AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.912

M5 underdel = M30 underdel?

Sida 3 av 3
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
- kommer att använda min nedre bröstkåpa
- kommer att låta borra upp samt fräsa in ett nytt kilspår på min M30 vib.dämparfläns så den passar på M5-tappen
- kommer att anv min vib.dämpare
- kommer att köra min enkelkedja på det inre kuggspåret på vevaxeldrevet
- kommer att anv min (nya=1000 mil) oljepump samt min sump
- jag har en nyrenov M30-topp med dbl Sckrickfjädrar. I den kommer jag att peta tillbaka min 284 / 8,7 mm lyft Schrickkam.
- jag kommer att peta dit mitt chip där M.Nord släppt iväg varvstoppet till 7200
- jag har en separat "anrikningsmöjlighet" och den kommer jag att ställa så att min lambda-link kommer att visa bra värden
(Skulle inte det räcka kan man stega om boxens potentiometer till nått bra maxvärde)
- sedan skall 4hp22:an dit och om energin räcker byter jag ventilplattan+boxen så jag får en EH-låda

En grej till skiljer blocken åt:
På M5-ans block finns ett oljehål i tappen man monterar den "nedre bananen" på (d v s kedjesträckaren). Tre oljehål smörjer kedjan i nederkanten av "bananen" så kedjan smörjs alldeles innan den glider upp på kedjesträckaren.

Jag har byggt en s38B34 dvs en M5 3.6 topp på en 535 bottendel med m106 kolvar

fråga 1. varvör M5 bottendel? mer jobb än det är värt då du inte kommer få mer effekt än om du använde en b34 bottendel då kolvarna är bättre annpassade för M30 toppen skulle va för att veven är 2kg lättare men ja tror inte det spelar en extremt stor roll en fint portad m30 topp och en del annat maskinjobb så kan du nå över 300 sughästar med M30in

Jag använde mig av M5 veven och av m5ans vibrationsdämpare och nav då de är anpassade för veven i vikt och svängingar M30 hubben suger och kommer göra att den stora bulten kommer lossna

använde även m5ans bröstkåpa fick dra ur pinnen som håller kamföjaren och borra upp hålet till M5ans styrpinnes tjocklek borrade även en ny oljekanal för oljan till styrpinnen drog returen från m5 toppen till samma retur som oljan till turbon har på M106an
Paap Reeder
... varför?
Bara därför att jag vet historiken till just det blocket och fick det billigt. Helt rätt att jag kunde tagit vilket annat M30-3,5 block i sig.

Enligt ETK finns det en packbox vars dim passar M5-navet och min M30 bröstkåpa så det blir M5-nav och dämpare.

Om inte kolvarna i M5 gör "över" blocket d v s har kolvhöjd á la M70 kommer jag sannolikt att få ett lägre kompförhållande än vad jag har original ... inte bra.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
"- kommer att låta borra upp samt fräsa in ett nytt kilspår på min M30 vib.dämparfläns så den passar på M5-tappen".

Topbone! ... har du gjort denna fräsning? "Min" vst kunde borra men inte garantera kvaliteten ty att borra i fläns med kilhål ruckade borrens väg genom flänsen och den kunde bli skev sade dom.

"- ... kamföjaren och borra upp hålet till M5ans styrpinnes tjocklek ..." Blir inte godstjockleken för tunn kring hålet för styrpinnen i M30:ans kedjesträckare?

Nu är saken tyvärr så att jag trots stort intresse måste lägga ner mitt projekt med bytet av underdel. Det återstod i princip bara inköp av M5 original vibdämpfläns som fattades före montering.
Jag kommer inte att kunna klara motorbytet varför jag nu på lördag säljer mitt M5-block till näste man ...

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.