AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.194

Hjälp, bilen började ryka högst oroväckande efter färd!

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Hejsan!

Jag åkte med bilen i ca 24 mil igår, var på väg hem. När man börjar närma sig så får man ju hemlängtan o gasar på i ca 170 någon mil (var lugnt på vägarna) sen när jag har ca 1,5 mil kvar så får jag sällskap av en troligen 540 oxo som blåser förbi och jag hänger på. Vi kör om varandra i hastigheter runt 240 och sen svänger jag av mot hemmet :).

Hursomhelst, det här är första gången som jag kör så fort med bilen en längre sträcka och när jag parkerar och kliver ur så luktar det bränt, antingen gummi eller plast, mest plast faktiskt. Jag tittar vid bromsarna fram och känner att dom är stekheta men det var inte därifrån lukten kom så jag tittade bakåt och ser att det ryker som tusan vid bakre stötfångarn, aldeles bakom bakhjulet på båda sidor. Såg nästan ut som att bilen skulle börja brinna :(

Efter en tid så lugnade det ner sig men vad kan det ha varit? röken var aldeles vit iallafall och såg ut ungefär som avgaser på vintern men det var det definitivt inte med tanke på lukten. Har någon nån som helst aning vad det kan vara?

MVH Rickard
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Låg inte handbromsen i lite? Jag hade bränt mina för handbromsen låg i, inte mycket bara 2 "hack" men det räckte o det känndes inte att bilen gick trogare...
Eller så är slutväxel torr...

Peter

Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Hej, hmm njä tror inte handbromsen låg i, datorn brukar varna för det. Ska kolla upp slutväxeln iallafall. Tack för svar =)
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Kolla upp färdbromsen i bak(inte parkbroms), kanske ligger på. Jag tror inte att den behöver ligga på mycket för att det ska bli jättevärmt i dom farterna.

M.v.h Anders
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kolla också att inget av plast legat emot avgassystemet någonstanns för det blir mkt varmt om man gasar ordentligt ett tag vet jag.
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Färdbromsen är jag tveksam till, då borde bromsarna bak vara glödheta antar jag? jag kände på dem oxo och dom var svala/ljumna typ.

Ska kolla det där med plasten, sitter det några speciella plastdelar där som kan lägga sig på avgasrören? Tycker f.ö att det är extremt tight mellan delarna där nere vid avgasröret och dämparna.

MVH Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.