AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.072

Airbag lampa lyser, behöver tips och råd

Tjena, min inhandlade bmw 528 e39 har ett problem, min airbaglampa lyser och det ska tydligen vara något fel på den enligt förra ägaren men han visste inte vilken airbag det var fel på eller vad det var för fel överhuvudtaget.
Min bil har 4 airbags, hur går jag till väga?
Jag har sökt gamla inlägg men känner att jag skulle vilja fråga ändå.

Kan man felsöka vilken det är fel på? samt får man reda på vad det är fel när man felsöker?
och om någon skulle vilja berätta vilka fel brukar vara de vanligaste.
Kan jag testa mig fram själv? alltså se om det glappar någonstans?
Tacksam för svar
mvh Sun
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Krävs att bilen kopplas till en dator för att läsa av felkoderna. Lampan kommer att lysa tills den nollställs via datorn och är felet kvar så tänds den igen.
Tozzy, tack för svaret,

kom på en till fråga vart finns närmaste och mest rekomenderade verkstad där jag kan felsöka, bor i Göteborg
we
21
wednäs
528iA Touring-97
Har samma problem som dig , ska fixa min på mån, bältes sträckaren brukar vara det troligaste felet sägs det, blir glappkontakt när man flyttar stolen i olika lägen !

DW
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bavariabmw.se eller Bjbil.se är helt okey
Jag fick betala 300:- för felsökning på ABS sensorerna + släcka Airbag lampan.
Visa användare
16
honki
BMW 328 Ci -99
den där sensormattan i passagerarstolen brukar ju annars vara ett vanligt fel har jag läst !
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Börja med att leta upp kontakten under stolen och kolla så att den sitter i ordentligt.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Tjena, tack för alla svaren.
Jag var idag hos Bjbil och gjorde felsökning. Det visade sig att jag hade följande 2 fel, Airbag-tändkrets bältesspännare förarsida och slitagevarnare, bromsklotsar eller möjligtvis givare på någon broms.

Vad gör jag nu?
Kan jag åtgärda dessa felen själv? Broms givare är lättare antar jag men kabelhärvan till airbagen? är det nåt en autoriserad måste göra? och isf vad kan det kosta på ett ungefär?

Herr gaspedal, tack för tipset ska definitivt kolla där med engång. Man kan alltid hoppas :-)

mvh Sun
Kollat kontakten under sätet, om det var den som såg ut som en scart kontakt? den satt iallafall ihopkopplad, dock så satt den inte i clipset.
mvh Sun
Tror du skall åka till nån som vet vilket som är kablaget till just bältesspännaren. Självtesten som görs varje gång man startar bygger på att kretsen är ordentntligt lågohmig ute i tändkretsen, minsta glapp eller dåligt pressade kontaktstift i kontaktstyckena kan ge problemet, tillsammans med rörelsen när stolen dras fram eller bak. Felet kan försvinna och inte återkomma på långa tider, månader eller år.. Det finns en servicesats hos BMW för kablaget, med skarvhylsor osv, tror iofs inte de säljer detta om de inte samtidigt monterar, det rör sig om säkerhetsdetaljer osv.

FP
Ok, ska kolla det, för de ville ha mellan 4-5000kr för att byta, vilket jag hoppas på att det finns billigare alt.
mvh Sun
Ingen som bytt kabelhärvan? Eller vet någon gör det till ett förmånligt pris?
mvh Sun
sun: Hur mycket tog dom för en felsökning?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kostar knappast 4-5000 kr för att byta ut en kabel som kostar ca 400 spänn som repsats. det är vad det kan kosta att byta sensormattan i passagerarstolen och är betydligt mera jobb än att byta och skarva några kablar. Inga problem att köpa ut kabelrepsatsen, har flertalet gjort på detta forum.
Måste vara nått mer dom ska göra för den pengen.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.