|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag tips och moraliskt stöd. Besiktade bilen förra veckan med för hög HC halt som följd, låg på 230. Co på 0.3 och lambda 1.0. Har också följande symptom. När den är kall så går den fett, luktar bensin och små knallar lite i avgassystemet vid gassläpp. Har även haft tendenser till hack eller tvekande vid lite gaspådrag efter motorbroms eller efter att åkt med jämnfart. Bytte tändstift och det kändes lite bättre, små tvekandet är borta när den är varm. Stiften såg jämn svarta ut och var lite gamla och slitna men inget direkt märkvärdigt. Verkar dock inte som om stiften var det egentliga problemet. Läcka i systemet före lamda är ju inte otroligt det här läget. Kan inte se eller känna några hål i någon skarv eller vid flexbiten. Men längre upp än så (precis där grenröret böjer uppåt) ser jag inget vidare. Har också ett skapligt tickande, men inte bara från spridarna som jag trodde. Låter mer underifrån, hade upp den på lyft också. Tickar mer under än över/framför bilen. Skulle gissa på bakre delen av motorn, höger sida. Misstänker alltså grenröret. Låter lite dieselbil nästan. Skulle också kunna förklara HC värdet. Och egentligen också kanske att den går fetare när den är kall om det är ett hål eller spricka som går ihop lite när grenröret blir varmt men inte helt. Verkar den svammel teorin riktig? Hur skulle ni säga att det låter med spricka i grenrör eller trasig packning? Är det vanligt (händer det alls)? Den har gått 16500mil, orört avgassystem. Något annat jag borde kolla på? Något sätt att få veta mer bestämt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.