AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.145

Någon som vet någonting om denna 325i -94?

Som rubriker lyder så undrar jag om det är någon som vet någonting om den här bilen? Jag är intresserad av den och ska förmodligen åka och titta på den någon dag.

Länk

Mvh /Jens
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Ganska korta mil för en 94:a, speciellt om det är en import, som det säkert är!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inget om bilen men hur dom lyckats sunka ner inredning så rejält på 13.000 mil kan man ju undra.

___
//Ulf
Inredningen är utbytt. Original inredningen finns kvar men var tydligen i tyg och inte så snygg. Därav så ser stolarna ut som dem gör men de gjorde sig inte bra på bilden heller enligt säljaren. Den är importerad, dock samma ägare under lite mer än ett år i Sverige.

Övriga åsikter välkommnas.
alex_328
köpt inte den !

dåligt skött .. kass inredning ..
alex_328: Har du själv varit och tittat på den eller känner du till den sen tidigare? Eller grundar du ditt uttal efter att ha sett bilderna?

Jag har också bara sett bilderna samt varit i kontakt med säljaren vilket inte gav mig så mycket att gå på. Och jag vill inte åka så långt för att komma till en besvikelse. Men vad jag kan se så tycker jag den ser fin ut om man bortser ifrån stolarna.
Den luktar skruvad lång väg. Kolla servicebok och allt annat som kan styrka mätarställningen. Godtag inga bortförklaringar.
Hur kan man på enklast vis kontrollera förhållandena ifrån tyskland? Jag kan bara få fram uppgifter ifrån senaste besiktningen och där stämmer miltalet med annonsen, självfallet. Men då har jag bara använt www.vv.se som källa.

Kontakt med BMW för att få fram upg. från tyskland? Jag är dock bara en simpel lekman på området...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Med chassinumret kan du från en aukt BMW-handlare få utdrag om ev. garantireparationer från Tyskland (jag tror att det gäller även lite äldre årsmodeller som den här). Om det finns en servicebok kan du ta kontakt med respektive verkstad och kontrollera att stämplarna är äkta.

Dock skulle jag i dina kläder välja bort den här bilen. Om man lägger 55 000 på en 12 år gammal bil ska inte inredningen vara i det här skicket alldeles oavsett skälet. Det finns gott om bilar att välja på och det lönar sig att vara kräsen. Håller med ovanstående om att miltalet verkar konstigt lågt.

Lycka till!

Don't dream it, drive it
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag tycker att det är din bedömning av bilen som är avgörande. Kan du inget om bilar så ta hjälp av nån som kan. Det är ju inte hur många stämplar man lyckats samla på sig som avgör hur bilen faktiskt fungerar och i vilket skick den är. Du kan ju ha en fullservad bil som aldrig blivit tvättad och bara gått i 250 km/h i tyskland. Det ser man ju inte i serviceboken.....

Niklas
Vantage
Har själv en 94:ans 325 Coupé som rullat 20 000 mil nu ( importerad -01 ).
Gav 55 000 på bilfirma för 2 år sedan och då hade den rullat 16500 mil enl mätaren ( inga dokument fanns ).
Det enda jag kan reta mej på är annonser där regnr inte framgår.
Måste jag ringa för att få reda på regnr eller ??
55 000 för den annonserade bilen är på tok för högt tycker jag.
Om allt stämmer så kan den vara värd typ 35 000 eller tom mindre.
Bilen är ju 12-13 år gammal och miltalet 13 000 på 12 år är under 1000 mil/år ???
Nää skam bjud !!!

Vantage
alex_328
En en bild säger mer än TUSEN ORD ! .. skit skabbig inneifrån det den ut att vara ! ..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är också skeptiskt till denna bil.

13 000 mil ÄR lite för en 94:a, importerad också, gör inte saken bättre. Det är första "varningsklockan"

För det andra undrar man ju varför inredningen är bytt, vill ägaren ha skinnstolar men snålade in på dörrsidor, armstöd osv? Eller har bilen varit med om någon olycka av något slag?

M paket, 97:ans front, har man bytt till det i samband med en reparation eller har ägaren kostat på det själv i efterhand?

AC behöver fyllas, yeah right, säkert kondensatorn som gett upp och en AC reparation är inte billig, som du säkert vet om.

Står ingenting om servicebok, dokumentation eller dylikt.

Utvändigt ser den okey ut, bilderna är ju inte så bra.

Ingen rost, hmm, verkligen?

Sen till slut, priset.... 55 000 för en 325:a med m-pkt, those days are over.

Jag köpte min 325i coupé från 1992, utrustad med det mesta, vitt skinn, fungerande AC, stora f-dator, metallic, automat, belysta sminkspeglar, belyst motorrum, nackstöd, taklucka, en pärm med kvitton >50 000 kr i service & reparationer + full servicebok. 16 300 mil. Innan köp M-testades den, besiktades UA. 2004 betalade jag 36 000 kr för den, visserligen "kompis" pris då den jag köpte den av en arbetskamrat men ändå.

