AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.618

Söker ett billigt alternativ till olja till en M3 -93

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrivit tidigare är faktiskt olja en av de produkter man kan köpa på biltema utan att vara det minsta orolig, eftersom man vet precis vilken kvalitet det är! Oljan är bra och de som skriver att det är en skitolja eller liknande vet inte vad de pratar om - för jag är 100% säker på att dessa personer inte bygger sina uttalande på någon vetenskaplig grund i alla fall...

Biltemas oljor produceras som sagt av en "Norsk" oljeproducent och är gjorda enlig samma "recept" som deras standardoljor (mineral, delsyntet resp. helsyntet).

Ok, det finns oljor som är ännu bättre, men med tanke på priset får man väldigt bra olja som definitivt aldrig kommer att orsaka något motorhaveri om man byter olja enligt rekommendationerna (det är inga longlifeoljor!).

I vissa extrema situationer behövs en olja med hög varmviskositet och därmed extrem filmstyrka - t ex Castrol TWS. Men man bör tänka på att E36 M3 aldrig har "behövt" denna olja enligt BMW och vad jag vet fanns inte ens TWS när E36 kom...M3 E36:an är inte alls så känslig för oljevalet som senare M3 E46:an och M5 E39/Z8 var (delvis pga av en konstruktionsmiss i motorn).

Man bör också tänka på att en hög varmviskositet medför ett antal nackdelar med - t ex högre oljetemperatur (vilket leder till nedbrytning av oljan), högre friktion (vilket leder till högre bränsleförbrukning och lägre effekt).

Vilken olja som är "bäst" är omöjlig att svara på om man inte vet vilka parametrar som anses vara viktigast. Man kan ju tänka sig att följande parametrar skulle vara intressanta (men många av dem kan vara i direkt konflikt med varandra vilket komplicerar det hela): lågt pris, låg friktionkoefficient, högt viskositetsindex, positiv inverkan på avgasemmisioner, långt bytesintervall, hög filmstyrka, långsam nedbrytning, högt TBN, låg avdunstning/förbrukning, god vidhäftning, låg koksning, lågt innehåll av svavel, bra förmåga att rengöra, bra kylande effekt, stor motståndskraft mot skjuvning etc.

Nikke, fråga om de har räknat på hur mycket diesel de kan tjäna på en bättre olja...med syntetiska oljor i motor, drivlina (växellåda, slutväxel och diffar), pratar vi om ca 10%!!! Med andra ord är det betydligt billigare att använda den "dyra" oljan. (fast jag vet att det är många som inte räknat seriöst på det) ;o)

Stora dieslar har helt andra driftsbetingelser än små personbilsmotorer med hög trimningsgrad, så det är svårt att överföra egenskaperna rakt över, precis som Dr Tinnitus skriver.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sådärja, tack till Oljekungen :-)

Åk till Biltema nu!!!

:-)
M3-lappen
jag kör iaf på mekonomens catrsol lightec 5 .. runt 400:- / 4 liter å byter på 1000 mil.. funkar utmärkt
Gu
53
Gunsten
535 -88
Huskvarna AB gjorde tester på biltemas oljor för lite sen, och 2 takts oljan tyckte de var tillräckligt bra för att hälla i deras sågar (OT) Och den vanliga motoroljan va likvärdig med shells olja, så de är la samma skit..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.