AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.167

Problem med återmontering av topplock efter renovering...

Sida 2 av 2
Hej Patrik,
Jag bor mitt i stan vid S:t Eriksplan men bilen står i ett garage i Sollentuna med toppen demonterad! Var i Stockholm spelar inte så stor roll faktiskt.

MVH

/JBM
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tala med P.Larsson Bil&Motorteknik eller Sjölin & Hagström,finns i Huddinge.
Alt JWR i Tyresö.

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Finns säkert duktiga närmare Sollentuna,men känner tyvärr inte till någon på rak arm, pga fel sida om stan för mig.

MVH Patrik
Patrik, Tack jag skall kolla med dem! Börjar bli tight med tid inför semetrar och annat... :-(

MVH

/JBM
Jaha då var toppen i delar inlämnad till Sjölin & Hagström i Segeltorp då de var de som telefonledes var trevligast... Hoppas nu bara på snabbt jobb för semetrar och helger dundrar närmare....
Får jag toppen ihopsatt bara så skall det "bara" vara att få iden i bilen igen! Med min tur så lär jag få återkomma om det säkert också! *SUCK*

MVH

/JBM
Paap Reeder
... är inte ngn superexpert på toppar men 0,6 tycker jag låter då VÄLDIGT mycket.

Har den slagit sig i ett U och du kapar "benen" 0,6 blir det ett väldigt jonglerande för axeln.

Jag skulle i a f diskutera det med Segeltorp. "Svajar" dom litet på svaren ... fixa en ny topp.
Det är mitt råd.

MVH /// Paap R

Hej igen alla hjälpsamma,
Nu har jag varit med toppen till en Sjölin & Hagström i Segeltorp som också lite kort tittade på den och sa direkt att det var rätt mycket jobb att få fason på den och då var det ändå osäkert om den skulle ens bli bra... Detta efter en planing hos en av Stockholms största motorrenoveringsfirmor! Många jag pratat med efteråt menar att det var fel av dem att ta i sär toppen överhuvudtaget vare sig inför planinge eller provtryckning! Åtminstone som de gjort! ...och "kitet" kom sedan tillbaka i byggsats som dessutom visade sig felmärkt!
Så det enda raka var att försöka få fatt i en ny topp då en kamaxel sats, som lär innehålla kamaxel, vippor, vippaxlar och lite smått och gott som behövs till dessa, till den gamla skulle dra iväg till 4.800:-!!!
Jag hittade till slut en på en skrot i Sundsvall och efter att ha undersökt bilens historia via den "sista" ägaren, skroten borträknad, fann jag att den mått bra ända tills den stals och kvaddades.

Nu sitter i alla fall den nya toppen på plats och det SER bra ut men jag har nu ett nytt problem! Motorn tänder ganska sporadiskt och kan gå igång efter lång körning på startmotorn och mycket gas. Men den går då dåligt till uselt och stannar snabbt om gasen släpps. Har kollat:

Att motorn verkligen är nollad med 1 cylinderns brutarspets i rätt läge
Komp i cylindrar ligger mellan 10 & 11 bar och alltså OK!
Gnista på alla nu bytta tändstift.
Alla tändstift verkar bli blöta efter startförsök.

Så frågan nu är: Har vi missat något? Det är ju en Motronic styrning i denna så tändningsinställning ska ju ske med hjälp av denna enhet. Finns det något mer att göra där?
Antar att det finns en mängd givare som skulle kunna "strejka" på ett eller annat sätt men den borde ju faktiskt tända bättre tycker jag...

Tacksam för alla förslag och synpunkter!

MVH

JBM

/JBM
Paap Reeder
... vad menar du men 1 cyl brytarspets??

