|
|
|
|---|---|
|
Var på besiktning med min 320d -99 och fick anmärkning på glapp i spindelled vänster fram (enda anm. för övrigt). Gick själv med under bilen när besiktningen gjordes, jag kunde inte se något som helst glapp. Kanske var även besiktningsmannen tveksam då han testade flera gånger om, han kände även med handen. Jag sa inget för jag tycker dom skall göra sitt jobb utan inblandning av bilägaren. Nu har jag bytt spindelleden eller rättare hela länkarmen eftersom detta sitter ihop och inte går att byta separat. När den gamla länklarmen var borttagen satte jag upp den i ett skruvstäd för att kolla glappet i spindelleden, den är helt ok inget som helst glapp ( flera bekanta har också kännt på den). Det känns som om bilprovningen gjort ett misstag. Jag skall på ombesiktning nu i veckan och tänkte påtala detta. Min fråga är nu kan man få någon upprättelse ev. ersättning för onödig reparation om dom gjort fel ? | |
|
Tja...Nu "visste" tydligen denna besiktningstekniker att just E46:an tidigare har haft problem med dessa spindelleder så han "antog" väl efter då tydligen lite tveksamheter att den var såpass glapp att han var "tvungen" att ge dig en tvåa KANSKE pga modellens känslighet på just dessa tidigare.. Verkar ju som om han kunnat "fria" bilen med lite lite mer kunskap? och känsla?.. Just detta med glappkoll på diverse leder o bussningar är ofta en ren chansning för bilägaren,beroende på bl.a. teknikerns tålamod för dagen?,tidspress?,kunnighet?,allmänna inställning?,dagsform? etc,etc. Men du är ju nu missnöjd så du får väl prata med stationschefen om problemet som uppstått och försöka lösa det den vägen s.a.s. OBS! säger inte att teknikern har 100% fel,men din resarch tyder iofs på det... Hur långt har den rullat? Är leden bytt förr? Mvh Janne. |
|
|
Visserligen så är leden belastad på ett annat sätt när den är monterad på bil,så jag är ju inte alls säker på att man med lös bärarm+led kan hitta ett glapp då.. Mvh Janne. |
|
|
bostrom: Just dessa spindellederna är svårbedömda, detta beroende på att leden sitter i ett gummielement som gör att leden rör sig något oavsett om den är glapp eller inte. För att vara säker på att den glappar måste man därför antingen känna med handen samtidigt som man använder framvagnsplattan, eller känna med handkraft när hjulet är upplyft, detta förutsatt att det inte rör sig om ett stort glapp förstås. Att hitta glapp i en led när den är demonterad från bilen är väldigt svårt normalt sett, även om det rör sig om ett större glapp. Självklart kan man rätta till misstaget om det rört sig om en felaktig bedömning, i detta fallet försvåras det då du redan demonterat leden från bilen. Vad du skulle gjort var att ta kontakt med platschefen på den aktuella stationen innan du bytte leden, då kunde du åkt in igen och man kunde fastställt om leden verkligen är glapp eller inte. Detta betyder inte att det är helt hopplöst heller, det går fortfarande att kontrollera ledens tillstånd, förutsatt att du har den kvar förstås. Om det finns ett behov så kan platschefen skicka upp leden till Stockholm där Bilprovningen har en teknisk verkstad. Där finns en kille som är expert på att t.ex. göra glappkontroll på lösa leder. Han har en speciell maskin han kan spänna upp leden i som sedan påför krafter med hydraulkolvar medan glappet mäts med en mikrometer. Detta är det enda säkra sättet att göra en glappkontroll på en lös led. Vad du ska göra är att ta kontakt med platschefen på stationen där besiktningen utfördes, antingen i förväg eller när du gör efterkontrollen. Han tar då ställning till hur ärendet ska drivas vidare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Bilen har rullat ca. 20000 mil och länkarmarna är bytta tidigare, vet ej exakt när men dom är bytta för det är det nya utförandet på dom. Jag har länkarmen kvar skall ta med den på efterkontrollen. Tänkte inte på att jag kunde frågat bett om att en annan besiktningsgubbe också skulle kolla. Jag utgick bara ifrån att han kände glappet. Vet inte hur det är med just denna bilmodellen men då jag fått anmärkning på spindelled på andra bilar har det ganska tydligt gått att känna glappet med spindelledan demonterad. |
|
|
Antagligen är spindelleden glapp. När den är nerplockad kommer kulleden i ett nytt läge och dessutom brukar det sitta en fjäder under kulan som gör att det är svårt att känna glappet när den är lös. Sågar du isär sätet runt kulan kommer du förmodligen se att kulan är rostig och därför har gnagt i plastlagret. Som vanligt klarar inte gummithöljet vatten med den enkla ståltråd som är lindad runt gummit. Nisse |
|
|
Har nu varit på efterkontroll där jag tog med mig den utbytta länkarmen-spindelleden. Jag fick prata med platschefen som tittade på spindelleden, han kolla lite med en polygrip och sa att det troligtvis var en felbedömning från deras sida då jag fick anmärkningen vid första besiktningen. Han sa att man alltid bör be om en andra kontroll av en annan tekniker om man tycker att anmärkningen är felaktig innan man skruvar sönder något, kan vara bra att tänka på. Det är ju svårt att bedömma när biten är lös och inte kan belastas som vanligt. Länkarmen skall nu skickas till Stockholm för kontroll precis som jesperado tidigare beskrivit sen får vi se vad utslaget blir. Platschefen var lite osäker på hur lång tid detta kommer att ta men dom hör av sig. Om Länkarmen är felfri skall någon typ av skadeanmälan skrivas och förhoppningsvis får jag lite ersättning för mina isåfall onödiga utgifter. Om någon är intresserad återkommer jag gärna i den här tråden när jag vet hur det gått. Tack för era svar. |
|
|
bostrom: självklart vill vi veta hur det går. =) // M.v.h. Daniel |
|
kamelkungen |
Hade samma problem med mittre styrstag på min gamla E28. Åkte mellan besiktning och verkstad. Demonterade styrstaget, det var inte glapp. 2ggr sa besiktningen att det var glapp 3:e gången när jag besiktade var allt perfekt, även fast jag fortfarande inte bytt något ! Det roliga var att jag hela tiden hade en stor bubbla på en bromsslang som dom missade att anmärka på vid alla 3 tillfällen! |
|
Nu är allt uppklarat. Svar har kommit ifrån Bilprovningens "experimentverkstad" som efter en mycket grundlig genomgång av spindelleden/länkarmen inte kunnat konstatera något fel, jag får alltså rätt. Jag var inne på bilprovningen där en skadeanmälan skrevs och jag fick ersättning för mina utlägg mot uppvisande av kvitto. Jag fick även ersättning för eget arbete då jag utfört själva bytet själv. Allt frid och fröjd. Vill till sist bara ge en eloge till bilprovningen kanske inte så ofta dom får det men dom har verkligen hanterat detta mycket bra med trevligt bemötande. |
|
| Tack för att du tar dig tid att klaga på dem vilket förhoppnigsvis minskar risken att de klankar ner på våra länkarmar bara för att de "vet" att de brukar vara dåliga. | |
|
Jag är imponerad över att bilprovningen skött detta ärende på ett så smidigt vis! Eloge! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.