|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra hur väghållningssatserna som dom säljer på GE motorsport är något att ha? Hur är dom i jämförelse med original dämpare/fjädrar? (Har en 320i e30 4dörrars) Har inte några extrema krav på dom bara dom är märkbart bättre än original så är det lugnt för min del, i så fall tycker jag priset är riktigt bra eller är det någon som kan rekommendera något annat för ungefär samma pris? Hur vet man även om man har 45 eller 51mm fjäderben utan att mäta? är det bara vissa modeller som har 51? //Nicke | |
|
Vad är märkbart bättre än original? Jag menar, BMW har ju inte försummat stötdämpare och fjädrar vid utvecklingen av bilen... Det som anses vara bäst av BMW är ju redan avvägt och utprovat från fabrik. Med andra ord är original bäst. Men ofta är ju "desto hårdare desto bättre" Eller? Sen kan man ju med bättre mena lägre och då får man titta runt på andra saker än original. Då kanske det är ett lämpligt kit du hittat. Sök på ämnet, det är flitigt diskuterat. Min spontana gissning är att dessa fjädrar inte är speciellt mycket hårdare än original. Kanske 20% hårdare konstant men det gör i sig i princip ingenting då original är så pass mjuka ändå. Det som ger den "prestnadagivande" hårdheten är oftast dämparna. Bra stötdämpare är komplicerat och dyrt att utveckla. Därmed brukar det synas på priset eller gigantiska serier (som ger bra priser) om det är ok saker man köper.. Detta är mina tankar angående detta. Det finns säkert andra som _vet_ hur det ligger till. Angående diameter på fjäderbenen så har du 45 mm ben om inget är bytt. Att mäta är inget klurigt dock. Mät ytterdiamter på fjäderbenent med ett skjutmått så ser du direkt. :) Det kan ju var utbytt av tidigare ägare. /Anton |
|
alex_328 |
Vägghånings satser från GE motor om man har Justerbara dämpare o fjädrar eller vda det nu heter .. dem funkar skit bra är själv inne på att köpa Satsh .. kitt ( stavning) . lägre bil + hårdare dämpare = bättre väghållnig ! + stabelicerings stag + riktigt skystat krängningsrämmare + 18 Tummare med hyfsat breda däck 225 (235) = Superväghållning Garnterat att det måste göra välldigt mycket för att lyckas åka av vägen |
|
alex_328: Jaha.. Det funkar skitbra men du ska byta till Sachs? (tror jag gissade rätt) Superväghållning låter ju inte så dumt.. Jag ska nog göra som du säger på min bil då * för jag har inget emot superväghållning. Köra av vägen är inte så svårt oavsett hur breda däck eller korta fjädrar man har.... Det räcker att köra lite för fort på fel ställe helt enkelt... * eller inte. /Anton |
|
|
Som sagt, detta har diskuterats flitigt. Det man har kommit fram till, enligt min tolkning, är att många är nöjda med dessa saker och ett antal är missnöjda. Dock tycks antalet nöjda vara fler (många fler) än antalet missnöjda. Vidare så har många rekommenderat annat, till exempel Sachs, vilket är riktigt bra. En väghållningssats från Sachs kommer du nog inte bli missnöjd över, å andra sidan så kostar det, ca dubbelt så mycket som GE:es saker. Beroende på dina krav, vilka inte verkar vara allt för höga så borde GE matcha dina behov. |
|
alex_328 |
lägre bil + hårdare dämpare = bättre väghållnig ! + stabelicerings stag + riktigt skystat krängningsrämmare + 18 Tummare med hyfsat breda däck 225 (235) = Superväghållning Garnterat att det måste göra välldigt mycket för att lyckas åka av vägen Allt detta är egenskaper för att en bil ska få bra väghålling.. har man riktigt bra saker av detta så krävs det en del för attt åka av vägen .. dock så finns det gränser så klart Anton som du säger .. . men man får en Gudummlig väghållning i bilen |
|
