W & lalaw säger stämmer... dock tror jag inte att du kan använda instr. från en diesel eftersom varvräknaren inte kommer att stämma...

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.