|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag var nyligen och tittade på en e30 325:a från 1988:a som var importerad från Tyskland -03. Det finns ingen servicebok på bilen och överhuvud taget lite dokumentation. Bilen överlag är fräsch eftersom den inte rullat många vintrar på salt underlag. Men det jag reagerar på är att skinnklädeln och ratt + växelspaksknopp (som är utbytta grejer - ej orginal) tillsammans är väldigt slitna. Skinnsätena ser jä*ligt slitna ut, kan bli dom det efter 20 000 mil? Likadant reagerade jag på ratten, en liten sportratt som inte suttit i från början borde väl inte vara extremt sliten heller? Kan skinn bli såhär skabbigt pga. missskötsel eller är det helt enkelt så att bilen rullat 35 000 mil istället? Känns skumt i och med att den är importerad, kanske är jag som är överkänslig? Tacksam för hjälpande svar i denna importdjungel! Mvh Fredrik | |
|
De sakerna som du tittat på ger ju en viss feeling för bilens ålder men det kan finnas en del bias när du gör en sådan bedömning: Exempelvis kan ju den förra ägaren köpt begagnade delar och då är det inte så konstigt att de slitits ännu mer... Men men, generellt borde inte slitaget vara så stort som du beskriver efter 20000 mil (och definitivt inte om man satt in nya grejer själv) |
|
|
man kan säga så här. Det beror på vem som sitter i bilen. En tyngre (kraftigare) person sliter mer på tyget/skinnet! Är det så att man inte är rädd om inredningen som tex skinn så åldras den snabbt, eftersom solen har inte så svårt att komma åt sätena. Sen vad det gäller ratten så sliter man olika från person till person! Oftast är det ringarnas fel om man nu har sådant på fingrarna! Jag har stor tendens till att slita på ratten av nån konstigt anledning. Helst ska man kolla på bilens skick tex broms koppling och gas pedalern! Men även där om bilen har körts mycket landsväg så har man oftast används sig av farthållare. Det är relativt svårt att avgöra hur långt en bil har gått under åren. MvH Bmw 4-ever Letar efter e39 540 |
|
|
Okej. Jo det kan jag förstå... Jag tror jag har blivit klockare av era svar nu. Och som sagt, man vet ju inte när sportratt och dylikt är istoppat. Men jag får helt enkelt ta och ringa importören för att höra hans mening om bilen. Växellåda/bakaxel känns bra och är väldigt tyst. Däremot är det något problem med motorn, som vi upptäckte när jag tittade på bilen. Den pendlar kraftigt på tomgång. Går från 500 (nästan dör) till 1400 varv. Upp och ner, upp och ner. Dessutom kändes den Väldigt slö och ungefär som om motorn ville slå igen på grund av för mycket bensintillförsel. Den rök svart som tusan när man körde den varm (min far stod på parkeringen medans jag och säljaren provkörde). Farsan sa att det rök ordentligt svart när vi kom tillbaka... Men ingen blårök, bara svart. Ska nog kollas upp på Bmw verkar det som.. Men är det något som haft samma problem eller kan gissa vad det är för fel? //Fredda |
|
|
Jag tycker du skall låta bilen gå vidare och kolla på en annan! Det låter inte på din beskrivning som att du skall gå vidare med den. Ful och sluiten och tveksamt skick på motorn. Nej, titta på en annan bil istället! |
|
|
Okej. Jo det kanske är det smartaste alternativet!? Bilvärlden är bra knepig ibland. Eller alltid? Haha. :] Mvh //Fredda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.