|
|
|
|---|---|
|
Som ni kanske vet så sitter framhjulen på Z3 M och M3-E36 längre fram i hjulhuset än på deras lite klenare bröder och systrar. När man sänker bilen blir detta ännu tydligare eftersom hjulet närmar sig kanterna både fram och bak. Min bil är endast sänk 35mm fram och det ser ut såhär Länk Rent estetiskt ser det för dassigt ut och vad gäller funktionen så skrapar däcket i innerskärmarna när man svänger. Frågan är: Finns det något sätt att flytta hjulet bakåt? Det enda jag och min hovmeck har kommit på är att skapa någon distans att sätta vid bakre bärarmsfästet och således "vrida" hjulet bakåt, det är dock svårt att skapa en sådan distans. Jag hade tidigare problem med att något var felmonterat i framvagnen och därigenom fick jag fel caster och faktiskt hjulet längre bak. Vet dock inte vad det var och BMW i Solna lämnade inga papper på vad de hade gjort när de fixade bilen. Vi hittar dock ingenting i framvagnen som kan monteras fel... så jag vet inte hur man skulle kunna replicera detta fel och då på båda sidorna. Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar | |
|
Var det inte överelagret (som sitter i tornet) som de hade lyckats vända på? 01 LEFT GUIDE SUPPORT: Länk Z MMM Coupe |
|
|
Lösningen är enkel. Byt helt enkelt hela framvagnen med nån som har en 1,9 som uppskattar M-chassit. Med lite tur får du nån krona imellan. Sen är det fritt fram att sänka bilen ända tills den står på marken om du vill. |
|
| Genom att fila lite i fjäderbenstornet ska man kunna vända fjäderbenslagringen 180 grader och därmed påverka castervinkeln med drygt en grad åt det håll du vill ha den. | |
|
Anders & Highway: Ni är nog inne på rätt spår, men jag måste nästan riva hela eländet för att kolla.. Puh...!! Daniel: Ha ha ha!! Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar |
|
| Hmmm ja varför inte bara byta länkarmarna till typ av icke M-modell ? Är det något mer som skiljer i framvagnen än länkarmarna på M Roadster och överiga Z3 ? | |
| Har hört men vet ej säkert om det stämmer att en 2,8 med M-chassie är lägre en M modellen. Det har säkert sin förklaring att det är så. Sänkningens resultat fram rent fult ut. M modellen är säkert testad med alla tänkbara "höjder" innan den togs i produktion för att vara det optimala. Sen att börja fila..vrida...nej...Låt bilen vara orginal istället den framtagen så för att motsvara kraven på säkerhet och prestanda. | |
|
Om detta utförs (byte till annan länkarm) så kommer resultera i en sämre väghållning... Den större castervinkeln medför en bättre framvagn helt enkelt. Jag kan försöka förklara lite kort och enkelt.. Vi tänker oss att fjäderbenenet lutar väldigt mycket bakåt (stor castervinkel). Vid rattutslag i en kurva så kommer ju innerhjulet att tryckas ner mot backen, samtidigt som naturens lagar vill lyfta innerhjulet från vägen. Större caster innebär samtidigt en bättre stabilitet vid vanlig körning då det bidrar till att hjulen inte lika lätt påverkas av underlaget. Nackdelen är att det blir mer och mer tungstyrt ju mer caster man har, men har man servo så är det ofta försumbart tyngre att styra.. Har man liten caster, närmare 0 grader, så händer just inte så mycket med geometrin vid rattutslag. Detta blir enklare att förstå om man målar upp en bild med rejält överdrivna proportioner i huvudet. Rent personligt så tycker jag att det ser bra ut om hjulet sitter lite malplacerat i hjulhuset just pga att jag vet att det är till det bättre väghållningsmässigt. /Anton |
|
|
Anton Lillsund: Nu är det ju så att Caspar har FÖRÄNDRAT sin castervinkel så den blivit FÖR stor, vilket inte heller är bra. Min tanke var då att mha vanliga Z3-länkarmar föra tillbaka Castervinkeln i det läge som M Roadstern har original (på ett ungefär). Bara för att man sätter på vanliga länkarmar betyder ju inte det att du får samma Caster som på en vanlig Z3 eftersom exemplaret i fråga är grovt nedsänkt... |
|
|
Jag tänker lite fort nu, men... Castern ändras inte vid sänkning/kompression. Vinkeln består oavsett ride hight. Varför skulle "för stor" caster inte vara bra? Bilen har ju styrservo om jag inte missat något? /Anton |
|
| Uppenbarligen så förändras Castervinkeln vid nedsänkning det tycker jag framgår ganska klart av Caspars bilder, men du har ju rätt i att servostyrningen troligtvis gör så att man inte märker av trögstyrningen (av för stor Caster) så mycket.. | |
|
Det Caspar behöver är :Länk Har man modat en bil för 50k så börjar man väl inte med bondmek när det blir fel? =(( Z MMM Coupe |
|
|
Z3Kent: Det stämmer att 2,8an är 10mm lägre än Z3M, men jag tror mest det beror på lagkrav att Z3M är högre. Lägsta punkten skall ju vara 12cm ovan jord. Anton: Oj.. det blev komplicerat i mitt huvud, men jag litar på att du vet hur det skall vara.. Blir det inte bra får jag fundera några varv till Anders: Njae... Det förändrar visserligen caster med några grader, men en förändring uppe i tornet gör så himla lite nere på hjulet. Och 50K??? Det var flera år sedan moddarna passerade de summorna :-) Vad som skall göras är iallafall detta. Nya bärarmsfästen är beställda och dessa skall fräsas ur så att de går att bulta fast längre fram och därigenom "vrida" bak hjulet bakåt. Sedan måste givetvis toe ställas in. Blir det allt för dassigt så kanske camber/casterplattor blir aktuellt.. Jag rapporterar när jag vet.. Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar |
|
|
Satte ni tbx orginal överelagret när ni monterade G-power benen? Z MMM Coupe |
|
|
Hur går det Caspar? På min som är sänkt 30mm med H&R så är hjulet perfekt? Z MMM Coupe |
|
|
Är det någon som kommit på en seriös lösning?? JÖRGEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.