AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.619

Söker ett billigt alternativ till olja till en M3 -93

Sida 2 av 3
Juhas 530i
Märker ni någon skillnad bland oljorna? Min motor går precis likadant med Biltemas än den gör med Helix....???

Mvh
Juha
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Alla ni som dissar killen för att han vill ha billig olja. Kan inte ni redogöra varför man ska ha dyr (=bra?) olja?
Varför biltemaoljan är skit och castrols superolja är guld för motorn?
Vissa säger (bla i länken) att "man får vad man betalar för" detta är nog det dummaste uttrycket jag hört. Om jag köper castrololja på mekonomen för 200kr litern, HUR mycket bättre är den än den castrololja man köper i tyskland för en tredjedel av priset?? Kan inte någon berätta detta för mig?
Hur många verkstäder lägger inte på uppåt 50% på oljan vid service? De som servar sin bil får en superolja, trots att de inte har en aning om vad som häldes i och vad den kostade.
Säger inte att biltema är BRA.Frågar bara om inte nån av er kan redogöra och visa på vilket sätt den skulle vara dålig.

Själv körde jag castrol 10w60 i min gamla touring, mest för att jag inte heller ville chansa. Men jag dömmer inte heller ut en annan olja utan att veta varför den skulle vara sämre.

Och spillolja? Varför skulle man hälla det i bilen. Det inlägget bidrar väldigt mycket till diskutionen...
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Att använda biltemas olja vid täta oljebyten funkar väl bra med renligheten på oljan. MEN det som skiljer dom billiga mineral oljorna från dom dyrare syntetoljorna är oljans tjocklek vid höga temperaturer(inspirerad körning) mineraloljan(Biltema) blir väldigt tunn vid höga temperaturer och då klarar inte oljepumpen att hålla lika högt oljetryck=sämre smörjning. Sen är det en massa andra saker som skiljer dom åt som, oljans vidhäftning mot metall, benägenhet till skummning m.m.

Så är man en glidare som smyger runt stan så funkar nog Biltemas hyffsat, men vill man köra bilen som en BMW sak köras så håller motorn längre med Riktig! syntet olja. Finns tydligen syntetoljor som är moddade mineral oljor som säljs mycket billigare.....
På tal om olja..

Vart köper ni erat svartaguld?

Mekonomen hade inte Castrol 10w -60 M3 olja.. jag har inte flaskan i handen så jag kan tyvärr inte skriva ut den korrekta betäckningen... men ni hajar.. Ringde Bmw,, De skulle ha 249kr? för en liter..

Vad betalar ni för eran Castrol 10w-60 olja?

Me and my car.. We have that love and hate relationship...
En fråga till bara..

När ni skriver att oljan fungerar bra.. i samanhang att den då är billig? Tex..

Vad menar ni då? att bilen inte skar ihop eller att den gick lika dant?

Kan man verkligen känna om oljan är dålig? det är det jag menar, eller var det att den höll sin färg?

Själv är jag så rädd om min bil, att jag inte vågar annat än att hälla i den oljan jag använder.. Men det är jag..

När jag körde Cross iaf så minns jag att oljan var väldigt viktig, fel olja = ras..

Då antar jag att det är samma med bilar.

Mvh
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Biltemas 5w-40 är en helsyntetolja som är klassad med den högsta klassningen som finns, alla argument som jag hört hittils i denna tråd att biltema skulle vara dålig är bara skitsnack. Läs på vad klassningen innebär så kommer ni att förstå att detta är inget man fuskar med.

Tozzy: Om spannet på en olja är tex 5w-40 så innebär detta att den har viskositet som motsvarar 5w vid en viss driftstemperatur och 40 vid en annan. Menar du att biltemaoljan inte håller den viskositet som utlovas? Och hur har du kommit fram till detta?

Kommentarer som man ibland hör; "oljan rann som vatten ur motorn, den kan inte ha smort någonting" är inte speciellt relevanta, man kan inte bedömma hur en olja beter sig genom att titta på den.

Vore kul med ett seriöst oberoende test på tex mobil1 vs biltema.
al
499
alaska1
118dA-13
Johan skrev en väldigt initierad och bra genomgång av oljor i en tidigare tråd! Synd att tvivlarna inte begagnar sig av sök funktionen!
De säger väl sig lite själv att Mobil1 och castrol och dom satsar ganska mycket på kvalitet på sina oljor. Jag har hållt på med bilar i snart 15 år. Och de mesta Biltema säljer är skit enligt mig. Har helt enkel usel kvalitet. Därför har jag svårt att få in i mitt huvud att biltemas olja skulle motsvara tex castrols TWs 10W 60 olja.

Men som någon sa här betvivlar jag inte att den oljan dom har idag är nog indentisk med de som slogs i bilarna för femton år sen. Men jag hade aldrig i hela mitt liv chansat på att slå i billig olja i en motor som är såpass känslig för vilken olja den körs på.

