AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.670

Färdrapport E32:an i Deutschland

Sida 2 av 2
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vet inte vad den heter på Tyska, kanske viscokupplung. Men testa
Part Number :
11527831619
från:
Länk

Om jag nu valde rätt bil. Men priset där (195 dollar) indikerar att du borde åka till en skrot och handla istället.

Jag kollade på ebay.de och viscokupplung funkade. eller Lufterkupplung
Kolla:
Länk
där kostade den 45 Euro.

/Mats J
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, tack för hjälpen folk!

Jag gav upp igar... det var 30 grader plus, bakfylla och daliga mekkunskaper. Akte till en BMW-verkstad i norra Berlin.
Jag noterade även att den elektriska fläkten aldrig statade. Sa jag gav upp kan man säga.

Sa pa dalig engelska och nagra fa ord tyska lyckades vi komma fram till att
de skulle felsöka för 150€. Och ett "tak" pa 600€.

Det blir dyrt men va fan... sa är livet!?

Forza schweden
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Lider med dig Stavros!

Förmodligen är det Viscokopplingen som det diskuterats här innan om. Du kunde provat själv med varm motor att med en tidning eller dyligt försökt stoppa fläkten. Stannar den lätt är det Viskokopplingen. Att inte elfläkten startar beror på:

A. Säkring
B. Kass
C. Ingen gas i AC-anläggningen

Hoppas allt löser sig till det bästa och fortsatt nöje, svinga en bägare för mig med ;)
Iwarsson: Mig veterligen skall elfläkten även hjälpa till att kyla kylarvattnet om så behövs, så det borde inte spela nån roll om han har gas eller ej i AC:n då det med högsta sannolikhet finns en separat givare som startar elfläkten för detta ändamål...

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tror inte kondensorfläkten startar om de är tomt på gas i Ac:n

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har själv ingen erfarenhet att de skulle va risk för varmgång pga. defekt kondensorfläkt, däremot risk för högt tryck i Ac-systemet.

BMW CS #5139
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Vill inte vara näsvis på något sätt, men finns det ingen gas (eller mycket lite) i systemet startar aldrig elfläkten.

Det hela är elektriskt hopkopplat med tryckvakter mm på ett sätt som jag kunde då jag renoverade min anläggning i Highlinen för tre somrar sedan, kommer inte ihåg detaljerna...
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Sim... vi har nettopp kommet hjem fra St. Tropez etter 14 dager med "off-season" ferie... en riktig deilig ferie med andre ord. Århus-St.Tropez ble gjennomført med et forbrug på ca. 120 liter diesel eller ca. 0,70 liter/mil. 17 timer brukte vi på ca. 1800 Km... dvs. lange perioder i 160-180 Km/t på Autobahn. E46 318dT er BMW´s mest økonomiske modell... og 160 Km/t tilsvarer ca. 3500 rpm... E46 318dT er ikke så ringe... :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
BMWE9

Det låter väldigt trevligt! Vilken väg körde Ni ? A7 hela vägen och sedan över Mulhouse? Vi kör nog över Luxenborg och sover där på vägen ner.

Kan i övrigt säga att i dessa hastigheter brukar vi snitta 0,72-0,76. Varvar 2800 rpm i 200 km/t ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Japp, nu var problemet ur vägen. Felet var säkringen till elfläkten. Pinsamt för mig men det känns lite lättare att semestra nu.

Kollade alla säkringar under baksätet samt under huven. Men alla var hela. Var sitter säkringen till elfläkten?

De hade provakt bilen o allt fungerade nu.
Sa notan blev 36.22€ totalt. Sa det kan man ju leva med! :)

Tyskarna är sköna. Gjorde val ca 6-7st handslag med olika personer därinne. Samt att jag fick en ros när jag betalat och det ligger en liten handduk pa instrumentpanelen nar jag sätter mig i bilen. När jag ska aka ut fran verkstadsomradet sa star det en liten tysk farbror o kollar trafiken at mig. Hans uppgift är att vinka att ge klartecken at mig när det är fritt fran trafik pa vagen.

