|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har besiktning på onsdag och airbaglampan lyser. Kommer den gå igenom. På SBP's hemsida står det: Kontroll förarplats Mätarställning Varningslampa för motorelektronik, ABS-indikering, kontrollampa för dimbakljus Alla belysningsfunktioner Ratt, rattaxel, förar-/passagerarsäte Inre säkerhet, varningsmärke för krockkudde Startspärr på automatväxlad bil BMW har redan snott mig på 1400 för att byta kablage under stolen + 500 en gång till för att bara nollställa. Sen kör man 500 mil och lampj****n lyser igen. Har verkligen ingen lust att låta BMW pilla på det igen. Hälsn. Peter | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej Airbaglampan ingår inte i Besiktningen. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ju vara fel under den andra stolen som inte är åtgärdad tex. Är väl ett års garanti på verkstadjobb/delar.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso för infon Hasso! Jo jag vet det är ett års garanti. Så efter första gången åkte jag dit för de sa att de skulle kolla om det var samma kabel igen. Och om det vore samma sida så skulle det ju gå på garantin. Men för att veta om så var fallet var de ju tvungna att läsa ut felkoderna. Sen visade det sig (säger dom, kan ju därför vara allt annat än sant, något papper på felkoderna fick jag inte se) att det var andra sidan denna gången. Och då tar dom j***a kl**arna 500 spänn för utläsningen av felkoder! Känns ju för jäkligt att behöva pröjsa 500 spänn bara för att få veta om det är en garantisak eller ej! Detta var Automax i Kalmar. Avråder starkt från att reparera ngt där. Jobbar själv med elektronikutveckling för bilindustrin och vet hur lång tid en utläsning av diagnosen tar. 10 sekunder! 500 spänn.. Min uppfattning hittils är att BMW är underbara bilar men märkesverkstäderna består till 100% av dryga kålsupare. /Peter |
|
alex_328 |
NEj det kommer inte gå igenom ! |
|
Bilen går igenom med tänd airbaglampa, det kollas inte på besiktingen, min 520 har lyst dom 2 sista besiktningarna. BMW CS #5206 |
|
|
Varningslampan för airbagsystemet kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Automax har gått efter prislistan... I bland kan en påse fikabröd fixa en felkodsavläsning, men "formellt" har de ju inte gjort fel. Det kostar att sitta en stund hos tandläkaren också, eller besöka t.ex besiktningen med bilen för en efterkontroll osv. En original DIS verkstadsdator kostar också men har du redan en PC så kan du få tag på en utrustning för felkodsutläsning för c:a 1500:- FP |
|
|
HAr också haft problem med en kabel under förarsätet till bältessträckaren. Den har krånglat flera ggr. första gången var det under garantitiden men nu är det ju tur att man har kodavläsare så man kan nolla själv.(lyser igen! 4e gången) Det vekar som kontakten i själva laddningen/sträckaren är dålig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.