|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon har en smart lösning på generator ljud i bilen? Har provat att dra om lågnivån och jordat om alla kablar, och köpt ett störningsskydd. Men inget hjälper? Det är ett vinande ljud i hela ljudsystemet som följer varvtalet på motorn, är tändkablarna och tändhattarna skärmade på en 328 -97? Tacksam för hjälp. | |
| Viner det i högt även om lågnivån är urkopplad? | |
|
Nej, det gör det inte, kopplar jag ur lågnivån så har jag inget ljud, alla högt är kopplade på slutsteget, fundera ett tag på om slutsteget ligger för nära batteriet, men det har jag aldrig hört talas om att det ska göra något. Det viner bara när stereon är påslagen. Stänger man av den så försvinner det. |
|
|
Tror nog inte det är i varken kabel eller avströrning - du har ju bytt allt det. Plocka ner slusteget och kolla på rca ingångarna leta efter en spricka på signaljorden. Vad är det för steg? B M W |
|
|
Första steget jag prova var ett DLS vet inte watt? Det andra jag har nu är ett Jensen 600watt, men vinljudet försvinner inte, chansen för att två steg ska vara trasiga är inte stor. Så jag vet inte ? ;( |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tror mer på att ngn jordning i huvudenheten som inte är bra alt ligger mot någonstans, kan du ha klämt ngn högtalarkabel vid montage av stereon,eller dåligt isolerade ändar på högtalarkablarna(bakom h.enhet alltså)? |
|
Har kollat det nyss, och ingen kabel är klämd eller ligger mot någonstans, och allt verkar isolerat och bra. Blir lite fundersam vad det kan vara ? |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Provad att byta huvudenhet? Kan ju alstra störningar om något är fel i huvudenhet också. |
|
Har flyttat över h-enheten till en annan bil och då vart det inga störningar, men har inte provat en annan enhet i min bil. Ska testa det. Thank you |
|
Forgottensoul! En tanke som slog mig. Vad för slags lågnivå kabel använder du dig av? Är det en grov dubbelskärmad eller en tunn? Använd dig av dubbelskärmade helst. Hade ett liknande bekymmer i en väns bil för ett par år sedan, då hade han mosat in element med för stor magnet, som visade sig ta i plåten i dörrarna. Detta avhjälptes med distansring samt isolerade magneter. Kan tyvärr vara så många felfaktorer som spelar in vid dessa störningar! |
|
Provat jordisolator på signalledningarna? Läst nåt av tidigare inlägg på samma tema? Det uppstår i 95 fall av 100 en ofrivillig jordslinga vid hopkoppling av av två eller flera enheter i bilar och liknande miljöer. Är inget fel på installationen i sig, har inget med dålig skärmning osv på signalkablarna heller att göra. Koppla på en jordisolator (galvanisk skiljare, jordavbrottsenhet är andra namn, vissa kallar det även filter fast det så långt från ett filter som man kan komma nästan), så skall du se att problemet försvinner. Finns hos billjudsbutikerna, kostar inte så farligt mycket och har RCA-kontakter ut/in, kopplas in på nån minut. FP |
|
| Det jag menade var att om du rycker ur lågnivån och vinandet försvinner så kan du utesluta steg , högtkablar osv och då kommer störningarna från lågnivåkabeln eller HU:n , testa att dra en lågnivå löst från HU:n och utanför bilen och sedan in till steget och viner det ändå så är det ngt med HU:n men är det tyst så är det lågnivå kabeln som är dålig eller olyckligt dragen.Det enklaste annars är som folke skrev att montera en Isolator precis innan steget på lågnivån som borde ta bort störningarna. | |
|
Det hjälper knappast att flytta på kabeln eller dra den ett varv utanför bilen osv, så fårt skärmen förbinder huvudenhet och slutsteg så uppstår en jordslinga, antingen man vill eller ej, så är det tyvärr...) Beror inte på fel i någon enhet eller kabel utan beror på att bilen använder sitt chassi som återledare (minus) samtidigt som man jordar enheterna lokalt ute på plåten. FP |
|
|
Har en isolator kopplad i bilen, inget filter. Köpt hos mds. Men det hjälper inte ett dugg. Har dragit lågnivån utanförbilen, har haft alla kablar utanför bilen. Så jag kan inte förstå vad felet är ? |
|
|
Testa, som Hewi sa, att rycka ur lågnivåkablarna ur slutsteget "under gång". Om störningen försvinner då, så ta en bärbar CD eller nåt och koppla in den i stället (adapter 3,5mm -> RCA finns hos kjell & company för 20:-), både med RCA kablarna du använder nu mellan, och direkt på steget. Är störningen borta så är det HU:n, är den kvar är det högtalarsladdarna eller högtalarna. Testa att koppla in dem löst liggande i bilen med korta sladdar. / Fredrik |
|
|
Testade dra lågnivån utanför bilen, men vinandet var kvar. Tog en mp3 spelare och kopplad direkt i slutsteget då försvann vinandet, så då måste det vara h-enheten som det är fel på? Men flyttade över den i en annan bil och då kom inte det vinande ljudet. |
|
| prova jorda stereon och slutsteget i samma ställe. | |
|
Svårt/omöjligt att i praktiken göra en gemensam jordpunkt tyvärr. Mera tester: Innan du dömmer ut huvudenheten, testa att lyssna på signalen ut med en batteridriven enhet, t.ex en PC-högtalare med liten förstärkare, eller ett par vanliga hörlurar till en MP3-spelare. Då hör du direkt om störningen verkligen genereras inne i huvudenheten. Man får inte sällan olika resultat i olika bilar och installationer när man testar samma grejor i dessa. Olika bilar (även identiska modeller) har små skillnader i karosseriet, punktsvetsar osv är inte exakt lika osv, vilket gör att strömmarna i chassiet inte flyter lika. Man bör komma ihåg att generatorer som pytsar ut strömmar omkring 50-100A eller mera gör att det kan bli fullt mätbara potentialskillnader ute på bilchassiet. FP |
|
alex_328 |
kan vara så enkelt som dålig Jord .. till steget .. jag gjordede mitt på MINUs polen på batterietet .. blir inte mkt bättre än så |
|
jag tror att jag kan ha en lösning till dig... har nyss monterat in ny huvudenhet och slutsteg i min e36 och jag fick exakt samma problem som du! Provade att jorda både spelaren och slutsteget i samma jordpunkt men det hjälpte inte....så jag drog ny gemensam matning till stereon... alltså jag tog + direkt från batteriet till stereon och likaså till steget och sedan givetvis samma jordningspunkt som jag fäste i chassiet.... så stereon och steget hade alltså en potential skillnad, och detta löser man genom att man använder samma jordpunkter och även här samma matningspunkt! obs 1: har hört av många att man inte ska jorda i batteriet! obs 2: glöm inte att avsäkra + kablarna ordentligt med säkringar så nära batteriet som möjligt annars kan bilen brinna upp:) hehe! lycka till! |
|
|
Varför skulle man inte jorda på batteriets minuspol? I praktiken är det jobbigt att dra allt tillbaka till minuspolen, man använder chassiet osv. Men om man KAN dra en kabel från minus till t.ex slutsteget när allt ändå finns bak i skuffen... Man hör så mycket... t.ex att BMW skulle vara svårare att avstöra än andra bilar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.