AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.913

M5 underdel = M30 underdel?

Sida 2 av 3
Paap Reeder
... nu är den köpt.

Ett klart högriskprojekt både före, vid och framförallt efter att den gått igång!

Skall nu bara dra hem till vedboden. Det kliar i fingrarna att lägga på M30 packningen ....

I samband med affär cirkulerade ord typ - mindre rörlig massa, lättare kolvar, högre komp, bättre andning mht kolvtoppskonfigurationen, mera varvvillig ... ja då var det klippt s a s.

Nu återstår bara att sätta ihop ét också.

Får väl lägga upp en ny tråd "Bygge av dräparn!" ...

MVH /// Paap R
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Du kommer att vara en av få med en 3453cc med smidda kolvar, 12v topp,och som gladeligen varvar 7000rpm,och dessutom har Automatlåda. ;-)
Blir spännande att se hur pass vrid och effekt kommer att visa sig(om det nu går vägen)!Men det gör det väl!?
Lycka till!

MVH Patrik
Paap Reeder
Testade toppackningen - [[ efter att mol alena lyft ut blocket ur skuffen på E28:an och försiktigt släppt ner det på pirran. Känner mig jävligt nöjd med detta. Få se om man måste åka rullstol i morgon ... men litet macho kändes det! ... såg att grannfrun just då vattnade blommorna i fönstret och det stärkte biceps ytterligare ]] - och den passade helt klockrent.

Det innebär enligt mitt förmenande att min M30- topp kommer att passa.
Så kommer även M5- toppackningen att göra efter vad jag kan begripa mig på.
Blocket är märkt 1310808 a vad det nu kan betyda?

Nästa steg blir att riva fram mitt fabriksrenoverade M30 /2,5/2,8 block och prova att flytta över "kedjerasslet" i framkant. Passar det med bl a kedjedrev o s v .... så sätter vi igång på allvar.

MVH /// Paap R

Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Trevligt Paap!

Du får hålla oss underrättade om vad du kommer fram till.
Jag tror att det mesta kommer att passa.
Har dock någonstans i bakhuvudet att man får modda ena motorfästet eller borra upp ett hål som saknas på S38-blockens högersida, men det ska inte vara någon stor sak att fixa.

Lyfta blocket ur skuffen......jo jag tackar jag!

Bert-Ola
BmwCS #2423
Paap Reeder
... hm ... stora hål är det där kolvarna skall sitta - 93,5. Kommer väl att kosta en del soppa att fylla dessa vid 110??

Bert-Ola - jag skall nu skriva av alla nummer på blocket. Är dåligt insatt i blockens numrering ... vet bara att svänghjulet skall sitta bakåt .. he,he.

MVH /// Paap R

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Oroa dig inte över bensinförbrukningen vid 110 du!
Skulle mer oroa mig för farterna under 90 samt stadskörning, hehe, Jag vet!! =)

MVH Patrik
Paap Reeder
Ngn som vet eller begriper sig på vad siffrorna på bilden av blocket på min blogg betyder???

MVH /// Paap R

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Hur går det med passbitarna på ditt högvarviga gjutjärnsbygge?
Gått framåt, eller fastnat?

MVH Patrik
Paap Reeder
... nejdå ... allt rullar på fast litet långsammare just nu då stora festligheter skall genomföras iom att mitt pnr mycket jämt överensstämmer med midsommardagens datum.
Just nu gäller hopmontering av partytält istf M30 och tälten innehåller lika många olikformade delar som en M70. Tälten är från Kina och säkert tillverkade av drogade barnarbetare o s v ... och många rör är det men hittills har det stämt.

Idag skall lista för flytande och fast föda göras så det blir inget M30-mek idag heller.

Blocket är i vilket fall ordentligt undersökt och ser helt bra ut. Nästa moment blir således att på prov flytta över "kedjerasslet" från en annan M30 jag har ståendes.

MVH /// Paap R

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Då får man passa på att gratulera då! Det var väl 25 du fyllde va? ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Paap Reeder
Tackar, tackar.
Vi kan väl säga 25 plus.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... nu är det undersökt.
Vet just nu inte hur komma vidare.

