AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
843

Passar saabs 4trådig lambdasont på bmw?

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Måsta byta mina lambdasonder då jag tror dom är paj.
"bes lambda 0,77" men passar saabs 4trådiga lambdasonder? Får köpa 2st nya för mycket bra pris. men inte så bra pris att jag vill kasta dom om dom inte passar!
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
har hört nån gång att alla lambdasonder med samma antal kablar ska passa....
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
mm.. få se hur de blir... måste hitta på nått så jag kan besikta bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antalet kablar beror på funktionen i sonden en eller två kablar saknar förvärmning, tre och fyra kablar har förvärmning. En och trekabelversionerna tar jord från godset och två och fyrledarna har separat jordkabel.

Sedan finns det två gängstorlekar på sonderna, men jag tror att de flesta europeiska bilarna har samma gängstorlek.

Tydligen skall man INTE löda ihop kablarna, utan använda presshylsor som har smältlim/krympslang. Dvs. kapa av kablarna så att den nya applikationen blir lika lång eller något längre och pressa ihop sladdarna med vanlig presstång och värm sedan hylsan så den krymper i plasten och limmet smälter och fukttätar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan varför skall man inte löda?

Bytte till en universal sond som fungerade felfritt men bytte tillbaka till orginal då den också fungerade felfritt :-/
Så jag antar att det går att ta de fyrtrådiga som har samma gänga, då det finns universal.

Monterade då med presshylsorna som följde med, viss oro men jag litade på säljaren.

-Phil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Philip S, jag vet inte säkert men bland annat Bosch och andra leverantörer skriver det uttryckligen i instruktionerna för "universal-sond".
Troligen är det risk för kallödning man vill undvika med de resistansproblem som då uppstår, vilket leder till felaktiga värden för motorstyrningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.