AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
832

En udda story om en Saab men samma pryl sitter på BMW

Paap Reeder
Hej ... måste bara ta detta om en grannes Saab.

- ca 1998 CD med 2lit motorn. Bra skick och service.
- han är tekniskt begåvad men ingen mek
- stannar sin Saab i ett parkgarage och när han efter några tim skall starta hörs ett metalliskt knackande. 2 startförsök sedan törs han inte mer.
- bärgarn kommer inte ner i garaget utan min 750 inkallas med dragsnöre
- det var i torsdags em. Vstkillen säger att det kommer att ta tid ... nationaldag, klämdag o s v.
- över helgen funderade vi om kamkedjor, topprenoveringar - kontaktade min toppexpert i E-tuna o s v
- IDAG stod så Saab:en på garageuppfarten igen!! Hade vst sträckjobbat typ 48 tim???
- Vst hade mycket riktigt lyft toppen = inget fel!!

Vad var det????? ... jo membranet i bränsletrycksregulatorn hade börjat läcka kraftigt. Ett MYCKET udda fel enligt vst.
Plenum var full av soppa! Knackningarna var eg spikningar då soppan sannolikt tände i insuget ... eller nått dylikt.
Istf 15-20 pix bidde det bara dryga 2000:-.

För många år sedan så började det plötsligt att droppa 98-oktan på min vä Armanisko när jag låg i ca 120 med min M535:a. Vafalls! Släckte PhilipMorrisen blixtsnabbt o s v.

Membranet i min br.trycksregulator hade spruckit på ca 120 grader runt fästet. 98:an rann ner i plenum och droppade vidare genom undertrycksslangen till tempsensorn som ju sitter just vid vä stortå.

Tog bilder och skickade till Munchen. Respons= lägg undertrycksslangen i en "svanhals" typ Aquamatic så att nivåtoppen ligger över botten på insugsröret.

... tänk om detta hänt i Mont Blanc-tunneln och jag tappat min PhilipMorris ...

MVH /// Paap R
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Låter långsökt!!
Men vilket huvudbry detta måste ha gett innan felet lokaliserats!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Vilket SJUKT fel!!!! Hur ofta händer detta då??? frågar man sig... (BTW, jag rökte också Phillip Morris, för 15 år sedan...;-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
BLA därför ska man inte röka:)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
"För många år sedan så började det plötsligt att droppa 98-oktan på min vä Armanisko när jag låg i ca 120 med min M535:a. Vafalls! Släckte PhilipMorrisen blixtsnabbt o s v."

Vilket slöseri på fin bensin ;)
Ska man röka så ska det åtminstone vara en god cigarr ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.