|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, vad är det för skillnader på motorerna i dessa bilar? Menar mer åt funktionshållet, är någon bättre än den andra? Är det någon skillnad på 4.0:an och 4.4:an funktionsmässigt? | |
|
Både 4.0-motorn och 4.4-motorn sitter i 740. 730 har en mindre V8 på 3.0 liter. 740 har 4.0-motorn före 1996, 4.4:an därefter (se Länk. Wilhelm Svenselius |
|
| 4.4-motoren har litt høgare dreiemoment enn den gamle 4.0-motoren. Effekten er den samme. Motoren har benevnelse M62, samme motor i 735 E38 forøvrigt. Skal være oppgradert og forbedra i forhold til den gamle M60 motoren (3.0 og 4.0), men har samme svakhet med oljeboltar som kan løsne. Sjå her Länk for info om dei ulike motorane. Er på tysk. | |
|
Har hört att 730 drar nästan lika mycket som 740, men är betydligt segare. Mvh |
|
|
Min 730i med manuell låda drar på landsväg 0,85l/mil. Blandat 1.05-1.1. Jag kan tänka mig att det är mer 'skjuss' i 4 liters, speciellt i hög motorvägsfart >170km/h. Jag har haft min i 4 år och tycker den bara går bättre och bättre....27000mil. |
|
|
Trodde att problemet med lösa oljepumpsbultar var avhjälpt i.o.m. M62/TU-motorn eller har jag fel? ---- Rasen nicht reisen |
|
| Gah, sorry det är jag som inte kan läsa. Editknapp vore inte fel ibland.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.