Vad jag har fått lära mig är att stötdämparna skall vara så mjuka som möjligt utan att fjädern får bestämma fjädringsrörelserna... 18" fälgar på en e36a kanske ser snyggt ut, men om det är bättre för vägegenskaperna tvivlar jag på... Anton är påläst inom detta ämne och har säkert ett bättre svar? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Låt bromsarna bestämma storleken på fälgarna. Då spar man ofjädrad vikt. :-) Man har självklart inte större bromsar än man behöver... Väghållning är så brett och klurigt ämne när man pratar gatbilar. Ofta är det hårt och lågt som _är_ bra. Jag tror att klockan säger samma tid eller kanske tom sämre om man klockar. Men ändå så känns det som det går mycket fortare än det gör.. Känsla är iofs inte att förakta på en gatbil. :-) Dessutom ter sig bra väghållning på en gatbil tämligen krasst mot en riktig bil som inte behöver ha regplåt för att vara ball.. ;-) /Anton |
|
|
Angående stötdämparens hårdhet kontra fjäderns konstant så säger jag som dig Johan. Men, jag vet inte mer än så. Om någon vill belysa detta extremt komplexa ämne med faktabaserad info så är jag mottaglig. :-) Detta är dock för länge sen överkurs när det gäller grundfrågan.. För att återgå dit så säger jag, köp om det känns som rätt prylar till dina ändamål. Det är så lite pengar för fjädrar och dämpare att det är värt att prova och se om man är nöjd. Räkna dock inte med någon superväghållning, för det får man inte med dessa kit. /Anton |
|
|
Jag letar grejer till min 01-e46 touring, funderar på H&R eller Bilstein väghållningssatser eller kanske Sachs performance som nämns ovan. är det någon som har erfarenhet av dessa satser och hur hårda/ obekväma är dem eg.? Vill inte ha för låg bil då jag ska dra båttrailer ibland och heller inte får stötig eller obekväm bil. (kör på 235/40/18" sommartid) skulle inte byta alls om det inte vore så att originalgrejorna börjar bli lite trötta. har inte sportchassi originalmonterat. |
|
|
Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag skulle själv ha valt Sachs med största sannolikhet till min E46 jag byter i framtiden. Bilen är ingen racer och jag uppskattar komforten i den. Originaldelar blir säkert (vet inte, men tror) en hel del dyrare än ett eftermarknadskit. Att den blir lägre gör det snyggare, helt klart. i övrigt är det nog inte så mycekt att vinna mer än känsla på detta. Stötdämparna är troligen en gnutta hårdare osv. Nu har jag ingen koll på vad H&R och bilstein erbjuder för varianter men skillnaderna torde vara minimala om priserna är i samma kommun.. /Anton |
|
|
Kika in på Länk så ser du ett urval av vad H&R, Bilstein, Eibach, Koni har att erbjuda till e46an. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Saken är den att det är inte väghållningen som avgör om du åker av vägen lr inte! det är faktist däcken (greppet).. Väghållningen påverkar ju litegrann men inte så mycket. Bra väghållning = Bilen välter svårare. Har 255 bak o 235 fram (fräscha) på min, + m chassi o kan säga att det ändå inte krävs mycket för att bilen ska åka i backen.... | |
alex_328 |
Om du ska habra däck så kan jag rekomendera Dunlop SP SPORT MAXX .. det är något så fruktansvärt bra bett i den däcket både på tort o vått Underlag ..Har med någon konstig form av anti vattenplanings funktion lite m.m. Sjukt bra ! är dem ..har fått bra i tester med . bara att köper du 18 " tummare av demdäcken .. kostar dn cricka 2600 kr ST .. |
| Nu menade jag inte o klaga på min väghållning utan ville bara förklara för vissa att det räcker inte bara att ha bra väghållningssats för att hålla sig på vägen, man måste ha bra däckval. Själv har jag "bridgestone potenza S" och dom är hyffsat bra tycker jag. ;) Men tack för rekomendationerna. | |
|
Det hjälper bra att köre efter sin egen och bilens förmåga också.. oftast är det inte väghållningens fel att man kör av. ;) |
|
| Det är riktigt. Men 2 par grymma däck kan hjälpa dig på traven, bättre ha bra grepp än att inte ha d.. men som sagt, håller med dig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.