Och du som fick ett pris på 249 kr litern för 10 60 tycker jag e dyrt. Jag köpte på BMW häromdagen för 170 kr litern.
Mrhenke:

Denb är inte identisk, den är mycket bättre än den olja som såldes för 10 år sen.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Mrhenke

Okej.. Vart i landet?
Jag hörde mig för i sthlms trakterna..

Mvh
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Oljor skapar som vanligt debatter.... :-)

Helt klart så ær Biltemas helsyntet som det talas om i tråden, en mycket bra olja. Jag skulle inte vara speciellt orolig att anvænda den i princip vilken motor som helst, om inte det fanns klara rekommendationer från sækra kællor att det inte var læmpligt.

Dærmed inte sagt att jag skulle vælja just Biltemas olja om jag fick vælja och hade en bil som kanske ær kænd før att vara lite extra kinkig med oljan, eller som jag vill vara lite extra snæll mot. Då væljer jag nog hellre en mer kænd mærkesolja. Om inte annat så gør det ju gott før samvetet och statuskænslan.

Nåt många glæmmer nær det talas om kvalitetsklassningar på olja, ær att det finns utrymme før skillnader i kvaliteten inom varje klassning. Vilket betyder att bara før att två olika oljor har samma klassning så ær det inte så att de ær lika bra oljor.

Man kan enkelt førklara det som att de olika klassningarna ær ett minimikrav på en massa olika parametrar som måste fyllas før att få denna klassning. Men det kan ju vara så att den ena av oljorna har en øverlægset høg filmstyrka som ledigt når så høgt att den skulle platsa i en ænnu høgre klassning, men resten når inte dit upp. Den andra oljan kanske har en øverlægset låg friktion som skulle platsa i en høgre klassning, men resten når inte upp dit. Och dærfør så ligger de trots sina inbørdes (kanske viktiga)skillnader i samma klass.

Vilken av dessa två oljor ær då bæst? Tja det beror ju på det. Ska du spara på bensindropparna så kanske den med lægst friktion kan vara bæsta valet før dig. Men har du en toktrimmad elaking med våldsamma cylindertryck så kanske den med høgsta filmstyrkan ær det bæsta valet.

Dr Tinnitus
Schwein detta var nere i Malmö på förenade bil. Todde faktiskt inte mekonomen var så dyra. Har iofs inte kollat dom. Jag åkte direkt till BMW för jag har för mig våra mekonomen butiker inte har TWS 10W 60.
Mrhenke

Mycket riktigt, dem kunde inte ta in oljan, jag har ringt runt till alla lokala mackar och det har inte ens Castrol, snooopet..

Men är du säker att du fick den för 170kr?
Låter lite väl billigt.

Mvh
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Köp Biltemas olja och låt dumstrutarna slänga sina pengar i sjön på sina "superoljor" :-)

Johan, var är du? Kom in och klargör läget för pojkarna!
japp vi köpte 7 liter o betalade ca 1200 spänn utan någon rabatt inklusive moms.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
läs trådarna från johan b ,skulle en motor rasa för att man kör på biltema olja som är densamma som statoil säljer, nja tillåt mig att skratta.

Mina bilar har då hållt och de har gått på biltema olja inget fel på det alls samma olja till lägre pris från samma raffinaderier med olika additiv.

Klassningarna duger alldeles utmärkt, man ska däremot inte köra på den som att det vore en longlife olja för det är det inte mellan 800-1000 mil skulle jag max köra på.

Pratade för ett tag sen med en kille som jobbar på volvo som service kille för deras lastbilar, han berättade att de kör på olja som har deras egna klassning (3) heter den och det är en mineral 10-40 olja som de kör på i 9000 mil innan de byter , jag blev paff för jag trodde de körde med (fin) olja i motorer som rullar så långt men icke , det blir för dyrt för dem annars.

Kanske inte riktigt är samma sak men vem häller i en sån olja i en splitt ny lastbil för 1-2 miljoner ?????

Mvh Nizze
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Att man gør lite andra val av oljor i lastbilsværlden ær inget man direkt kan øverføra till personbilssidan.

Att lastbilar kan gå vældigt långt mellan oljebytena har att gøra med flera saker, som att de har vældigt stor oljevolym, att de oftast inte går korta kørningar och många kallstarter utan rullar mer eller mindre dygnet runt i driftstemperatur, plus en del mer saker.

Orsaken ær givetvis att det ær stora førluster med att tvingas ha lastbilen inne på service før ofta, før den drar ju bara in pengar nær den rullar. Alltså byggs det redan från fabrik in møjligheter till långa serviceintervaller på lastbilarna.

Dr Tinnitus

Biltemas 5W50 API SL funkar mer än väl till E36 M3.
Castrol Edge har API SM men kostar det fyrdubbla, å andra sidan fanns det knappast högre klassning än API SH när E36 M3 kom.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Castrol TWS för 120:-/liter (inklusive frakt) om man beställer 20 liter: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svensk TWS-försäljare: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.