AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.672

Glappande styrning e30

_S
14
_Stuff_
320i -86
Var ikväll och såg över vad som behöver fixas inför besiktning på mitt nyinköpa objekt. En 320i -86.

När den hängde på lyften så märkte jag att höger framhjul gick att vrida ett par cm trots att vänster hölls helt fix. Nu har jag inte alls koll på vad delarna heter men förklarar så gott jag går.

Där styrstaget från hjulet går in, under en damask, in i det grövre "röret" som sitter mitt under bilen glappar staget nåt fruktansvärt. Drar man bort damasken ser man att staget ligger helt fritt och därför slår i uppåt och neråt mot inner väggarna på "röret".

Vet inte hur det ska se ut där, men det känns som att det borde sitta nåt sorts lager/bussning där vid inloppet till röret? Är jag rätt ute? Hur fixas detta lättast då? Nån specifik del jag ska köpa eller blir det enklare att riva byta ut hela styrlänkaget där under.
alex_328
styrled kanske ? om är kass ? ..
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
inre styrled heter det.. kostar typ 400 kr på ad center.. inte svår att byta men man måste göra hjulinställning sedan... det kollar dom garanterat på bilbesiktningen om du inte gör vid det.. hade jag på min.. men jag byta både ytre och innre.. gick på 700 tror jag det var
_S
14
_Stuff_
320i -86
Okej, är det värt att sätta dit begagnade delar? kan be grannen som jobbar på skroten att köpa för personalpris. Annars är det 627:- för både yttre och innre på mekonomen som gäller. Är uppe hos morsan i kramfors och vill gärna slippa postorder. Har planerat att meka på måndagkväll så då är det mekonomen eller skroten som gäller.
E30_320i
kan ju va styrväxlen som glappar!

SÅ va det på min. Bytte till E36an Servo växel så blev den både bra o jävligt lätt o styra!! Ett bra tips!
_S
14
_Stuff_
320i -86
Hoppas att det är styrleden det är fel på, har beställt en ny som jag ska hämta ut i affären imorgonbitti. Borde det inte glappa på båda sidor om det är styrväxeln? Nu glappar bara höger. Vänster känns finfint.
_S
14
_Stuff_
320i -86
Någon som har stenkoll på hur det ska se ut som kan hjälpa mig. Styrleden var slut så den fick dom beställa från tyskland. Så idag besiktade jag men glappande styrled ändå då besiktningstid är svår att få. Besikningsgubbarna kunde inte riktigt sätta fingret på exakt felet var men dom trodde inte att det var styrleden, utan dom trodde att det skulle sitta nån bussning där alldeles innanför damasken.

Jag har ingen polare med e30 så att jag kan kika efter hur det ska se ut. Och vill inte köpa en ny styrled som sen kommer att glappa lika mycket. Så ska det sitta nån bussning där eller inte? På lokala återförsäljaren för bildelskatalogen kliar dom sig bara i huvudet och vill fortfarande att jag ska en innre+yttre styrled för 650:- (rabbaterat från 814:- iofs men ändå mycket pengar för mig)
Visa användare
57
HenkeYZ
325i -87
325i -87
1600-2 -69
Har samma problem, men enligt sprängskisserna finns det ingen inre styrled. mekonomen har bara yttre styrled och på bmw sa dom att det var hela styrväxeln som behövde bytas. kan det skilja mellan årsmodellerna? är på en 325a -87 som problemet finns.

MVH/Henrik
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Innre styrled finns inte lös, utan man får även staget med på köpet, hos vissa handlare sälj den bara komplett med den yttre leden oxå.

Jag har skruvat med massor av E30 styrväxlar, både äldre/nyare med och utan servo, på alla har det gått att byta innre leden, så att hela växeln måste bytas ställer jag mig mycket frågande till.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Här är en bra länk.

Länk
_S
14
_Stuff_
320i -86
För mig har det iaf löst sig nu. Fick tag på en bättre begagnad styrväxel, så jag bytte hela skiten. Det visade sig att den som satt där saknade vissa delar. Måste ha hänt när förre ägaren klippte ett rådjur. Min bil är en 86:a men grejerna från en 89:a passade utan probs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.