|
|
|
|---|---|
|
Har lite missljud i framvagnen. Jag tänker byta stabilisatorstagen för att se om det blir bättre. Är det någon som har testat biltemas?? Är de funktionsdugliga? Sedan har jag ett annat problem. Om jag hissar upp bilen så att hjulen hänger fritt så verkar det som om sitter fjäderbenet "löst" på höger sida, jag kan rör hela hjulet bakåt en gnutta om jag tar i. Jag misstänker att det sitter någon bustning eller något stag som ska hålla emot för påfrästningar bakåt. Vilket stag/bustning är det som behöver bytas då?? Ska tillägga att det gäller en 525 E34. Tacksam för svar. | |
|
Jadå, du kan med gott samvete montera dem. Jag monterade biltema stabilisatorstag på min 525i när jag hade den och de fungerade klockrent under den tiden jag hade bilen. Sitter fjärderbenet löst så ska du kontrollera om allt är åtdraget som det ska, annars finns casterstagen som ska ta stabilisera i längsled. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Man vet aldrig vad man får för dagen hos Biltema. Om man skall hadla därifrån så tycker jag att man öppnar paketet och kollar om det ser ut att vara en kinesisk bysmed som har varit framme, eller ett restparti från någon större tillverkare vilket kan vara helt O.K. Svårt att veta dock, men enligt forumet så skall det tidigare ha varit problem med gummidamaskens fastsättning så att fettet läcker ut. Och om den pajjar så håller inte stagen många månader. Men det verkar vara högst individuellt som du ser ovan. Motornord tar 195:- för sina... | |
| Jag böt stag i helgen på min. Måste ha varit orginal som satt kvar på den, va ett rent helvet att få av muttrarna en fick jag av på rätt sätt, 3st gick av. Klonken från framvagnen har nu försvunnit och jag köpte dem på BMW, har köpt på biltema en gång till en e28 och jag tycker dem inte var lika bra. | |
El Pirata |
Köpte Biltemas stabiliseringsstag (pendelstag) till min e39. De passade inte. (vinklade åt samma håll) e39:ans är vinklade 45gr från varandra. Däremot fanns de på Mekonomen för 253:-/st (320:-/st) på BMW. Klonket är ialla fall borta. Återstår att se hur länge de håller... |
|
El Pirata: Vad menar du med att de är vinklade åt samma håll ? Håkan |
|
| En annan sak jag tänkte på. På mekonomen så kan man köpa enbart bustningarna till casterstagen. Räcker det med att byta dessa eller bör man byta hela staget? | |
El Pirata |
Håkan, Stabilisator eller pendelstagen på en e39 är inte riktade åt samma håll. D v s bultarna som skruvas fast i krängningshämmaren pekar inte åt samma håll utan är riktade 45 grader från varandra. Lite svårt att beskriva men hittar ingen bra bild. Mycket möjligt att det är olika beroende på vilken BMW man har. |
| Det är garanterat Casterstagen/bussningen som är slut på din bil LexCom, mycket vanligt på E34. Om det är bussningen som är slut, märks det lättast om du t.ex. kör sakta och trycker in bromsen rätt kraftigt. Då klonkar det till, precis som om framvagnen sitter löst. Oftast är det bara bussningen som är trasig, men det händer att också kulleden är trasig, då måste man byta staget. | |
|
El Pirata: Nej det verkar ha kommit ett nytt stag på E39 fr.o.m 01/98. Håkan |
|
Thommy |
Jag har tidigare jobbat på Biltema och jag vill direkt varna för i stort sett alla deras prylar. En del dagar trodde man inte att det var sant. Jag har jobbat med bilar, reservdelar och biltillbehör under många år tidigare men Biltema tog f..n i mig priset. Så ett, skulle jag vilja utrycka det, mycket bra tips är att handla hos någon annan kedja eller lägga på några kronor till och få orginal delar. |
|
Thommy, vill du utveckla det hela lite? Det har hänt att jag har handlat en och annan del på biltema och givetvis granskar man det man köper men ännu har jag inte märkt någon skillnad mellan biltema och original när det gäller kvalitet/hållbarhet. Detta har jag köpt på biltema: Olja syntetisk 5W40 (klassad som API SL/CF ACEA A3/B3), skulle denna olja vara sämre än annan olja med motsvarande klassning? Stabilistorstag som omnämns ovan, körde över 2000 mycket hårde mil, inga problem. Termostater, fungerar bra... inga värmeproblem what so ever. Laddningsrelä till generatorn, inga som helst problem efter 1000 mil. Bromsskivor, belägg & monteringssats, dessa jämför jag med de dyrare brembo skivorna och roadhouse beläggen jag monterade på min andra 518iS - 88 (numera skrotad). Jag upplever verkligen ingen skillnad, bromsarna nyper till riktigt bra för modellen. Vita blinkers till E34, fungerade utan problem. Diverse olika kemikalier så som röd etanol, bio avfettning med mera. Sen finns det givetvis saker man inte köper där, som jag har märkt inte riktigt håller måttet och det är: Oljefilter Torkarblad, de slits ut på nolltid Tändstift, även om Eyquem-stiften som säljs på biltema är samma stift som säljs som original stift till de flesta franska bilar, som cotroën och peugeot, så har jag ändå kört med NGK till mina bilar. Så kan du motivera vad det är som inte fungerar med biltemas produkter som gjorde att du inte trodde det var sant? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
För att förtydliga, givetvis finns det skillnad mellan original kvalitet och de billigaste delar man kommer över (t.ex. Biltema). Men det jag menar är att "märket" har sämre rykte än kvalitet oftast. Så dåliga grejer är det inte. ___ Bilbloggen: Länk |
|
Thommy |
Jag kan göra en lång lista men nöjer mig med ett utdrag. Termostater, nämnde du, köp tio koka dom och kolla om dom öppnar samtidigt och dessutom på rätt gradtal (jätteviktigt). Vattenpumpar med igengjutet utloppshål. Hjulsidor som går i bitar när man ska montera dom. Bromsbackar som är felvända (handbromsarm). Bromsskivor huuuu. Fjäderben som gör att bilen hamnar i stort sett på backen. Torkarblad som håller ca. 16 mil. Verktyg som blir som korkskruvar. Barnmöbler som knappt går att sätta ihop p.g.a.dålig passform. Cyklar som saknar en massa grejor i kartongen. Mm. mm. Jag kommer aldrig att handla där mer, aldrig. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.