AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

Konstigt klonkande i bakvagnen

Dr
13
Dr.Phil
325i Coupé -94
Sen jag bytte däck (när sommardäcken skulle på) så har det klonkat konstigt nånstans ifrån bakhjulen.
När jag skulle ta loss det vänstra bakre vinter hjulet så hade det rostat fast i bromsskivan så jag vart tvungen att sparka för att få loss det. (Sparkade jäkligt mycket). Tillslut så lossnade det och jag satt på sommarhjulet. Efter det så klonkar det rejält i varje litet gupp jag kör i. Tex. över brunnslock osv. Det låter verkligen inte bra så nu törs jag inte köra med bilen längre förens det är fixat. Jag har tagit loss däcken och känt (skakat) på alla delar som kan tänkas ha lossnat. Drivaxel, länkarmar, fjäderbenet, dämparen, bromsskivan osv. men jag hittar inget fel.
Är det någon som har ett tips på vad det kan vara?
Har även kollat andra detaljer runt omkring som tank, avgasrör men det är inget som sitter löst vad jag kan märka.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Det är med 99 % säkerhet bärarmsbussningen på den sidan det klonkar som är kass. Hade samma fel på min när jag köpte den, klonkade vid gupp.
Den sitter framför hjulet och byts så här:
Länk
Tips är att lämna in den ifall du inte har möjlighet att bygga ihop ett verktyg så du kan pressa i den nya, nåt liknande det i länken.
Ska du byta den ena så ta den andra också, går rätt snabbt med rätt verktyg. Gör en hjulinställning efter detta!

Dr
13
Dr.Phil
325i Coupé -94
Tackar för tipset och länken (väldigt bra länk). Ska kolla detta.
Nu har det även kommit till ett skrapande ljud som låter till och från. Ibland bara när jag kör rakt på utan några större gupp och ibland i kurvor. Har fått för mej att det låter mer i låga hastigheter. Undra om det fortfarande är lika troligt att det är bärarmsbussningen då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.