Bilen i fråga är inte i närheten av det skick min gamla 325:a befann sig i, men ändå begär säljaren nästan 20 000 kronor mer, 2 år senare.

Men nu är det ju så att jag är skeptisk, det kanske visar sig att denna bil faktiskt visst har gått 13 000 mil, dock behöver du en inredning, typ M-inredning, brukar säljas komplett här på börsen för 7-12 tusen.

För att försöka kontrollera bilens mätarställning är det bästa att ringa ner till tidigare ägare i Tyskland och fråga hur långt en hade gått då dem sålde den till Sverige, även tidigare. Samt utdrag ur BMW:s databas över garantireparationer.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Som jag skrev tidigare (men som raderades) så vad spelar det för roll? Om den va servad eller inte för 10 år sedan har lite betydelse nu måste jag säga, om allt känns bra nu så är det ju bara att köpa.

Det är alltid sådant tjat om serviceböcker & liknande, det är ju hur bilen är nu som räknas. Klart det inte är bra om den är väldigt misskött i sina ungdomsår, men det hade visat sig vid det här laget iallafall.

Sen allt tjoller om utrustning, javisst, man eftermonterer stora färddator inkl check control för 1,000 kr ca, 500 för OBC och 500 för CC modul, kabel räknar jag inte med.

Varningsklockor hit & dit o bla bla.. provkör bilen, känns allt stabilt, inga missljud, du är nöjd, så varför sitta här o bla bla..

Ringa till tyskland och fråga om hur bilen va servad för x år sedan... hur f orkar man ens bry sig om det? Vad tjänar det till..

GAAAhhh .. autopower.se i all ära men .. åå.. suck..
magican: Visst kan man köpa bilen om den känns bra och man är beredd att fixa de brister som finns. Men i så fall är det knappast 55000 som gäller. Det är ju som att slänga pengar i sjön.

Mvh Johan
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Okej.. om du däremot får ett papper/bok där det står att den är servad för 5 år sedan, då betalar du gärna dom pengarna..(du får ju samma bil i dagsläget ändå)

Om bilen vore 3-4 år gammal är det en annan sak.

Förstår ni hur jag menar snart....

Bjud han 50,000 om det inte är några brister när du provkör (silent blocks, bussnignar, vibrationer etc), samt att motorn inte tickar på tryckarna och att senaste bes visade bra avgasvärden.

Är avgasvärdena klockrena, då mår motorn bra.

Mitt HC förra året va 001 ppm :D (24,000 mil), känns bra ändå.
Tack för tipsen som mest rörde "varningsklockor" och om jag ska vara ärlig så såg förutsättningarna inte bra ut.

Hur som helst så åkte jag och provkörde bilen igår och jag köpte den.
Skinnet är i perfekt skick då kameran var av modell dålig kvalité. Hela skinn inredningen kommer ifrån en annan 325i. Dörrsidor i skinn fick jag med. Jag fick original inredning med som var i "Mint condition".

Killen som jag köpte den av är mekaniker och bilen har använts av hans flickvän då han själv kör en M3- 02 (som jag provkörde, nästa objekt.. ;) dock en annan historia. Han importerade den för lite mer än ett år sen då hade den gått 12000. I Tyskland kördes den av en äldre kvinna som var florist till och från jobbet, dokumenterat. Fullstämplad servicebok. Otroligt tight och fin i motor och växellåda, inga som helst missljud. Nya dämpare och fjädrar. Servad för 300mil sedan. Vad gällande M-paketet så är det efterhandsmonterat av honom själv. Dem sålde pga. att dem behövde en kombi som komplement till M3an.

Jag är hur nöjd som helst och ångrar mig inte en sekund, resan hem gick i lyckand tecken, kvälls solen sken och jag fick ratta hem en underbar bil. Det ända som jag ångrar var att jag inte köpte den tidigare.

Mvh //Jens
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Precis.. det är så man gör.

USCH så negativt forum detta är.. tragiskt.
En sista sak innan jag låter tråden dö ut.

Det är mycket prat om att skinnet ser dåligt ut, vilket jag absolut håller med om. Men i verkligen heten är det en helt annan dialog. Mycket fin inredning, tight skin, inget slitage. Jag ska ta några bilder och ladda upp någon dag.

Trevlig helg.

//Jens
Jag har en 325i -94 med 13700 mil på mätaren. Detta styrks med både servicebok och kvitton från BMW Auto-Hansa så visst finns det lågmilare men de är få.

M. Pedersen
Alpina Club Schweden
Os
22
OskarL
316i touring -12
vart det 55 000 eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.