AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.049

läckage på påfyllningsröret till AC:n

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Börjar bilfan att rasa ihop!!
ABS, Airbagen och nu AC:n
Frugan beklagade sig att ACn nte fungerade i går kväll. Nu i morse upptäckte jag ett läckage på påfyllningsröret till ACn ni vet röret som sticker upp en bit till vänster i motorrummet. Nere i detta rörs skarv på ett hus med två skruvar fräste det och spottade. Nu får man köra utan AC tills det är fixat. Någon som vet vad detta hus är i för material om man kunde tigsvetsa alt löda ihop skarven , hela skiten är ju flera meter långt då kylrören sitter fasttryckta där och hittade ingen skarv .
Kan bara tänka på var BMW tar för grunkan

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här med BMW vad det kostar, i många fall är sådana här delar förvånansvärt billiga som reservdel

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är inte så att det sitter en o-rings packning i skarven?Se: Länk där alla rör till ac:n har packningar i ändan och rören är inte skarvade någonstans.
Sitter det inte till höger i motorrummet. Det gör det iaf på min E39. Bytte det röret igår på en 328i E36. Hade tagit max 20 minuter om nu inte insexskruven som fäster röret i torkfiltret ärgat fast så jag drog den rund och till slut fick borra ur den. Ser lite busigare ut att komma åt vid torpeden på E39, men Shopkeeper-Kent har bytt det på en 540 och det är garanterat inte mer plats på en 540 än en 523.

Röret kostade runt en tusenlapp på BMW. Det ser inte alls ut som röret på bilden på Real OEM, men det är rätt rör om det är det som går från torpeden till torkfiltret. Kan ju bara vara o-ringen förstås, men det borde väl gå att konstatera genom att peta på röret.

Mvh
/Janne
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
hittade inte just det röret på bilden-
Fåfyllningsröret skulle detta endast vara nedtryckt med en o-ring?
Verkstan får kolla detta då jag skall göra den stora servicen på onsdag.

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Fick inhandla röret på BMW 1500:- (BMW nr. 64538384859)
montering annan firma 200:-
LÄckagekoll och kylmedia 1400:-

För vem klarar sig utan AC när man väl har haft det en gång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.