MVH /// Paap R

Jo om jag har fattat det rätt så menar jag när ÖD (övre dödpunkt?) är inställd så skall vevaxeln och kamaxeln vara på repspektives märke samtidigt som brytarspetsen skall ge gnista till första cylindern. Detta är gjort varvid ventilerna ju skall gå fria från kolvtopparna vilket man kan känna genom att handra vevaxeln. Nu skall ju Motronic tändningsstyrningen reglera tändningen med hjälp av input från bl.a. kamaxelgivare. Vilka fler givare är av intresse? Har jag fatta rätt?

MVH

/JBM
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kolla att du inte missat med tändkablarnas tändföljd från fördelaren!
Samt kan vara en dålig spole,eller oxiderat i rotor och fördelare om den stått under ett tag under renoveringen!

MVH Patrik
Tackar Patrik,
Det ska jag sticka och kolla direkt! Gnistor får vi så rotorn borde vara schusst men jag skall kolla... Spolen vet jag int eriktigt hur man kan kolla...

MVH

/JBM
Paap Reeder
... är det inte så att det på en M30 -88 sitter två givare på sprängkåpan ... precis som på min M535:a??
Gör det det så har du förväxlat dom. Gör jag det på min - en idiotisk konstruktion på min iaf eftersom de båda kontakterna - en för vevaxelns läge osh ett för varvet - är identiska både till kabelfärg och kontakthus, så kommer den att "uppträda" precis som du skriver.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... jag menar M30/E34.

MVH /// Paap R

Hej Alla hjälpsamma!
Har varit lite frånvarande pga av annat jobb än att skruva på bilen... Men status är detsamma som tidigare då jag inte hunnit kolla det som Paap R föreslår angående kontakterna men väl kollat/testat både spole, brytare/rotor samt tändkablar som går i ett plast skal som gör att man int ekan sätta dem fel på stiften. De räcker helt enkelt inte någon annanstans! Vid fördelaren har de inte varit loss.

Jag skall kolla Paap R:s tips om kontaktförväxling men jag undrar bara vad som menas med sprängkåpan? Om jag inte är ute och cyklar så är ju den en del av växellådan och därnere har vi inte varit och donat. Men det finns två som sitter ovanpå topplocket högs upp nästan mitt i härvan bland kablar för injectorer, är det dessa? För dom vet jag att vi hade loss av förklarliga skäl...

MVH

JBM

MVH
JBM

/JBM
Hallå igen!
Nu är läget som följer...
Allt är på plats och vi har fått igång bilen men tändningen går uselt vid låga varv. Vid höga varv så spinner den som bara den OM man kan få upp den dit. Tjurar ofta runt 1200-1500 varv och bluddrar samt om man kommer ner till något snarlikt tomgångsläge så håller den sig där en stund med varierande bludder och ganska ojämn gång. Gasar man så dör den vilket gör det väldigt svårt att köra eftersom det är en automat...
Har kollat de elektriska kontakter jag kan komma på och sprayat/rensat på oxider. Jag tror mig begripa att det är Motronic styrningen som spökar på något sätt men vad?
Bilen har stått nu i 2 månader och varit bortkopplad från batteriet stundtals men det borde ju knappast spela någon större roll, eller?
Tycker det är lite mysko att ett toppbyte skall rendera i att bilens tändning inte lirar som den skall vid låga varv?
Dock verkar kylningen funka helt OK igen så toppbytet har i sig gått bra, verkar det som...

MVH

JBM

/JBM
Jo, har vi har bytt stift och den gav skillnad samt genomgången av kontakter gav också bättre uppförande...

/JBM

/JBM
Hej!
Det visade sig att jag hade en ventil som var usel i min "nya" topp från skroten. Efter att nu ha bytt den och slipat in så har detta problem försvunnit med den cylindern verkar det men bilen går ojämnt har hög bränsleförbrukning samt bluddrar lite. Tomgången är nu ok dock och det går att köra. Till skillnad från sist när jag hade toppen monterad av mina vänner så har jag nu gjort allting själv! Inklusive inslipning av ventil... Då gick tempen upp till ca kl 12 och stannade där nu verkar det som om den har lagt till sig med en ny högre arbetstemp! Den ligger vid nästa skalstreck mot rött lite väl högt enligt vad jag kan förstå.
Har chekat stift/bytt och tändning och kan inte med mina begränsade kunskaper se att det skulle vara problem där.
Någon som har något tipps?

