|
|
|
|---|---|
|
Tjena.. Min polare har ett finurligt problem på sin e21 315. Vid acceleration oavsett om han svänger eller inte så går bilen tyst! Men direkt han släpper av gasen, oberoende om växel e i eller inte (om han motorbromsar är ljudet annorlunda men ändå där) så hörs ett starkt klonk/skrap-ljud från mitten bak (diffklumpen?) vars frekvens e releterad till hastigheten. Har någon haft nått liknande problem? Eller, ngr ideer? Bemari | |
|
Tjenare.. e21 315?! får man fråga va det är? import?! Det ända jag kan tänka mig är som du säger att det är klumpen som kronglar. En polares klump på sin e21:a tjöt och vinande när han köpte den, men det slutade sen när bakhjulen slutade rulla mitt på landsvägen då klumpen SKAR. Ajaj, lite torrt med olja bland kugghjulen där.. Lätta inte på högerfoten! |
|
| Låter som om det skulle vara klumpen. För övrigt så såldes 315 även i sverige som nån "budget" modell. Jag har för mig den tillverkades ända till 84 eller 85. | |
| Ett råd är att du kollar upp oljan ganska snart innan den tråkiga torrheten blir dyr... =) | |
zlater |
bemaris polare här, böt klumpen så blev allt bra, tror den gamla blivit trött.. |
| Hur kollar man oljan i klumpen? Är det lätt att byta själv? | |
|
Bobby-> På baksidan av diffklumpen finns en relativt stor insex-skruv. Skruva ut denna å känn efter. Brevid denna nånstans finns en till skruv (påfyllningshål). Vid BMW-verkstäder brukar man göra som så för att få lagommängd olja i diffen att man har bort urtappningsskruven när man fyller på, å så när d börjar rinna över (ur urtappningshålet) så sätter man dit propparna (skruvarna) å är nöjd. Diffen på en E21 är inte direkt svår att byta själv, bara ngr skruvar å lossa till drivaxlarna å där klumpen sitter fast så tar man bort den gamla. D värsta brukar vara att få dit den nya eftersom skiten e ganska tung. Enklast går d om du har tillgång till billyft + en såndär ställning som är ämnad för växellåds eller diffklumpsbyte. Sen är d bara å tuta å köra! Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
Bobby-> Ser att du har E30.. Ännu enklare... eftersom E30:ans drivaxlar inte är fastskruvade i diffklumpen utan endast att sticka in i splines:en, så e d bara å lossa diffen å dra ut drivaxlarna. Sen är d samma problem me tyngden.. =) Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
| Bemari: Thanx för tipset :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.