AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
831

lossa 36 muttern i hjulnavet bak e34

mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Har någon råd om hur man lossar 36-muttern i hjulnavet bak på en e34 520? Håller brickan bakom muttern fast den på något sätt? Jag slog och slet men den sitter bom fast!

Behöver byta medbringare då kransen till ABS-en som sitter där på har spruckit(!) av rost.. Hoppas detta löser mitt ABS-problem. Den går i trots torrt väglag och enligt flera inlägg så kunde det ju vara rost och skit mellan taggarna på kransarna. Gjorde rent men såg också att en var sprucken. Det är mycket ovanligt att den behöver bytas enligt BMW i Mölndal.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag stog på en GDS hall med bilen upplyft och drivaxeln bortmonterad. Muttern brukar sitta som berg, fick ha en rörstump som hävarm för att få loss den.
Sedan montera ihop allt igen och åka hem och och riva allt igen för att komma
åt hjullagret som jag var tvungen att byta. Brickan är bara en låsbricka för 36a
muttern. Du måste peta loss brickan först och sedan dra ut den med en spetstång innan du kan lossa stora muttern.
Bilen måste stå på hjulen när du drar loss stora muttern annnars är risken stor att
det kan hända en olycka om du försöker lossa muttern medan bilen står på pallbockar.

Lycka till

mvh Mackan
mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Hej och tack! Ska prova med en gds-hall. Sitter brickan löst eller måste man bända undan "flikarna" på den? Det kanske klarnar när jag väl får se det ifrån rätt håll så att säga.

MVH//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.