AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.427

BMW 750 E38 vad tror ni om denna bil och hur dyr är den egentligen?

Jag har en V70 T5 -99 och är väldigt sugen på att byta den till en BMW 750 E38. Det som stör mig är att ALLA avråder en och säger att man lika gärna kan slänga pengarna i sjön och att den är svindyr! Händer något så kan man lika gärna skrota den m.m. hur mycket sanning ligger det i detta?
Jag vet vad de vanliga servicearna kostar ungefär, men hur mycket kostar det om det blir fel på den... och hur vanligt är det att det blir fel på den?

Sist men inte minst, vad tycker ni om detta exemplaret?
Länk
regnummer: ach 180
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Servicen kan vara lite dyr, ja. Å andra sidan går det inte att åka bättre för det priset, inklusive servicekostnader, och bilarna håller bra (betydligt bättre än medelbilen) om de sköts om väl. Det viktigaste är således att hitta en bil i bra skick. Skulle rekommendera test hos t ex Motormännen före köp.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De verkar ju finnas gott om "förståstigpåare" som har mycket ont att säga om 750n, de gemensamma nämnaren dessa typer ha är att de aldrig själva ägt en 750 =)

BMW CS #5139
Nu har jag ju ingen 750, men jag är förvånad över hur billiga de reservdelar som jag hitills har behövt införskaffa hos BMW har varit till min 740 (billigare än volvo faktiskt).

----
Rasen nicht reisen
Vattenpumpen är ju tyvärr ett undantag, runt 3500 riksdaler för endast pumpen. Det verkar som just detta är något som behöver göras när bilen blir äldre, i alla fall stöter man på fler och fler bilar som behövt byta den
ca
25
careidas
750Ia -95
Byt säger jag bara! Jag bytte bilar som en annan bytte kalsonger men nu har jag en 750 och den har varit med ett tag nu, jag kan inte tänka mig nå häftigare, den har allt. Körkänsla sanslös komfort skapligt accelaration mm mm.
Och ja den drar lite mer än en v70 och servicen?? Byta olja och oljefilter är väl ungefär detsamma som alla andra bilar, visserligen 12 tändstift, men hur ofta byter man det?
Hoppas bara du får ett fint exemplar utan rost!
Lycka till och hoppas du byter till dig en!
Mvh. Magnus.

Tackar verkligen för alla svar... men det jag oroar mig för är inte förutsägbara kostnader, utan mera, vad händer om.... jag krockar, växellådan strular, motorn får nåt icke-slitageproblem... osv...
Hur reder sig ekonomin ut ur en sådan situation tro?
kom gärna med kommentarer?
lyckades inte editera...
men för er som inte förstod kom jag på ett bättre sätt...
är inte oroad för "småkostnader" 2000 dit 4000 dit....
utan mer tvåsiffrigt... det är svårt att komma upp i tvåsiffrigt på en V70 men är det det på en 7-serie?
e38 750 pratas det väl inte "skit" om så mycket. Snarare om e32 750...
Juhas 530i
Tvåsiffrigt, hmmm avgassystem tex...

Mvh
Juha
jo... kollade lite på avgas, men det kan man ju leva med... värre är det väll med kattarna i så fall!!
vill hemskt gärna höra era erfarenheter...
min pappa proppar mig med propaganda om att jag lika gärna kan använda den som bojsten, att jag iaf inte kommer ha råd osv... :P
Folk har fått för sig att 7-serie är något som bara oljesheiker har råd att äga, detta på grund av att 750 har ett rykte om sig att vara dyr att äga, vilket i sin tur grundas i att tidiga M70 i E32 har ett rykte om att vara struliga.
Detta har gett vagnarna dåligt andrahandsvärde vilket gynnar oss konsumenter :)

Körde Göteborg-Jönköping på 0,97 med 750n idag, och jag tänkte inte ens på att köra ekonomiskt.
jo jag e med på noterna E38B12 ...
och som jag tidigare sagt så tycker jag det är helt okej att den drar lite, lovar dig att min T5a inte är så snål den heller!! den dricker V-power som om det vore vatten...
Jag tycker det är okej om man får byta ut lite delar här och där som kostar runt några tusingar... men när man kommer upp i delar som kostar 10 000+ så är det inte kul längre... typ växellådan pajjar, vad är det prat om då? 30 000kr? såna pengar har jag inte...
Det sista jag vill är att jag köper en bil som bara förfaller och inte kan brukas så att säga...
Om jag köper en e38 så kommer jag att bruka den ipcincip varje dag...
Gu
8
Guldkungen
740iA -97
Köp 750:n! Dessa bilar strular inte mer än andra! Garanterat körglädje i många mil. Finns gott om fattiga "förståsigpåare" som också borde få uppleva E38! :-))

Kungen
Jag köpte en e38 750 för 9 dagar sedan. Fattar inte varför jag inte gjorde det tidigare.En helt underbar bil.

Har hört från ett par håll "oj oj oj akta dig när du behöver byta tändstift...".

Hmm, låter som om det kostade 120 000 kr typ... Isåfall måste det ju kosta 80 000 på en 8a och 60 000 kr på en 6a...

Jag tror allt detta beror mycket på gamla problem med e32an samt att folk blir sura/avundsjuka när de märker vilken bil man får för dessa små pengar.

Verkar bilen ok så slå till. Det gjorde jag, å det känns klockrent.
In
224
Indigo
Bmw 535ia-96
e38ans 750 motor är bombsäker...

//stoffe
Tack för alla svar!!
Bytte stift själv på min v12a ganska enkelt och billigt,typ 500kr.
Paap Reeder
Alla 750 går bra om dom servas.
Alla 750 sunkar om dom inte vårdas ... precis som med Qvintimmer.

MVH /// Paap R

MC
2
MC-HASSE
750IA -91
hej
delar till bilen är inte så dyr jag köper min delar på
Euro car parts i vara
tel.0512-33 333
prisexempel
lmm= 800:-
STYRENHET LMM= 700:-
STYRBOX= 1400:-
KATTULUSATOR= 1400:-
SPOLARBOX= 200:-
utbytesmottor= 5000:-

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.