AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.990

Dewalt mutterdragare

K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Hej,

Frågan är ställd till er som jobbat på däckfirma eller verkligen kan detta område:

Hade tänkt att köpa en Dewalt mutterdragare (DW059 som är sladdlös och 18-voltare) och denna maskin orkar dra med max 418 nm.

Undrar om detta är tillräckligt för hjulbyten för normalstora personbilar. Eller bör jag satsa på en med sladd. Var går gränsen.

Obs. Tryckluftsmaskiner är inte aktuella

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Funkar ypperligt för mig!
Kan klart rekomendera den!

Mvh
BJörn

Länk

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
De som jobbat på däck firma, som jag, har nog troligen mest erfarenhet av trycklufts dragare. Men DeWalt är ju ett erkänt bra märke..

Om man snusar omkring lite så får man reda på lite info om batteriet, 2 x 2.0 ah, (två batterier i serie/paralell eller man får med ett extra?). Om man vet motorns max förbrukning så kanske man kan ränka ut hur länge batteriet håller vid full belastning?

Juhas 530i
Tre och fem för en mutterdragare som säkerligen inte klarar av att lossa lite fastrostade muttrar...Länk

Mvh
Juha
Jag skulle satsa på en med sladd. Att maskinen orkar dra med max 418 nm kan ju låta imponerande men det är ju inte samma sak som att den skulle klara att dra en skruv som ska dras med det momentet. Men jag tror säkerligen att den fixar hjulbyten utan problem.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Behöver oxå mutterdragare.
Är det här samma typ som exet från Norge?

Länk

/Anders

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
West Coast Racing använder väl samma maskin vid däckbyte under STCC??

Då borde den nog duga för hemma bruk med?

Mvh
Björn

Länk

Kompisen har en sådan i sin firma.
Mycket montagejobb och demontage balkar,stålkonstruktioner mm.
Han är supernöjd och menar på att den är minst lika bra som en 220voltare men inte i klass med luftdrivna maskiner.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Står man varje dag och lossar muttrar så kan den nog vara värd pengarna. Gäller det bara byte av hjul till sommar/vinter så kan det ju knappast vara prisvärt. Man får lätt 4ggr mer kraft med ett handverktyg som kostar 100kr.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
med en förlängare ska kanske tilläggas :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag kör med en snikvariant som funkar för mej. Lossar bultarna lite, sen kör jag resten med min 198:- skruvdragare med ett 1/2 tums fäste från Gubbdagis "Clas Olson" snabbt o enkelt. drar förstås åt bultarna med momentnyckel.

/Göran
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska du ha en muttermaskin med kraft och bara använda ibland så är en 220 volt att föredra finns på Jula samt Rusta för 500 kr slår 30 kg..eller om du vill ha batteriacc så finns denna på Jula Länk dessa maskiner behöver bara kompletteras med momentförlängare på 12 kg så går det utmärkt att dra fast hjulen också finns ingen anledning att betala 1000 tals kronor för att använda ett par ggr om året
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Sorry blev fel länkat...men Julas batteriacc är en 24 voltare...800 kr drar 24 kg
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Tack för synpunkterna.

Jag tycker också att 3500:- är på tok för mycket att betala för en lekman (ska använda den sopradiskt) men nu är det så att jag har möjlighet att köpa ett begagnat ex för 1000 spänn och undrade om den hade kraft nog att dra fixa hjulmuttrarna.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den har kraft så det räcker till och blir över flera ggr om..hjulmuttrarna drar du dessutom inte med mer än 12 kg om du har alufälgar
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dewalt är dyra leksaker för män!
Och det är kvalitetsmaskiner!!
Mutterdragaren är riktigt kraftfull och smidig.
Men!!!
Använder man inte batterimaskiner kontinuerlig och laddar batterier med jämna mellanrum så blir accarna kassa ganska snart!!
Och att köpa nya accar till dessa maskiner är verkligen inte billigt!!
Skulle satsa på en 230v maskin istället om din maskinpark inte är överfull!!

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.