AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.008

Frågor kring E34 originalstereo (M5)

Si
5
Sigra
520i -94
Tjena!

Ny medlem sedan nyss, söker någon som vet något om förbättring av originalljudet i en E34. Har nyligen monterat in ett Business System från en M5, med tillhörande kabelstam, slutsteg, CD-växlare och element

- Saknar BAS
Helst vill jag kunna koppla på en SUB på bef. kabelstam eller stereo, (det finns kontakter på bef. kabelstam som jag skulle vilja veta vad de är till för.

- Är slutsteget anpassat för originalelementen, hur är delningen
- Finns andra (bättre) element som passar för slutsteget
- Enklaste sättet att koppla på ett nytt steg och bas (saknar lågnivän)
- Har BMW någon original Stereo-CD spelare som spelar MP3

Gärna tips (länkar) till högtalaråterförsäljare

Uffe
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag hade nog satsat på eftermarknads grejor rakt igenom istället , blir både enklare och bättre ljud.
Si
5
Sigra
520i -94
Äre så illa?

Har nyligen skruvat ur mitt 5 kanals Denonsteg, bandare, CD-växlare med Bostonhögtalare.
Lät canonbra förutom att det tjöt (som typ generatorstörningar) som jag under ett års tid inte hittade några fel, varpå jag beslutade att stoppa i originalgrejer. Nu tjuter det inte längre iallafall.

hoppas på fler tips

Uffe
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kasta ut Denon+Boston? Är du galen? Det var ju iallefall bra grejor jämfört med original.Störningar kan vara jobbiga att bli av med men i värsta fall torde en bilradio butik kunna löst det åt dig.
Si
5
Sigra
520i -94
Förmodligen är jag lite galen. Med facit i handen funderar jag på att skruva i "gam" grejerna igen. Tror det är ett jordningsfel i bandaren. Skall lämna den till Göran på TV o Videoservice, han är en klippa på gamla Denon. Så om det inte finns några bra lösningar på att komplettera med en SUB .... så ja vi får väl se. Är på jakt efter en ny bil dessutom, typ 528 Touring -98. Kanske Denonprylarna åker in där ??

Pratade faktiskt med BRL i Västerås, slutade med att jag köpte en Lågnivåkabel för 400 bagare. Inte hjälpte det. Har även bytt generator, utan framgång.

Fler tips på vad som kan orsaka störningar är varmt välkomna

Uffe
Det kanske är så att du dragigt lågnivå och spänning för nära varran ..
Kan vara en dålig JOrd kola anslutningspunkterna, skall sitta mot plåtren yta det du beskriver brukar uppstå annars.
Si
5
Sigra
520i -94
Tyvärr var alla dessa aspekter fixade. Lågnivån på varsin sida i tröskeln, separat ström från batteriet under baksätet, två jordpunkter från chassit i bakluckan(som jag dessutom flyttat runt) för att testa. Upptäckte dock att bandarens jord inte var inkopplad, varpå det måste hänt något däri. Förmodligen har bandaren tagit jord genom lågnivån från steget och till slut gick det inte längre. Jag har faktiskt lämnat in bandaren idag, den är dock typ 15 år så det är frågan hur mycket man vill kosta på. Det var Denons värsting på den tiden och kostade 4500:- och den spelar fortfarande bra (om det inte varit för detta)

Uffe
Är det inte billigare att köpa en ny cd =)
Si
5
Sigra
520i -94
Överskrider reparationen 500 kr, så blir det en ny DVD/MP3, mm ... helt rätt.

Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.