AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.437

Chippad 328 e36 Hastighet ?

alex_328
har köpt mig en 328 e36 förra ägaren säger att den ska vara chippad med något fete grymt chip ..

racade i går med en polare på motorvägen han växlade ner utan att jag var berädd på det efter någon sekund växlar jag med ner o ger stapet .. .. efter ett en liten stund kommer jag om han jävligt höghastighet tog en stund att komma ifatt eftersom han fick lite föspång och jag inte var med när han stackiväg ..

I alla fall.. håller han berättar han att när jag hade kört om han rätt fort hade han 220 på mätaren

och sist jag kollade på min mätare va precis före jag körde om han o då visade min 250 bilen fortsatte där efter att accelerera tittade tyvärr inte på hastighets mätaren efter som jag hade min ögon på vägen i den hastigheten..

undrar nu hur fort en 328 med ett riktigt bra chipp kan gå?

han försökte komma i fatt mig men hade inte en chans när jag väl hde blåst om han som han själv berättade .

Diva
va hade ha nför bil??
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
"Riktigt bra chip" är nog ett vanligt standard chip som i regel inte ger så många hk extra.

En 328:a ska toppa 235 km/h. Över 250 km/h mätarfart går säkert att uppnå men det betyder ju inte att det handlar om verklig fart.

Vad har du för däckdimension på bilen??
alex_328
jag har en 328 e36 och jag körde mot en 325 e36 .
Om det skulle vara värsting chipp .. ? vart skulle då hastigheten kunna vara

det är ju typiskt att man inte hde GPS'en i gång . vid detta tillfället hade den loggat hastigheten
Asså en det skiljer ca 3-4km/h i toppfart till 328ans fördel förutsatt att båda bilarna är "friska", nu vet jag iofs inte om toppfarten är begränsad av varvtalsspärren (6500rpm har jag för mig) på bilarna, om det nu skulle vara så så är det ju tänkbart att man får högre toppfart med chip pga att dessa ofta flyttar/tar bort varvtalsspärren. Min gissning är att ditt "feta grymma chip" är lika fett som OLW's Partypåse:-)
Jag har åkt i grannens 328i cupé -96 som är chipad och har sportfilter samt bättre chassie.
Vi körde mätaren i botten, dvs över 260.
Det fina i kråksången är att jag hade med min iPAQ med Tomtom i.
GPS:en visade 248 km/h och det får man nog anse stämma hyffsat bra.

///Micke
Min cabrio Länk
Micke Olsson: Vad låg varvtalet på vid ca 250km/h? Över 6500 väl???
Dawwe:
Kommer tyvärr inte ihåg då detta var förra sommaren och ingen kamera i bilen.

Kan tillägga att bilen rullat ganska exakt 20000 mil.

///Micke
Min cabrio Länk
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Detta leder till frågan om M3 och 328 har samma slutväxel? Att många 328 har M3 låda har jag hört, men slutväxel?

Om inte så är det ju en bra idé att på en chippad 328 byte till m3 bakaxel. Då bör den gå lika fort som en M3, för den bör orka varva ut även den (328an)..
alex_328
Vet nu i alla falla att bilen gör minst 250 km /h .. o det är jag nöjd med ..
ed
776
edge
520dT M -15
Tycker de verkar som 325an drog din bil lite väl mkt när han vxl ner..?
328 lär va om 325an blixtsnabbt om du bara vxl ner 1 sekund efter han.
Har sj 328 och rejsat mot flera 325or å de e samma visa..
Hade ja chippat skulle ja nog inte brytt mig om topphastigheten utan brytt mig mer om accelerationen...

Kôpt kärlek är fin kärlek..!

My precious Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Alltså, en BMW 328 har en med original däck har en toppfart på 244 (äkta) km/h vid varvstoppet på 6500 rpm. Har man bytt till andra fälgar eller däck ändras toppfarten.

Alex:

Det där med chip är en hel vetenskap, men kort sagt kan man säga att leverantörerna tävlar om kunderna och i de allra flesta fall så skriver de ut fantasisummor på hemsidor och liknande med påståenden om uppåt 20 hk. Sanningen ligger en bit därifrån. Får man 5-10 hk extra med ett chip skall man vara överlycklig.

Du har säkerligen flyttat varvstopp så teoretiskt är det möjligt för dig att uppnå en högre hastighet. Men räkna med att du behöver närma dig 260 på mätaren för att uppnå 240 verkliga km/h. Det är lätt att bli lurad av hastighetsmätarnålen :)

Vad har du för däckdimension??
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Skulle behöva editera mitt inlägg ser jag nu :)

En teoretisk toppfart på 244 km/h skall det naturligtvis stå. Normalt sett orkar den inte dra hela vägen till varvstoppet utan får nöja sig med 235 km/h som toppfart.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Dawwe.....

Min gissning är att ditt "feta grymma chip" är lika fett som OLW's Partypåse:-)

BRA SKRIVIT......
sist jag kollade på min mätare va precis före jag körde om han o då visade min 250 bilen fortsatte där efter att accelerera,,,,, OKEJ
säkert att du inte kom upp i tre hundra eller heheheh..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.