Det som skiljer är:
a) M5 vevtappdiam är + 5 mm större och sedan är det ju bult istf mutter för svängdämparen

b) M5 kedjesträckarhållarens fäste är väsentligt större och har dessutom ett oljehål som sprutar olja kl 1600 i färdriktningen sett. Det gör ju inget om det sprutar litet extra olja där. Får väl borra upp hålen mitt M30-fäste.

c) sedan är det ju dblkedja på M5:an

Det som är lika är:
- samma höjd från övre kuggen till blockets topp
- samma diam på dreven - även om själva tappstorleken skiljer
- samma kuggdelning

Jag skulle kunna montera min enkelkedja på den inre av de båda kuggkransarna på kedjedrevet men då kommer min kedja att där nere löpa ca 2 mm längre in mot blocket.
Kan det ha ngn betydelse???

Jag skulle kunna ta mitt kedjedrev och låta borra upp det 5 mm samt göra nytt spår för kilen. Då kommer kedjan att på millimetern löpa som på M30:ian. Känns som overdo på nått vis.

De som monterat M5-toppar på era M30??? ... hur fanken har ni gjort med den dubbla kedjan. Eller kör ni med enkelkedja?? Kör ni med dblkedja så måste ni låtit "bussa om" M5:ans kedjedrev som ju är 5 mm större än era tappar.

Kuriosa: på det nya M30 2,5/2,8-blocket jag strippat så hittade jag en extra kedjesträckare för oljepumpens kedja. Finns inte på E3/3,0 eller på E12/528 eller på min M535:a.
Wass ist dass für ein wass??

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... glömde säga att det är ett 3,6 liters S38 block från en M5 -89:a.

Är det bra eller dåligt för mina planer?
Är det verkligen 3,6 i en -89:a M5?

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... kom igen nu!

Ni som satt M5- toppar på era M30! ... kör ni med enkel eller dblkedja??? Jag skall ju göra tvärtom men behöver råd och stöd.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Vid vilket varvtal slår varvstoppet till på en M5/E34 - 3,6??

MVH /// Paap R

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Gick det bra med rasslet Paap? Och det övriga i blockbytet?

// bondenpaavo...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Om jag kommer ihåg rätt ska varvstoppet på S38B36 vara vid 7200rpm, S38B35 har vid 6900rpm.

MVH Patrik
Paap Reeder
Nu blir det så här:

- kommer att använda min nedre bröstkåpa
- kommer att låta borra upp samt fräsa in ett nytt kilspår på min M30 vib.dämparfläns så den passar på M5-tappen
- kommer att anv min vib.dämpare
- kommer att köra min enkelkedja på det inre kuggspåret på vevaxeldrevet
- kommer att anv min (nya=1000 mil) oljepump samt min sump
- jag har en nyrenov M30-topp med dbl Sckrickfjädrar. I den kommer jag att peta tillbaka min 284 / 8,7 mm lyft Schrickkam.
- jag kommer att peta dit mitt chip där M.Nord släppt iväg varvstoppet till 7200
- jag har en separat "anrikningsmöjlighet" och den kommer jag att ställa så att min lambda-link kommer att visa bra värden
(Skulle inte det räcka kan man stega om boxens potentiometer till nått bra maxvärde)
- sedan skall 4hp22:an dit och om energin räcker byter jag ventilplattan+boxen så jag får en EH-låda

En grej till skiljer blocken åt:
På M5-ans block finns ett oljehål i tappen man monterar den "nedre bananen" på (d v s kedjesträckaren). Tre oljehål smörjer kedjan i nederkanten av "bananen" så kedjan smörjs alldeles innan den glider upp på kedjesträckaren.

MVH /// Paap R

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Låter häftigt!
Hoppas att allt går bra nu,utan fler motgångar!
Kollat att inre kugghjulet ligger i liv med kamdrevet?
Agående den extra oljekanalen vid kedjesträckaren,nu har ju du slopat halva original kedjan så då behövs ju bara halva smörjningen ;) Hi hi!!
Hört något ännu från någon med 24v topp på M30:an ännu?
Är själv lite nyfiken,hörde på omvägar genom en gammal BMW entesuiast,att en 24ventils M88 topp skulle vara optimalt på en m106 för grymma effekt/vrid siffror!!?
Något du hört något om?
Ska nämligen bygga ihop en mullig m106:a till min E9:a
Lycka till Paap!

MVH Patrik
Paap Reeder
Jaha ...! ... då skall jag damma av mitt projekt.

En fråga: jag måste byta den nedre lagerbulten 11 11 1 706 500 som fäster upp kedjans glidskena. På M5:an så är denna lagerbult - som den heter enligt ETK - större och har dessutom ojekanal.
Jag vill få ut M5:ans och montera min nya jag fått som resdel från BMW.

Hur får jag ut lagerbulten?
Kylspray? ... bara dra?

Att få dit den nya är nog lättare än att få ut den gamla.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.