|
|
|
|---|---|
| Har en 318i 91b som tickar trots nybytt olja. Kör på fel olja kanske? Nån som vet av nån bra olja som passar till min pärla..? Tack på förhand! | |
|
Vad har du hällt i? |
|
|
Har inte så mycekt med oljan att göra. dina hydraullyftare är troligtvis igensatta med partiklar. Har du tur kan det räcka med att du skickar in den på Bilstein engine flush men troligtvis får du byta hydraullyftare för att få tyst på bilen. Byter du till tjockare olja så minskar mekaniskt skrammel från motorn också. Fast tjock olja har tråkiga egenskaper på vintern.... |
|
| KAN avhjälpas med olja. Beror på vart felet ligger dock. | |
| Antar bilen tickade redan innan oljebytet ? | |
|
Hällde i en helsyntet, 5 40. Den tickade innan oljebytet ja. |
|
|
Häller du i 20W40 kommer den bli tystare, det är värt ett försök. Men kör inte på 20W40 om du bara åker kortsträckor. Jag är nästan säker på att du har igenslaggade ventillyftare. Finna hemmapul motorskölj också som går ut på att man blandar diesel i motoroljan och därefter drar runt motorn för att rensa lyftarna... Räkna med 10.000:- för ett byte av lyftare annars. |
|
| Det låter ju inget vidare, men jag får göra ett försök på 20W40 och hålla tummarna! Det kostar att ha bil.. ;) | |
|
20W-40 är rent vansinne i en bruksbil (i de flesta bilar överhuvudtaget), alldeles för tjock kallviskositet. Vill du tysta motorn är det en högre varmviskositet du bör eftersträva, typ 5W-50 eller 10W-60. Oljor med esterbas kan också bidra till att tysta motorn, ex. Valvoline Synpower, Motuls oljor eller Mobil 1 (delvis esterbaserad). Tänk på att du har en M40 motor i bilen som är "känd" för att föra oväsen. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag sätter en slant på att kamaxel och vippor är nerslitna! Känt problem på M40, som följer av för dålig oljekvalitet och/eller för långa bytesintervall. Lossa ventilkåpan och kika på skicket på loberna, om de är synbart slitna och/eller man kan känna slitage när man drar tvärs över dem med nageln, är kamaxeln slut. När man byter kamaxel och vippor - byt även oljeröret som sitter ovanför kamaxeln. Röret kostar någon hundring och byter man inte det är risken stor att den nya kamaxeln blir kortlivad pga att oljeröret är igenkoksat. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.