AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
716

Har storleken någon betydelse för bensinfiltrets funktion?

Pr
8
Proam
635 -87
Hejsan

Var på bmw och köpte ett bränslefilter till 635:an, men ack så förvånad jag blev när jag hissade upp bilen och konstaterade att mitt nyköpta filter var knappt en tredjedel så stort som det som satt på (1268231.3). Spelar det nån roll hur stort själva filtret är? Bilen går givetvis bättre med det nya lilla filtret eftersom det var dags att byta, men tror ni det har nån negativ inverkan på effekten eller så?

Finns det någon bussning liknande i växellänkaget? Tycker spaken är lite sladdrig och ibland kan det vara lätta att få i 3an istället för 1an, även backen och 1an kan blir lite svåra att hålla isär.

Kikade lite på växellådan för ett kommande oljebyte, vad jag kunde se så är det en urtappningsplugg på undersidan och en påfyllning på kanten mot förarsidan. Är det bara att fylla på tills det rinner över? Någon som har nått bra tipps på hur man fyller på oljan, tyckte det så ganksa trångt ut.
Förövrigrt rekommenderade säljaren på bmw atf-olja dexron3 till växellådan...men fick jag fel bränslefilter så....använder ni andra också atf-olja?

Mvh

du råka inte få ett oljefilter? har iof inte bytt olja på min så vet inte hur det ser ut men tänkte på att båda är ju inkapslade osv...

FREDDAN
Pr
8
Proam
635 -87
Nej något oljefilter är det inte =D

Mvh
Visa användare
28
Fossen
850 CIA -93
Om jag inte tar fel så sitter det två bussningar iform av vita små løjliga plastringar dær væxelspaken sitter fast mot væxelstaget. Har før mig att de var enkla att byta oxå. Sen nær det gæller oljebyte i væxellådan så ær det bara att tappa ur den understa pluggen och sen fylla på i sidan till det rinner øver precis som du sæger. Enkelt sætt att fylla på oljan ær bara att springa på Biltema eller dylikt och inførskaffa en oljepump (ser ut som en vanlig fettspruta), kostar inte mycket. Och då bara pumpa in oljan. Enkelt!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Bränslefiltret bör ha nr 13321270038 och är 80 mm i diameter Länk. Ett filter med "fel storlek" kan bli svårt att montera för hållaren och slangarna har sina givna mått. Passa på att byta även gummikragen runt filtret och slangklämmorna.

Innan du tömmer ut oljan, kolla så att även påfyllningspluggen går att lossa (sitter inte den på höger/passagerarsidan?). Inte så kul att inte kunna fylla på... Pump enligt Fossens förslag funkar kanon, även till klumpen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Pr
8
Proam
635 -87
Stort tack för svaren!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.