|
|
|
|---|---|
|
Hej igen expertpanelen Idag efter att ha kört ca 15 mil i varierande tempo, svängde jag in för att handla. När jag sedan åker därifrån, knarrar eller "rrroorrr":ar det i vad som låter som servon eller styrningen (alt. hjulen) vid högersväng. Servon kändes trög och det tystnade så snart jag körde rakt fram. Nästa sväng åt vänster....."rrr.oorrrrr" men lite mindre. Rakt fram, okey igen. Efter sådär en kilometer funkar allt perfekt igen och jag känner inte av vare sig tröghet eller missljud vid sväng åt något håll alls. Parkerar hemma och provar rattutslag åt båda hållen utan problem. Vad i hetaste he...vete är på gång??? | |
|
Svara bara om du har en kvalificerad gissning. Inte typ "kan vara servon" eller liknande. |
|
|
Kanske låg nivå i servo-oljebehållaren som gjorde att det kom in lite luft i systemet vid din lite mer sportiga (bilen kränger mer varvid oljan i behållaren skvalpar runt, är nivån då för låg KAN det komma luft i systemet) körning:-)? Att det sedan försvann beror isf på att vid normal körning så räcker nivån i behållaren trots allt till o efter ett litet tag så är det återigen fritt från luft i systemet... |
|
|
Stack omedelbart ut och lyfte huven för att kolla din idé där. Nope, servonivån är perfekt. Då har vi rett ut den biten iallafall, och sååå sportigt körde jag faktiskt inte heller ; ) Fler infallsvinklar? |
|
| Servonivån kan vara perfekt men oljan kan vara kontaminerad på något sett. Det var fallet med min E36. Servonivån var perfekt men oljan var svart o smutsigt istället för grön o klar. Lät oljan bytas och all skrik, knarr och morr var borta och dessutom kändes styrniingen klart bättre. Det kan också vara kondensvatten bland servooljan och då fungerar den inte på rätt sätt. | |
| Hmmm........får checka det där imorgon då. Vore ändå lite märkligt om servooljan plötsligt blivit blandad/smutsad, då det är ett slutet system och jag inte öppnat några lock någonstans. | |
|
Hej alla oroliga ; ) Nu imorse när jag for iväg till jobbet fungerade allt smärtfritt igen. Inga missljud och full kraft i servon. Jag har ingen aning om vad som hände igår, men uppenbarligen var det tillfälligt. |
|
Sigge84 |
Tjena 330-mike jag hade liknande problem. att del roorr:ade ena den sen vare lungt. Efter en vecka var det tillbaka...! Stack till en "bilfirma" som fyllda på någon svart äcklig "servo-olja" och sen funkade perfekt igen... efter att ha sökt och fått hjälp utav många här på forumet så visade sig att jag skulle ha nån röd servo-olja. Fick varningen att det är farligt med hudkontakt så var försiktig du med! det står på locket till Servobehållaren vad du ska ha för olja. på min E36 (318is -97) använde jag ATF olja. tror det var Dextron II/III nått sånt, sök så hittar du... |
Sigge84 |
*ursäkta felstavningarna* |
|
Jag har inte vare sig bytt eller fyllt på servoolja, så det är samma som har fungerat ypperligt hela tiden innan det här inträffade. Jag blev orolig främst pga ljudet, som jag hade svårt att härleda till problem med oljan. Att servoprestandan minskade så att bilen blev tungstyrd kunde jag ju inse, men att det skulle bli oljud pga det också gjorde mig misstänksam mot annat problem. Vet dock fortfarande inte vad det är/var eftersom det upphörde som genom ett trollslag? |
|
Sigge84 |
det upphörde för mig med, men kolla bara färgen på oljan, AFT ska vara röd den andra vad den nu heter ska vara grön. iaf på e36 som jag har läst här på forumet. =) hoppas att det annars var nått tillfälligt. lycka till. |
|
Det hänt samma sak mig, igår efter jag lästa att man ska byta olja när den är svart ,då gjorde jag det men det hände inget. Så fort vrider man ratten max till hö elr vä då börjar det HRrRRR |
|
| jag fick samma problem med min e36 -92, igår. nivån var strax över minimum så jag fyllde på med röd ATF olja till max. då blev det lite bättre men nu har varningslampan för servo börjat lysa till och från. *rraauurr*:andet kommer ibland men inte ofta. tittade lite på oljan och ser att den är blandad med skitig svart olja (oljan är grumlig och mörk) så imorrn ska jag byta ut den. nån som vet om man måste tömma/lufta på något speciellt sätt eller är det bara att montera av slangen till behållaren? | |
| sökte i forumet och hittade :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.