AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.288

Framvagnsproblem E38

74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Vill bara dela med mig min erfarenhet om vad jag hade för fel på min 750 E38 framvangn.
I ca. 70 km/h så började det "darra" ordentligt....ratten började slå från sida till sida men när man kom "över 70 km/h så slutade det. Sen alltid när man började bråmsa in så darrade det ordentilgt hur man än bromsade. Undantaget var bara N
när man tryckte till ordentligt så slutade det. Jag var nästan 100 % säker att mina bromskivor var skeva mm....
Köpte nya länkarmarnas stag som går bakåt....ser ut lite som ett "S". Gummibusning bakåt och led på andra ändan.....
Resulterade med att det blev som en helt annan bil!!!!
Konstiga och varför jag tar fram det här är att jag har just besiktat bilen och sa till besiktaren att kolla extra noga alla led och busningar mm att det inte finns något glapp....men han sa att inga fel / glapp här. Så om ni har liknande fel och det går igenom besiktningen så köp inte nya bromskivor om det ser rätt "fräscha" utan de här "stagen". Det är ett typfel och det gäller säkert andra karosserna också. Har haft många BMW med samma fel och köpt nya bromskivor och alldrig fått bort felet 100%....

TVJT

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Intressant! Jag har fått ett värre och värre beteende av exakt samma art som du har. Beställde nästan nya skivor idag, men tänkte att jag ska försöka se över framvagnen först. Bytt det mesta, men inte de stag du nämner.

Kan du tala om vilket det var utfrån detta: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Skulle tro att du menar nr.5 va?
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Jepps....just den. På ena staget när jag drog i ledet up och ner så var det glapp.....inte sidoledes. Testade det när den var löös. På min bil var säkert de här stagen originalt och jag har en 750 från 1996.
Men jag fick i alla fall "fullfräff" när jag bytte de här....en helt annorlunda känsla nu i framvangnen. ...

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kunde du också känna ett lätt glapp när du körde upp/ner för trottoarkanter?
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Svårt att säga men jag tror faktist att det är bussningen som är det största felet.....har blivit för mjuk och ger efter.....

TVJT

Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Är den svår att byta, dvs nr 5

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Det tog ca. en timme att byta båda två....

Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Har skickat ett mail.

//Thomas

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dhjinn: Har du hunnit byta?

Jag har påbörjat bytet, men måste skaffa mig en bättre avdragare...
Måste få hjälp med pressning av den stora bussningen också.
Hoppas det inte är något annat nu. Har bytt allt utom stötdämpare efter detta!

74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej....har varit bortrest.....Jag köpte helt kompletta stag med bussning och led. Det var glapp på ledet också så jag tänkte att det är lika bra att byta allt så blir det bra och sen kan man köra i flera år.
Köpte inte från BMW utan av en handalare men det ska vara BMW original. Kostade ca. 175 Eur st/.
Man behöver ju en ledavdragare om det inte lossnar när man slår till på sidan riktigt ordentligt när man har tagit bort muttern på ledet. Jag hade en större hammare mot ledet och slog med en annan så den får en riktig smäll. Det är ju koniskt.
Busningen det är bara att dra ut skruven som går igenom den.

Jag tror faktist att det här är ett typfel som sakt...och när ni har själv bytt det här så skulle det vara bra och veta hade ni samma fel....

Mvh.Juha

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Sådär, jobbet utfört.

Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad. Möjligen känns den ännu mer tajt på något vis, men det kan vara placebo (och att jag kört 240 i 2 dar).
Obalans vid 70 tycks vara borta, men det kan nog mest bero på att jag haft bort och monterat tillbaks hjulen. Alla gamla bussningar kändes då helt tajta.

Vibrationerna vid inbromsning är fortfarande kvar, så mest troligt är det bromskivorna som behöver bytas. Ska beställa slitsade Tarox skivor.

Så nu har jag två st av del nr.5 till övers (tillverkade Juni -01) som mest troligt är helt perfekta i skick. Så om någon har väldigt glappt i sina och vill byta men komma undan billigt, maila mig :)
Mest troligt har jag även ett komplett styrstag i mycket gott skick till övers.

Jag misstänker nu att jag har något glapp i stötdämparinfästningarna eller något åt det hållet.. men det startar jag en ny tråd om.
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
När du bromsar hårt slutar vibrationerna i framvagnen då, johan?

//Thomas

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror nästan det, kan nog vara lite olika. Men vibrationerna förändras i alla fall beroende på hur hårt man bromsar.
Kan bara säga att Casterstag på BMW är lite speciella.
Har bytt flera ggr inte haft ngt synligt slitage ibland men ändå varit slut. Gummit kan helt enkelt bli för mjukt.
Eller så kanske de monterats fel tidigare och gummit vridits sönder.

Har nyligen bytt caster på och pendelstagen på E38an blev helt underbar efter det.
Sen byttes skivorna också av en annan anledning.
Nu känns det helt perfekt.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.