MVH

/JBM
sp
9
speed96
316i -94
Tjena grabbar !

hur byter jag enklast topplocks pakningen på min 316 i -94

är det enkelt? vad skall man tänka på?
behövs det special verktyg?

kylar vattnet kokar i kylaren det ser ut så om kylaren skulle explodera när motorn blir varm.n om locket på kylaren är på så slits utgående slangen av motorn. altså över tryck.

misstänker att topplocks pakningen har gått och att det trysks ut avgaser i kylar kanalerna.
i övrigt låter motorn jätte bra,

all hjälp efterlyses.

//speed-

RB
Hej speed96,
Nu skall inte jag ta på mig att guida dig i denna din svåra stund men jag kan kanske dela med mig lite av mina erfarenheter. Först vill jag säga att du hamnat rätt när du ställer frågan här för även om jag inte kan så mycktet att jag kan leda dig i detalj så finns det andra här som KAN det!
Nog om det, det jag tycker du bör kolla även om det nu också låter som att du har ett topplocks problem, är några saker.

1. Termostaten, är den sjusst?
2. Vattenpumpen gör den vad den skall?
3. Får du ALLTID att den går varme eller sker det undantag?
Sedan några klassiker...
4. Ser du olje film på vattenutan i expansionskärlet? (Inget bra...)
5. Har du vitaktig lite löddrig olja på oljestickan eller i ventilhuset? (Inget bra heller...)

Ok, vi utgår ifrån att du nu kollat dessa enkla saker och domen är tydlig. Topp problem! Så då är det dags att skrida till verket!

1. Se till att ha en BRA plats att hålla till på! Detta tar tid! Ge dig också den tiden speciellt om du nu inte gjort det förr. Jag hade "hjälp" de första gångerna då det blev fel varvid jag fick göra det och lite till själv. Minst 3 gånger åkte toppen av och på vilket naturligtvis inte är bra men nu har den gått i nästan ett år utan de här problemen så något blev rätt till slut...
Ett "proffs" klarar ett toppbyte tidsmässigt på 2 kvällar men sikta på några dagar första gången minst.
2. Skaffa en bok typ Haynes om just din bil. Där står ordning & drag moment för topplocksbultar och mycket annat som man skall veta samt att det finns en del bilder fast även en del ganska intetsägande sådana...
Läs denna bok och titta på din bil. Och gör det igen... Kolla på nätet på ställen som detta och andra, kolla sprängskisser och fråga, fråga!
3. Nu kan du kanske börja men du bör ha klart för dig att det kanske inte BARA är en packning toppen KAN vara sprucken eller skev vilket kanske kan klaras av med en planing. Om inte så måste du ha en ny vilket kanske gäller för en spricka också. Det sägs att sprickor kan lagas i vissa fall men...
3. Sök på skrotar på nätet och ställen som detta efter en lämplig topp även om du just nu inte tror att du behöver en så kan det vara bra att ha en utväg klar och veta till vilken kostnad ungefär.
4. Själva jobbet kräver verktyg av lite kvalitet och även en momentnyckel! Se till att ha sådant innan du sätter igång. Blir det tradig ta en paus! Framför allt ge dig själv tid! Hagärna någon som hjälper dig av och på med toppen som väger sina modiga Kg. Är bra för att INTE skada ventiler eller packningar vid av och påsättning av topp.

Ska toppen rekonditoneras så för guds skull se till att det inte är någon klåpare och att de håller sig inom angivna toleranser!

Det var lite ord på vägen så lycka till nu och återkom gärna så får vi se om jag har något att bidraga med eller kanske någon annan av de GURUS som finns här! :-)

/JBM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.