AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.495

Klonket fortfarande kvar.

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Har snart bytt allt i framvagn. Främre och bakre bärarmar, bussning till hjälpstyrarmen, stabilisatorstagen, mittre styrarmen.
Det ända som är kvar är väl egentligen styrstagen, men klonkar det om dem?
Mitt styrstag klonkade tydligt.
Bussningen hade gett sig rätt ordentligt och den knarrade som en tältsäng samt klonkade, så visst! Om den är pajj så! (Men då syns det nästan)
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
hej....byt fjädrar och fjäderben...sen är problemet löst!
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tror morgan har rätt.

E32'an äter fjädrar, dämpare och bromsdetaljer.
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Gör som jag,pratade snällt med den lokala besiktningen så de körde livet av den på "skaken".Min hade dåligt mittstag!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du har troligtvis taskiga stötdämpare !
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag frågade på besktningen två år i rad och dom hittade inget (inte rätt alltså). Jag gjorde såhär:
lyfte upp bilen och tog av hjulet, släppte ner bilen så att den cylindriska delen av bromsskivan fick vila på en pallbock. Då sjönk ju fjäder och dämpare ihop till sitt arbetsläge. Nu kunde jag ta i fjäderbenet och rucka det utåt/inåt och känna att det var glapp i kolvstångens lagring i stötdämparen. Man vill ju gärna veta att sakerna är kass innan man byter. (efter att ha bytt stag i framvagnen i onödan)
Detta fel hittar du inte på bilprovningens skak, bilprovarna försökte verkligen hitta felet. Dessutom verkar det kunna vara glapp utan att läcka olja om packningarna fortfarande är i hyfsat skick.

/Mats J
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Oftast är det dämparna som har gett upp när det klonkar i vagnen när man åker över ojämnheter. De flesta gissar på fjäderbenslagringar och styrledsbussningar, men oftast hittas sådant i besiktningen och byts innan det ger tydliga problem.

Slut dämpare däremot, hittas inte i besiktningen, precis som du säger.
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Bytte styrstagen idag och bilen gick tystare. Men det kan fortfarande klonka till någon enstaka gång när jag kör över någon grop. I det stora hela med facit i hand efter att ha bytt ut allt i framvagnen (utom den långa krängningshämmaren och stötdämparna) så går bilen mycket tystare. På höger sida låter det absolut ingenting, på vänster är det förmodligen dämparen som klonkar ibland. Jag får gilla läget och stå ut med det i år. Nästa år byter jag dämpare fram och sänker nosen ca. 3 cm.
Generellt är det omöjligt att säga vad klonken beror på, det kan vara precis vad som helst i framvagnen har jag kommit fram till.
Min bil knarrar som en tältsäng fast mycket värre när jag vrider på ratten..
Låter som att det kan komma från mitten där styrstagen går ut från så att säga.
Blir vansinnig på det där ljudet, någon som råkat ut för något liknande?
När bilen stått över natten så är det tyst i några minuter..
hörs inte i motorvägsfart som tur är, men nästan så att man vill bli osynlig i stadstrafik :P
Min knarrade just som en tältsäng, jag hade det dock ganska klart för mig att det var styrstaget som orsakade mitt oljud. Bussningen var tokslut (med dålig damask osv) och efter bytet är den helt tyst från framvagnen. Det blev ofta också sämre av rattutslag.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

På min gamla E28 var det dessa små stag (nr.6) som orsakade ett irriterande knarr.
Länk

/Lasse
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
knarra som en tältsäng : ) det var det rätta ordet . jag har bytt typ det mesta i framvagnen men det eländiga klonket består ..visserligen mindre men det kan vara vad som helst .... svårt att specificera iaf .... //bosse
HZRobban
tjenafaan: har precis samma fel som du faktiskt... kommer i tid och i otid... och knarra är helt rätt ord :) ska ta en titt på det nästa helg tänkte jag och tänkte använda denna tråd som referens :)
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
.hzrobban - hör gärna av dig om du hittar något ... : )
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jag har ett liknande problem, men inte när jag kör över ojämnheter utan när jag står still och svänger då kommer som ett fjäderliknande klonk 3-4 ggr om jag vrider från fullt rattutslag vänster till höger. vad tror ni det kan vara för något?

MVH Robban B
HZRobban
Robban: Låter som samma som vi har... När jag kör så överröstar motorn, avgasen och ljudsystemet klonket, men när man står still så ere mer påtagligt :)

Finns gummibussningar eller vad det nu hette i framvagnen, en sa att dom kunde va gamla och knarra därför... Bilen e ju endå 11 år gammal (min iaf) och inte bytt... Så...

Men men... Felsökning nu i helgen ser det ut som :)
Även jag (under 8000 mil) ska byta höger styrstag snart som glappar, verkar vara ett typiskt problem.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hehe sjukt pinsamt när man tex åker in till parkeringen till Ikea där det är överfullt med folk som går omkring så klonkar det duktigt när man sa ratta in på p-platsen, synd på en annars så härlig bil:)

MVH Robban B
HZRobban
Robban B: härligt mullriga dämpare, öppet filter o 2 st 12" i bakluckan fungerar för mig för att dölja det ;)
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
hehe stereometoden funkar alltid vid jobbiga ljud:)

MVH Robban B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.