Sa fick jag dessutom lara mig att det gar att stänga tackluckan genom att dra nyckeln längst till höger o halla kvar nagra sekunder nar man laser bilen.
Fin fint! :)

Nu blir det Alperna inom kort.

mvh

Ps. Synd att man missar E32-träffen idag bara..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
takluckan... inte tackluckan
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Skönt det löste sig, inte kul med strul när man är långväga bort...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tänk positivt - skönt att felet inte var värre! :-) Det är stor skillnad på service mellan Tyskland och Sverige, som du själv säger!

Tänker serva bilen i Tyskland i framtiden nu när fria servicen gått ut! Oljeservice inkl filter, olja (8.25l) och arbete = € 220 !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Sim... Det blev til A7, A5, A1 og A45 fra Århus til Grenoble, derefter A51 fra Grenoble til Manosque. Fra Manosque til Brignoles kørte vi landevejene, hvor vi derefter nok engang kørte motorvej et lille stykke fra Brignoles til afkørsel 38 (D4 mod Fréjus) retning Nice og ændelig kørte vi N98 mod St. Tropez. Din E60 530d med 231 Hk ved 4000 rpm og 500 Nm ved 1750 er afgjort af en helt anden og bedre verden end min E46 318dT med 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm... :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hmm, appropa säkring. Vars sitter säkringen till elfläkten? Nr? Kan inte finna den. Min tyska är lite bristfällig. Eller oxa har dom gömt den...

mvh
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Stavros:

Den heter "Zusatslufter" o finns i säkringsboxen i maskinrummet :-)

Kommer inte ihåg vilket nummer den har...kanske 19?

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Summering:

Säkring 19 var hel. Men fläkten vägrar starta nu ändå. Något är lurt. Det funkade efter verkstadsbesöket. Jaja nu är jag hemma så det är ingen panik.

Måste säga att jag är oerhört imponerad av komforten i 7:an. Vi åkte 4 pers och med ohyggligt massa packning i hela bilen. Vägde säkert 500kilo. (2st 100+ lirare) Plus full tank då och då. Så totalvikten måste ha varit ca 2300-2400kg. O bilen går som tåget. Gungar sig fram lite över ojämnheter i vägen. Oerhört imponerande! :)

Den totala snittförbrukningen har nog slutat på just 1.17-1,2 l/mil. Och det har verkligen inte varit någon snålkörning att tala om. Har kört ganska hämningslöst just för att det är så loken är byggda för att köras.

170 km/h är den fart som känns allra bäst. Tror min har lite för gamla dämpare/fjädrar/dåliga bussningar för kännas helt optimal i 200+.

Toppfarten blev drygt 230 km/h mellan Leipzig och Berlin. 222km/h enligt gps. Finns dock mer att ge. Var tvungen att bromsa. Fick aldrig fullfölja mina försök. Då med 1 passagerare som last.

Åkte ca 400 mil på autobahn i år. Berlin-Dortmund samt Berlin-Salzburg. Vägarna är ju grymma. Å det var bara några få staus på 15 min vid vägarbeten o nån olycka. Däremot är mängden trafik imponerade tät!
Men det går fortfarande att ligga långa sträckor i 170 km/h+. Samt att det finns många fri-farts sträckor måste jag säga.

Tiden är inte heller vad den har varit. Kompiskörde med en tjock tysk i en liten Daewoo (Chevrolet!!!) Matiz mellan München och Leipzig. Och han höll nog plattan i botten hela tiden. Han höll strikt 150-160 km/h hela tiden. Å jag åkte som en jojjo framför o bakom honom. Han måste ha kryssat mellan filerna.... :)

Man får även finna sig i att bli omkörd av 1,6or ibland. Farten har även de blivit än mer ruggiga. Låg vid flera tillfällen i 180 km/h i 3:e filen o bilarna bara susar om mig i de två andra filerna. Det var en söndag, inga lastbilar.

Nya Audi A6 är nya kungarna på autobahn känns det som. Men ibland skiner man upp när det kommer en S-klass eller ny 7:a och blinkar med helljustet efter att ha legat 1 meter och i 5 sek bakom mig. Aaaah det är gamla tider det!! Inte nå fjutt dieselfolka där inte...

Nåväl känns som om att det får bli nåt större för mig i framtiden. 6:an är lite seg ibland... :)

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.