AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.428

Rost... Ska det åtgärdas nu?

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har nu även hittat rost på insidan av motorhuven. Bilen är en -02 och har ju garanti till mitten av -08. Frågan är om jag lämnar in den till bmw kommer samma problem uppstå igen om 4 år eller är den nya huven bättre rostskyddad? I fall att rosten kommer återkomma kan jag ju lika gärna byta huven precis innan garantin går ut.
Någon som fått rost igen på en del som varit utbytt?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Goldcom: Jag har hört att de finns ngr som har fått rost på bakluckan igen även fast att den har varit utbytt på garantin, men det var på E39 Touring. Vad jag har kunnat läsa mig till så är just touringen:s baklucka felkonstruerad vilket orsakar att den rostar. På vilket sett den är "fel" vet jag ej. Trodde inte rost på insidan av motorhuven var speciellt vanligt på nyare modeller av E39. Jag har samma årgång som du (tillv. 10-2001) men en sedan. Ingen rost på min bil, dörrkanter, baklucka, insida motorhuv, tanklock allt rent och snyggt. Tyvärr har jag dock fått maskinella problem istället, kan läsas i annan tråd------>"Spräckte kylaren..."

Aldrig får man vara glad:(

Var hittade du din rost på insidan av motorhuven?

Lycka till ialla fall:)

Vh/Kermit.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Rost på insidan av motorhuven låter som att det kan vara en gammal krockskada, så det kan du nog lugnt åtgärda nu utan att få nya återfall(om dom inte reparerar luckan utan byter den)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Läste din tråd kermit. Tråkigt att höra men hoppas det löser sig. Maskinellt har min än så länge gått klanderfritt. Den har dock bara gått 8000mil så vi får väl se hur den fungerar när 15000 är nådda.

Tozzy: Vad får dig att tro att det är en krockskada? Rosten har börjat som bubblor längst fram på insidan av huven. Kan kanske ta en bild på den imon om det skulle vara till någon nytta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Goldcom: tror inte du behöver oroa dig om att det skulle vara en krockskada...När jag var inne på Förenade Bil i höstas för att visa upp rostbubblorna på bakluckan så ska verkstadkillen att det är lika bra vi kollar motorhuven också. Han öppnade huven och synade skarven på insidan. Han hade väl knappast gjort detta om det inte var vanligt förekommande med rostproblem även där. Min huv var ok men det lär bli en noggran kontroll igen nästa sommar då bilen då börjar närma sig 6-årsstrecket.

___
//Ulf
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Om Huven varit skadad så bryts förseglingen och fukt kan tränga in under lacken. Om den inte repareras typ omgående så startar rosten som sedan lackas över vid reparationen. När rosten fått riktigt fäste och frodas så tränger den igenom den "nya" lacken. Det är därför jag är lite tveksam till att köpa krockskadat även om det är schysst gjort.

Jag tror inte att det är en krockskada, bara spekulerar i vad som kan vara orsaken till rostskadan. För att det ska börja rosta krävs (oftast) någon form av fysisk åverkan som bryter lackförseglingen. Har inte sett/hört något om att huven skulle vara drabbad på samma sätt som bakluckan och tanklocket.

Om du lämnar in den till BMW så får du en ny lucka så då ska problemet vara ur världen ett bra tag. Du kan ju alltid rostskyddsbehandla den nya huven direkt från verkstan med rostskydds sprej på undersidan så är det ännu säkrare från rost.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Visst är problemet ur världen ett tag om bmw byter huven nu men det jag undrar över är om rosten kommer komma tillbaka om låt säga 4år? Har de förbättrat rostskyddet på en "ny" huv eller är det samma skräp de sätter på igen?
Har läst så mycket jag kunnat på forumet och hittat ett flertal andra som haft rost på samma ställe som jag på sina E39:or så någon krockskada tror jag inte det är.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag hört beror rosten på att bmw:s pressverktyg runt den tiden efterlämnade olja på plåtdelarna som inte tvättades bort ordentligt vilket gjorde att kitt+lack runt skarvarna mellan ytterplåt och innerplåt inte fäste ordentligt på plåten.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
hade samma på min huv, under i skarven... och den är, mig veterligen, ej krockad...

//Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.